”Vi skal ikke være ERP-selskabet, der bliver hacket!”
Sikkerhed i skyen er altafgørende for IFS, der gerne vil have sine cloudløsninger og de dertilhørende fordele for eksempelvis leverandører ud til flest mulige kunder – men ikke for en hver pris. En app-version skal på sigt gøre løsningerne mere tilgængelige for SMV’er.
Chefarkitekt for teknologiske løsninger i IFS, Amy Eager, har været i selskabet i 22 år, og med hendes egne ord har det været ”en fantastisk rejse”, selvom det er ”lidt en kliché”, som hun tilføjer med et smil, da SCM.dk møder hende i Boston, hvor softwarevirksomhedens World Conference er i fuld gang.
Med den betydelige anciennitet har hun i sagens natur også været med til at udvikle virksomheden sammen med kunderne, og set fra første parket, hvordan en kontinuerlig bølge af nye teknologier er skyllet ind over branchen. Dem vil kunderne som regel gerne have fingre i, men det skal først og fremmest give mening, påpeger hun.
”Det må aldrig blive teknologi for teknologiens skyld, for så bliver det spild af ressourcer. Det skal skabe en værdi for slutbrugeren. Det samme gælder indsamling af data, som mange kalder hvor tids guld; men det er jo kun noget værd, hvis man kan anvende det i praksis”, lyder det fra Amy Eager.
Den samme tilgang præger derfor også IFS’ arbejde med cloud, som topchef Darren Roos har understreget er en prioritet, men ikke noget man presser kunderne ud i. Strategien er ”cloud first, men ikke cloud only”, som Amy Eager formulerer det.
Digitale fordele også i transporten
IFS har kunder i mange industrier, og selvom cloud vinder frem og er større i USA end i Europa, så er der også flere – ikke mindst ældre – virksomheder, der stadig er på vagt omkring sikkerhedsaspekterne i at placere sit digitale liv i skyen.
”Der er mange, der ikke kan slippe frygten for at blive angrebet udefra, og derfor tager vi også sikkerheden ekstremt alvorligt. Vi skal ikke være ERP-selskabet, der bliver hacket!”, fastslår seniorkonsulent i Nordamerika, Greg Romanello (26 år i IFS).
Betænkelighederne er også til stede i transportbranchen, hvor Romanello imidlertid understreger, at rigtig mange også mindre virksomheder ville kunne drage fordel af at opgradere og digitalisere deres drift.
Ikke overraskende fremhæver han IFS’ Applications 10, hvor de indbyggede B2B-portaler eksempelvis kan lade leverandører overvåge lagerbeholdningen hos en kunde, og på den måde spare både kørsel og administration.
Han medgiver dog også, at et komplet ERP-system kan virke uoverskueligt for en SMV, eller bare for stort, og at man derfor på sigt arbejder på at så at sige ’koge det ned’ til en app, som alle interesserede – måske endda private – kan hente og bruge efter behov. Mere præcis end ”nogle år” bliver han dog ikke, når det gælder tidshorisonten.