Online markedspladser napper broderparten af den globale e-handel
På mange af Danmarks største eksportmarkeder, er online markedspladser den foretrukne e-commerce salgskanal. På tværs af Danmarks 11 største eksportmarkeder, gør det sig for otte af dem gældende, at online markedspladser udgør mere end 50 procent af den samlede e-commerce omsætning. Danmark er derimod et af de lande, hvor online markedspladser fylder mindst.
Nye tal fra Euromonitor viser, at salget via online markedspladser i 2023 stod for hele 59 procent af den globale e-commerce omsætning, og denne andel har været stigende i en længere årrække. I Vesteuropa fylder online markedspladser mindre, med 35 procent af den samlede e-commerce omsætning, men er altså fortsat af en betydelig størrelse. Dykkes der ned i enkelte lande, er der ligeledes stor variation i hvor meget online markedspladser fylder af e-commerce salget.
Danmark har i 37 år i streg eksporteret flere varer og tjenester end vi har importeret og er således et nettoeksporterende land. Set fra anvendelsessiden (altså hvad værdien (BNP) skabt i Danmark er blevet brugt til), så står nettoeksporten altså for 10 procent af det samlede BNP. Samhandel med andre lande spiller med andre ord en væsentlig rolle i dansk økonomi.
Med digitale salgskanaler, er vejen til nye markeder kun blevet kortere. Den største del af vores eksport ender i Tyskland, med en samlet værdi på 131 milliarder kroner. Polen er for 2023 kravlet op som Danmarks næststørste eksportmarked, hvor det ellers tidligere har været Sverige og USA, som kæmpede om denne plads. Kun to ud af Danmarks elleve største eksportmarkeder er at finde uden for Europas grænser – netop USA og Kina.
En ting er hvilke eksportmarkeder der er størst i kroner og øre, og noget er tilgængeligheden til markedet. Her spiller markedskonstellation mellem digital versus ikke-digitale kanaler unægteligt en rolle. Lande med en høj grad af digitale salgskanaler og digital indkøbsadfærd, kan være lettere at komme i gang på, da en fysisk tilstedeværelse i mindre grad er påkrævet. Online markedspladser kan ligeledes gøre vejen til nye markeder kortere og lettere, da man her kan få hjælp til markedsføring, logistik, betaling, kundeforståelse mv. Men på hvilke af Danmarks største eksportmarkeder fylder de store online markedspladser egentlig mest?
Kina er med længder det land, hvor online markedspladser på listen over top 20 webshops, udgør den største andel af det samlede e-commerce marked. Faktisk står online markedspladser på top 20 listen i Kina for hele 94 procent af den samlede e-commerce omsætning, og overlader dermed meget få markedsandele til de klassiske webshops.
Rettes blikket mod vores største eksportmarked, netop Tyskland, hjemtager de store online markedspladser også store dele af den samlede e-commerce omsætning. Her udgør online markedspladser på top 20 listen nemlig hele 61 procent af den samlede e-commerce omsætning.
Rettes blikket mod den anden ende af listen, er der andre tendenser at spore. For de tre skandinaviske lande – Danmark, Norge og Sverige – hjemtager online markedspladser på top 20 listen nemlig betydeligt mindre andele af den samlede e-commerce omsætning.
Læs også: Kommentar: Leverandører drukner i ESG-spørgeskemaer
Med kun 13 procent er Norge det af Danmarks største eksportmarkeder, som har den laveste koncentration af markedsandele fra online markedspladser på top 20 listen. For Sverige er tallet for samme på 20 procent. Danmark ligger lidt lavere på 15 procent, men er derimod det land, hvor online markedspladser og webshops på 20 listen hjemtager den mindste andel af det samlede e-commerce marked. Med andre ord er det danske e-handelsmarked det mest brogede sammenlignet med Danmarks største eksportmarkeder. Virksomheder skal derfor være forsigtige med at sammensætte virksomhedens digitale kanal- og marketingmix på eksportmarkeder, på baggrund af virksomhedens erfaringer fra det danske marked.
Kilde: Dansk Industri
/ PiB