Omni-channel presser detailhandlen på profitabiliteten

Mere salg, større loyalitet og bedre differentiering – detailbranchen ser store muligheder i omni-channel, men få er i stand til at gøre det profitabelt. Virksomhedernes supply chain er bygget til ”den gamle verden”, og der skal en større omstilling til for at høste fordelene, viser EY-undersøgelse.

06.03.2015

SCM.dk

Blandt topledere i detailhandlen forventer 88 procent, at de traditionelle salgskanaler ikke længere kan drive væksten. Væksten i fysiske butikker forventes at stige med fem procent mellem 2014 og 2019, mens væksten online ventes at stige med 15 procent.

Men de største muligheder ligger ikke i den ene eller den anden kanal – fremtiden går på tværs. Omni-channel handler om at tilbyde kunderne en indkøbsproces på tværs af forskellige platforme, inklusive online og fysiske lokationer.

Omni-channel er stærkt i fokus i detailbranchen og bliver set som en nøglefaktor i forhold til at drive vækst og udvikling.

Det viser undersøgelsen ”Re-engineering the supply chain for the omni-channel of tomorrow”, der er gennemført af revisionsfirmaet EY i samarbejde med The Consumer Goods Forum og baseret på svar fra 42 topledere fra nogle af verdens største detailvirksomheder og producenter af forbrugsvarer. Af rapporten fremgår det, at:

  • 97 procent af respondenterne mener, at det er vigtigt at have en omni-channel strategi
  • 95 procent forventer at omni-channel kan skabe øget kundeloyalitet
  • 90 procent mener at omni-channel skaber øget differentiering
  • 84 procent siger, at omni-channel giver bedre kundeindsigt
  • 79 procent forventer at omni-channel betyder øget salg

Men i skærende kontrast siger kun 38 procent, at omni-channel resulterer i bedre profitabilitet og 81 procent peger på, at deres nuværende supply chain ikke er klar til omni-channel.

”Alle i detailbranchen er klar over, at indkøbsmønstre vil forandre sig. Fremtiden rummer integration mellem online og offline, indkøbsprocesser, der krydser mellem kanaler, brug af alternative betalingsløsninger, fleksibel levering eller afhentning, større brug af data om forbrugerpræferencer til personaliserede anbefalinger og tilbud. Spørgsmålet er blot, hvor hurtigt omstillingen vil komme, og det største problem er at få kan gøre det profitabelt med den traditionelle supply chain”, siger Henrik Lau, executive director i EY.

Supply chain i ”den gamle verden”
For at møde nye behov har mange bygget forskellige systemer oven på de eksisterende fysiske forretninger, for eksempel et website, en underliggende e-handelsplatform og måske nye systemer til lager og distribution.

”Den traditionelle supply chain er indrettet efter at levere varer til de fysiske butikker. I et omni-channel-perspektiv er hele virksomhedens supply chain udstillet for kunderne. Så mens de fleste har prioriteret løbende forbedringer og tilpasninger, så kræver det fulde potentiale i omni-channel en samlet, integreret løsning og dermed en markant omstilling for mange. De små skridt giver konkurrencemæssige fordele, men undersøgelsen peger på, at det for de fleste også tager en stor bid af bundlinjen, forklarer Jens Indahl, partner i EY.

Omstillingen og overblik
Rapporten anbefaler, at detailvirksomhederne skaber et bedre overblik over forsynings- og værdikæden og analyserer, hvordan omni-channel kan møde kundernes nuværende og fremtidige behov og forventninger. Ifølge rapporten er det vigtigt at finde den rette balance mellem fleksibilitet og effektivitet:

”Mange kan for eksempel nemt tilbyde kunderne næste-dags-levering, men oplever kunderne det som værdifuldt eller ufleksibelt, øger det salget, reducerer det omkostninger i butikker eller varelagre? Man kan se omni-channel som en reminder om, at det er vigtigt at agere effektivt i hele værdikæden og se det hele i sammenhæng, siger Jens Indahl.

Henrik Lau påpeger, at også kunderne på mange måder er afventende, så der er muligheder for detailhandlen:

”I nogle tilfælde kan teknologien forekomme lysår foran virkeligheden. På den ene side stiller kunderne helt nye krav, på den anden side er der rigtig mange, der tager en kuglepen, skriver en indkøbsseddel og tager i supermarkedet for at handle. Detailhandlen kan enten se tiden lidt an, indtil til vi ser mere markante skift i forbrugeradfærd og -præferencer, eller de kan forsøge at drive omstillingen på forkant”.

- JKK 

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Apport Systems er et Great Place To Work – bogstaveligt talt

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

21.01.2025SCM.dk

5 største supply chain risici i 2025

17.01.2025SCM.dk

AI vil skabe 78 millioner nye jobs på verdensplan

17.01.2025SCM.dk

Ny beredskabsaftale er et vigtigt første skridt mener Dansk Industri

17.01.2025SCM.dk

Top 10 supply chain tendenser for 2025

16.01.2025SCM.dk

Læs og forstå: Omni hvad for en bus?

14.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Styrkede kompetencer og klare mål hos SCANLOX i 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup