Onlineshoppere vil have hurtig levering, men er ikke villige til at betale for det

Selvom de e-handlende i højere grad efterspørger hurtig levering, er prisen på den imidlertid ikke én, de har tænkt sig at betale, viser ny undersøgelse.

Selvom flere efterspørger hurtig levering, er det ikke nødvendigvis detailhandlens endeligt, vurderer managing director hos PwC. Arkivfoto..

01.11.2017

SCM.dk

Det viser undersøgelsen ”Holiday Outlook”, af PriceWaterhouseCoopers, hvori 39 procent af de adspurgte forbrugere har svaret, at de vil have deres varer leveret inden for to dage. Samtidig svarer halvdelen af de adspurgte, at en leveringstid på mellem tre og fem dage anses som "acceptabel".

Og det er noget, man har bemærket hos internetgiganten Amazon, hvor man, ved at købe et Prime-medlemskab, kan modtage størstedelen af sine ordrer inden for to dage.

Høje omkostninger ved hurtig levering
Også hos Walmart og Target Store har man forsøgt at gøre Amazon kunsten efter – men der er høje omkostninger ved tjenesten, skriver Supplychainbrain.com.

Alligevel gider kunderne ikke betale regningen. Faktisk mener de som hovedregel ikke, at de skal betale noget som helst ekstra for hurtigere levering.

"De fleste vil have den billigste mulighed, og de forstår ikke, hvor store omkostningsforskelle der er, og hvor dyrt det er for forhandlere uden det nødvendige netværk", siger managing director for PwC, Tim Laseter.

Ifølge hjemmesiden kæmper forhandlerne samtidig med en masse returnerede varer, der bevidst bestilles i flere størrelser eller farver, end dem, kunderne rent faktisk har brug for.

Derfor eksperimenterer flere detailhandlere for tiden med at tilbyde kunderne rabatter, hvis de undlader at returnere deres varer, siger Tim Laseter. På den måde bliver det også økonomisk fordelagtigt for begge parter, oplyser han.

Forbrugerne skal blive bekendte med afhentningsmuligheder
En anden omkostningsbesparende mulighed kan være at installere opbevaringsbokse i de fysiske butikker, så kunderne selv kan hente deres pakker.

Denne idé er imidlertid mere populær i Europa end i USA, da mange forbrugere stadig ikke er bekendte med afhentningsmulighederne, mener Tim Laseter.

Han ser dog muligheder i, at kunderne får kendskab til denne metode, da den også kan få kunderne ind i de fysiske butikker. På den måde kan man lokke kunderne ind i butikkerne, så de måske køber ekstra varer med hjem.

Læs også: Walmart skruer op for returneringstempoet

Hvad angår PwC's rapport nævner Tim Laseter imidlertid, at selvom der er et stigende potentiale inden for hurtig levering, betyder det ikke nødvendigvis at være detailhandlens endeligt;

"Forbrugerne kan godt være ganske tilfredse med online-handel, men der er stadig mange, der gerne vil gå ned i en fysisk butik og prøve tøj i prøverummet eller gå ned og købe bananer", siger han.

- EL

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

03.03.2025Descartes

Sponseret

CBAM og frihandelsaftaler – dette er vigtigt at vide

27.02.2025SCM.dk

Året grønne indkøber i 2024 har miljømærkede indkøb som en høj prioritet

18.02.2025SCM.dk

Forsyningsforstyrrelser er indkøbslederens hovedpine nummer 1

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle