Onlineshoppere vil have hurtig levering, men er ikke villige til at betale for det

Selvom de e-handlende i højere grad efterspørger hurtig levering, er prisen på den imidlertid ikke én, de har tænkt sig at betale, viser ny undersøgelse.

Selvom flere efterspørger hurtig levering, er det ikke nødvendigvis detailhandlens endeligt, vurderer managing director hos PwC. Arkivfoto..

01.11.2017

SCM.dk

Det viser undersøgelsen ”Holiday Outlook”, af PriceWaterhouseCoopers, hvori 39 procent af de adspurgte forbrugere har svaret, at de vil have deres varer leveret inden for to dage. Samtidig svarer halvdelen af de adspurgte, at en leveringstid på mellem tre og fem dage anses som "acceptabel".

Og det er noget, man har bemærket hos internetgiganten Amazon, hvor man, ved at købe et Prime-medlemskab, kan modtage størstedelen af sine ordrer inden for to dage.

Høje omkostninger ved hurtig levering
Også hos Walmart og Target Store har man forsøgt at gøre Amazon kunsten efter – men der er høje omkostninger ved tjenesten, skriver Supplychainbrain.com.

Alligevel gider kunderne ikke betale regningen. Faktisk mener de som hovedregel ikke, at de skal betale noget som helst ekstra for hurtigere levering.

"De fleste vil have den billigste mulighed, og de forstår ikke, hvor store omkostningsforskelle der er, og hvor dyrt det er for forhandlere uden det nødvendige netværk", siger managing director for PwC, Tim Laseter.

Ifølge hjemmesiden kæmper forhandlerne samtidig med en masse returnerede varer, der bevidst bestilles i flere størrelser eller farver, end dem, kunderne rent faktisk har brug for.

Derfor eksperimenterer flere detailhandlere for tiden med at tilbyde kunderne rabatter, hvis de undlader at returnere deres varer, siger Tim Laseter. På den måde bliver det også økonomisk fordelagtigt for begge parter, oplyser han.

Forbrugerne skal blive bekendte med afhentningsmuligheder
En anden omkostningsbesparende mulighed kan være at installere opbevaringsbokse i de fysiske butikker, så kunderne selv kan hente deres pakker.

Denne idé er imidlertid mere populær i Europa end i USA, da mange forbrugere stadig ikke er bekendte med afhentningsmulighederne, mener Tim Laseter.

Han ser dog muligheder i, at kunderne får kendskab til denne metode, da den også kan få kunderne ind i de fysiske butikker. På den måde kan man lokke kunderne ind i butikkerne, så de måske køber ekstra varer med hjem.

Læs også: Walmart skruer op for returneringstempoet

Hvad angår PwC's rapport nævner Tim Laseter imidlertid, at selvom der er et stigende potentiale inden for hurtig levering, betyder det ikke nødvendigvis at være detailhandlens endeligt;

"Forbrugerne kan godt være ganske tilfredse med online-handel, men der er stadig mange, der gerne vil gå ned i en fysisk butik og prøve tøj i prøverummet eller gå ned og købe bananer", siger han.

- EL

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO 13485 - lær om kvalitetsledelse for medicinsk udstyr

På dette 2 dages kursus præsenteres ISO 13485 Kvalitetsledelse for medicinsk udstyr - samt koblingen til kvalitetsledelsesstandarden, ISO 9001, og relevant EU lovgivning. Endvidere inddrages ISO 14155 klinisk afprøvning og ISO 14971 risikoledelse.

Dato

28.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv intern auditor for informationssikkerhed - ISO/IEC 27001 - 2 dage

På dette kursus lærer du at auditere et ledelsessystem for informationssikkerhed. Du får metoder til at etablere det interne auditprogram samt til at planlægge og udføre de enkelte audits. Kurset tager udgangspunkt i vejledningen ISO/IEC 27007

Dato

29.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

29.10.2025

Sted

København