Nyt WMS har været forårets store udfordring
3PL-virksomheden H. P. Therkelsen i Padborg har implementeret nyt WMS for at kunne leve op til en ny stor lagerkundes behov.
It-udvikling er på dagordenen i den sønderjyske 3PL-virksomhed H. P. Therkelsen, der henover foråret har implementeret et nyt WMS, Astro fra Consafe Logistics. Administrerende direktør Peter Therkelsen lægger ikke skjul på, at det har krævet mange ressourcer, og han glæder sig over, at systemet nu er ved at være på plads. At investeringen kommer nu, forklarer han med, at H. P. Therkelsen har fået en ny stor lagerkunde.
Vi har i nogle år overvejet at få et nyt WMS, men vores aktivitetsniveau skulle først berettige til at foretage en så stor investering, siger Peter Therkelsen og fortæller, at virksomheden indtil nu har benyttet et egenudviklet WMS, der efterhånden havde 15 år på bagen.
Læs også: Sådan uddanner Arla medarbejdere i nyt WMS
Det nye WMS skal blandt andet håndtere de øgede krav om fleksibilitet, som kunderne efterspørger. At have de rette it-systemer, der kan sikre et højt informationsniveau mellem kunden og 3PLen er helt afgørende, fortæller Peter Therkelsen. Han påpeger desuden nødvendigheden af en tæt dialog med kunderne.
Vi skal kende kundens hverdag indgående. Det tager sin tid, men det er en vigtig forudsætning for at kunne leve op til den fleksibilitet, som kunden har behov for. Nok så vigtigt skal organisationen være gearet kulturelt til den fleksibilitet, der forventes af en 3PL-virksomhed, siger han. Derfor lægges der i H. P. Therkelsen stor vægt på at fortælle nyansatte, at de kan være helt sikre på, at dagen aldrig forløber, som man tror fra morgenstunden.
De skal være mentalt forberedt på, at opgaver kommer flyvende fra højre og venstre, som kræver løsninger her og nu. 3PL er en verden for pragmatikere, siger Peter Therkelsen.
Transparens
Det er ikke blot fleksibilitet, der er i fokus hos 3PL-virksomhederne. Også transparens er en essentiel del af et velsmurt 3PL-foretagende. Her giver H. P. Therkelsen for eksempel kunderne webadgang til sit lagersystem, så de altid kan følge med i ind- og udleveringer, lagerbeholdning med mere. Med det nye WMS er der desuden skabt mulighed for en realtidsspejling over i kundernes eget lagersystem.
<p> 3PL er en verden for pragmatikere. </p>
Peter Therkelsen, administrerende direktør
Peter Therkelsen kigger også på muligheder i de interne processer p.t., for eksempel at integrere de eksterne vognmænd i H. P. Therkelsens flådestyringssystem. Her kunne en app, som kan håndtere ordreudveksling, komme på tale. En af de it-effektiviseringer, der er på trapperne, er såkaldte elektroniske kundechartekker, der skal gøre arkivering af ordrer med videre langt lettere for kontorpersonalet. Så slipper de for at printe ordrer ud og arkivere dem i fysiske kundemapper.
Tillægsydelser i vækst
Peter Therkelsen oplever, at kunderne i stigende grad efterspørger 3PL-tillægsydelser, hvilket han tilskriver virksomhedernes store fokus på at minimere kapitalbindingen og lageromkostningerne. Han mener, at H. P. Therkelsen er godt rustet til opfylde kundernes behov for tillægsydelser, men at det er et konstant optimeringsarbejde at udvide produktpaletten.
Læs også: Lageret år nul
Vi arbejder i et benhårdt internationalt marked, hvor det er nødvendigt at være skarp på sine processer og omkostninger til enhver tid. Derfor er det vigtigt, at vi har en organisation, der proaktivt forbedrer sig, siger Peter Therkelsen.