Nyt webprodukt gør forretningsprocesserne mere levende
Alt for mange procesinitiativer ender som teoretiske øvelser uden særlig værdi for virksomheden. Processerne opdateres ikke og afspejler ikke hvordan, arbejdet foregår. Det vil Gluus nye produkt "Understand" lave om på.
Mange SCOR og APQC baserede procesinitiativer hos danske virksomheder ender som en centralt styret tegneøvelse.
For at få en forretningsproces til at virke i praksis, så kræver det langt mere end en procestegning.
Tjekliste for den gode forretningsproces
- Inddragelse. De medarbejdere der kender arbejdet bedst har været med til at kortlægge den. Det sikrer ejerskab.
- As-is. Den afspejler praksis idag. Det sikrer, at den kan forstås.
- Arbejdsinstruktioner. Der er knyttet let anvendelige arbejdsinstruktioner til hver aktivitet, så den bliver en hjælp i arbejdet.
- Enkelthed. Den viser hvem, der er ansvarlig for hvad - med symboler som alle forstår.
- Let at ændre. Revisioner skal kunne udføres og kommunikeres til rette mennesker i én arbejdsgang.
- Åben for dialog. Det skal være let at stille spørgsmål og få svar fra designerne.
- Ejer kan selv tilpasse. Ejerskabet skal kunne uddelegeres til lavest mulige niveau. Her skal man kunne tilpasse uden særlige IT og proceskompetencer.
- Tilgængelig i arbejdssituationen. Medarbejderne skal let kunne finde rette arbejdsinstruktion på fabriksgulvet eller på farten.
- ?Del af procesarkitektur. Den skal passe ind i en centralt styret procesarkitektur.
Disse succeskriterier er relativt nemme at opfylde for et par processer. Skal man derimod styre flere end 50 processer over mange kontorer og med mange redaktører, så bliver det hurtigt et fuldtidsjob. Det må det ikke blive, da processerne skal leve dér, hvor de udføres.
Gluus nye Understand produkt løser opgaven
3. generation af Gluu platformen indeholder det nye produkt "Understand". Det løser allerede opgaven for virksomheder som RPC Superfos, Fitness World, Infomedia og Ennova.