Nyt pallesystem reducerer Brings CO2-udslip i Norge
Hos Bring og Posten i Norge har man udrullet et nyt et pallesystem til sine vare- og lastbiler i den nordlige del af landet. Der har indtil videre kunne spares et helt køretøj om ugen på strækningen Tromsø – Tana, fordi bilerne pakkes så meget mere effektivt. Det viser sig også positivt i distributørernes klimaregnskab.
”Med bedre pladsudnyttelse øger vi bilernes kapacitet, samtidig med at det reducerer antallet af biler og containere på vejen.”
Sådan lyder det fra Inge Seljeset, distriktschef hos Posten Norge med ansvar for rutetrafik, om den positive effekt, som virksomhedens nye pallesystem har haft. Det har nemlig gjort både Posten og Bring i Norge i stand til at pakke vare- og lastbiler klogere og tættere.
Det kan også få står betydning for distributørernes CO2-udslip, da det effektive pallesystem allerede i sin foreløbige udrulning har sparet omkring et køretøj væk om ugen per rute.
”Vi fastholder den nuværende leveringskvalitet og baseret på erfaringerne fra Nord-Norge tror jeg, at dette kan reducere brugen af mange køretøjer, når vi nu får dette på plads flere steder i landet. Vi kan stable mere sikkert og få mere udnyttelse af højden. Der er meget værdi i at transportere så lidt luft som muligt og så meget gods som muligt”, forklarer Inge Seljeset i en pressemeddelelse.
Læs også: Dobbelt-trailer er lavthængende frugt, når det kommer til grøn omstilling
Indtil videre har Posten og Brings terminaler i Oslo, Fredrikstad, Førde, Tromsø, Bjerkvik, Alta og Tana været med i udrulningen.
Det nye pallesystem er udviklet af det danske start-up selskab SpaceInvader, hvilket glæder adm. direktør, Steen Frederiksen: ”Det er en stor anerkendelse, at Posten og Bring, en af Nordens største logistikvirksomheder, har valgt vores løsning til at strømline logistik. Vores vision er at skabe cirkulære løsninger, der er gode for både økonomien og miljøet”.
- KCP