Nyt selvkørende køretøj skal gøre den sidste kilometer af leveringen lettere
For at undgå overbelastning i midten af storbyer er firmaet StreetDrone og to partnere gået sammen om at udvikle et selvkørende køretøj, der kan stå for levering på den sidste kilometer.
Levering på den sidste kilometer af forsyningskæden kan ofte skabe udfordringer. Specielt hvis en vare skal leveres til en adresse midt inde i en storby, kan det være besværligt at få den frem.
Det har medført en stigende efterspørgsel efter fremtidsrettede transportløsninger, der henvender sig mod netop denne problemstilling, og nu er et nyt projekt på vej.
Firmaet StreetDrone er således gået sammen med WMG ved University of Warwick og bildesignerfirmaet Astheimer om at skabe et selvkørende leveringskøretøj, der er designet specifikt til at tackle udfordringerne ved den sidste kilometers levering. Den nye løsning går under navnet StreetDrone Deliver-E.
Læs også: Norge lancerer selvkørende postrobot
”Prøv at forestil dig en verden, hvor små køretøjer rejser stille den sidste kilometer igennem byen om natten for at levere varer og services. Vi kunne se, at der opstod en efterspørgsel efter sådan en service, og derfor startede vi et partnerskab med StreetDrone for at gøre det til en realitet”, fortæller CEO i Astheimer, Carsten Astheimer.
I den senere tid har virksomheder som Lime, Spin og Bird investeret i mikro-mobilitetssektoren, hvilket har ført til en stor vækst på markedet. Det har samtidig skabt nye perspektiver for problematikken omkring den sidste kilometer af leveringen. Derfor har StreetDrone, Astheimer og WMG med deres samarbejde forsøgt at kombinere deres viden, evner og tidligere arbejde i det nye selvkørende køretøj.
StreetDrone med integrerede sensorer
Allerede i 2017 præsenterede WMG og Astheimer deres køretøj Deliver-E. Efter StreetDrone også er blevet en del af samarbejdet, har de stået for at integrere sensorer som kameraer og LiDAR, der skal gøre den selvkørende levering mulig.
Systemerne har StreetDrone allerede bygget ind deres research-køretøj StreetDrone One, som for nylig er blevet solgt til universiteter, start-ups og større organisationer, der udvikler selvkørende teknologier.
Karrosseriet i StreetDrone Deliver-E er designet til at have plads til pakker, pizzaer såvel som selvkørende hardware. StreetDrone har samtidig også specialiseret sig i sikker implementering af AI-teknologi, ligesom at de som en del af projektet har indført et sikkerhedssystem, der gør, at en sikkerhedskører kan tage over, hvis der sker en fejl i ”bilens selvkørende hjerne”.
”StreetDrone Deliver-E skaber en ny mikro-mobilitetsløsning, der skal hjælpe på bekymringen over overbelastning i byer forårsaget af for mange store varevogne, der bliver brugt til at levere små pakker. Dette køretøj er første skridt på rejsen med en lille, elektrisk, forbundet, fuldt autonom mikro-mobilitets køretøj for kørsel i centrum af storbyer”, siger chefstrateg hos StreetDrone, Mark Preston.
Læs også: Google-ingeniører lancerer selvkørende bil til sidste-kilometer-levering
Formålet for organisationerne, der har involveret sig i den nye StreetDrone Deliver-E, er at adressere udfordringerne ved den autonome logistik, og det er meningen, at det nye køretøj skal fungere som en prototype for firmaer, der er villige til at være early movers på det nye teknologiske felt.
- JMA