Onlineshoppere vil have hurtig levering, men er ikke villige til at betale for det

Selvom de e-handlende i højere grad efterspørger hurtig levering, er prisen på den imidlertid ikke én, de har tænkt sig at betale, viser ny undersøgelse.

Selvom flere efterspørger hurtig levering, er det ikke nødvendigvis detailhandlens endeligt, vurderer managing director hos PwC. Arkivfoto..

01.11.2017

SCM.dk

Det viser undersøgelsen ”Holiday Outlook”, af PriceWaterhouseCoopers, hvori 39 procent af de adspurgte forbrugere har svaret, at de vil have deres varer leveret inden for to dage. Samtidig svarer halvdelen af de adspurgte, at en leveringstid på mellem tre og fem dage anses som "acceptabel".

Og det er noget, man har bemærket hos internetgiganten Amazon, hvor man, ved at købe et Prime-medlemskab, kan modtage størstedelen af sine ordrer inden for to dage.

Høje omkostninger ved hurtig levering
Også hos Walmart og Target Store har man forsøgt at gøre Amazon kunsten efter – men der er høje omkostninger ved tjenesten, skriver Supplychainbrain.com.

Alligevel gider kunderne ikke betale regningen. Faktisk mener de som hovedregel ikke, at de skal betale noget som helst ekstra for hurtigere levering.

"De fleste vil have den billigste mulighed, og de forstår ikke, hvor store omkostningsforskelle der er, og hvor dyrt det er for forhandlere uden det nødvendige netværk", siger managing director for PwC, Tim Laseter.

Ifølge hjemmesiden kæmper forhandlerne samtidig med en masse returnerede varer, der bevidst bestilles i flere størrelser eller farver, end dem, kunderne rent faktisk har brug for.

Derfor eksperimenterer flere detailhandlere for tiden med at tilbyde kunderne rabatter, hvis de undlader at returnere deres varer, siger Tim Laseter. På den måde bliver det også økonomisk fordelagtigt for begge parter, oplyser han.

Forbrugerne skal blive bekendte med afhentningsmuligheder
En anden omkostningsbesparende mulighed kan være at installere opbevaringsbokse i de fysiske butikker, så kunderne selv kan hente deres pakker.

Denne idé er imidlertid mere populær i Europa end i USA, da mange forbrugere stadig ikke er bekendte med afhentningsmulighederne, mener Tim Laseter.

Han ser dog muligheder i, at kunderne får kendskab til denne metode, da den også kan få kunderne ind i de fysiske butikker. På den måde kan man lokke kunderne ind i butikkerne, så de måske køber ekstra varer med hjem.

Læs også: Walmart skruer op for returneringstempoet

Hvad angår PwC's rapport nævner Tim Laseter imidlertid, at selvom der er et stigende potentiale inden for hurtig levering, betyder det ikke nødvendigvis at være detailhandlens endeligt;

"Forbrugerne kan godt være ganske tilfredse med online-handel, men der er stadig mange, der gerne vil gå ned i en fysisk butik og prøve tøj i prøverummet eller gå ned og købe bananer", siger han.

- EL

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

28.11.2024SCM.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

28.11.2024SCM.dk

Sådan kan ustabilitet i Mellemøsten påvirke dansk forsyningssikkerhed

13.11.2024SCM.dk

Byggebranchen kan blive en global cirkulær frontfigur

29.10.2024SCM.dk

Danske indkøbsledere får ny brancheorganisation

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup