21.05.2019  |  Innovation

Autonomt 'sejlskib uden sejl' skal fragte biler over Atlanten

Et fuldt autonomt sejlskib, uden sejl vel at mærke, skal fungere som klimavenligt fragtfartøj for personbiler over Atlanterhavet. Det er norske Lade A/S, der står bag det nye design kaldet Vindskip, som kan reducere brændstofudgifterne med op til 60 procent.

Fartøjskonceptet Vindskip er kort sagt et sejlskib uden sejl, designet til at krydse Atlanterhavet autonomt og fragte elbiler mellem Tyskland, USA og Mexico. Det er nordmanden Terje Lade, der har designet det nye skib, skriver tu.no.

Læs også: Forskere vil bringe Danmark i front på autonom skibsfart

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Terje Lade fortæller, at han længe har været inspireret af, hvor meget fart du kan opnå kun med vindkraft, hvis du er i stand til at fjerne nok modstand. Det er hans firma, Lade A/S i Ålesund, der står bag det grønne skibskoncept med vind som supplement til LNG-motorens kraft.

Skroget både over og under vand er inspireret af flyvinger og sejl. Vinden bruges på samme måde som i hurtige sejladser - det virker bedst, når man sejler ind i vinden.

Kan reducere brændstofforbruget med 60 procent
Afhængigt af vindretningen og vinklen vil der være et negativt tryk på den ene side, der hjælper med at "suge" skibet fremad. Brændstofomkostningerne kan reduceres med op til 60 procent, ifølge en række simuleringer fra 2014 og fremefter.

”Det ser ud til, at nogle af dem, der designer skibskoncepter med vindkraft, har glemt den viden man havde i sejlskibstiden, og hvorfor de blev udkonkurreret af damp. De blev udkonkurreret, fordi de måtte sejle med vinden, som vi med vores koncept ikke er afhængige af, siger Terje Lade til tu.no.

Sejlassisterede fragtbåde vil kunne opnå en maksimal hastighed på 11 knob, mener han, mens det nye Vindskip efter planen vil kunne komme højere op i fart. Det skyldes, at desinget kan generere trækkraft fra en angrebsvinkel på 18-180 grader:

”Det er ret ekstremt. Vi kan opnå en hastighed på 15-16 knob”, siger Terje Lade til tu.no.

Skibet har en fartkontrol, der holder konstant hastighed på skibet uanset vindens bidrag.

Simuleringer skal vise brændstofforbrug
Vægten betyder meget, når vinden skal bruges som en del af fremdriften, og dette er Sintef Ocean for nylig begyndt at teste.

”Først vil Sintef Ocean køre en modstandstest på havet på den undersøiske del af skroget. Så vil Fraunhofer i Tyskland simulere 52 atlantiske kryds - en for hver uge på året - baseret på historiske vejrdata. Dette er for at vise brændstofforbruget over en længere periode”, siger Lade til tu.no.

Den endelige test er at simulere en rute over Atlanterhavet for at bevise, at Vindskip kan følge den autonomt. Alt skal dokumenteres og præsenteres for potentielle investorer. Virksomheden har en hensigtserklæring med det kroatiske skibsværft Uljanik.

Læs også: Wärtsilä gør fremskridt inden for automatisk shipping

Det nye skibsdesign skal være klar til produktion i 2021, hvis altså investorer melder sig på banen.

- SDN

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere