Autonomt 'sejlskib uden sejl' skal fragte biler over Atlanten

Et fuldt autonomt sejlskib, uden sejl vel at mærke, skal fungere som klimavenligt fragtfartøj for personbiler over Atlanterhavet. Det er norske Lade A/S, der står bag det nye design kaldet Vindskip, som kan reducere brændstofudgifterne med op til 60 procent.

Vindskip udnytter vinden uden sejl gennem sit specialdesignede skrog, der med inspiration fra en flyvinge 'suger' fartøjet frem. Illustration: Lade A/S.

21.05.2019

SCM.dk

Fartøjskonceptet Vindskip er kort sagt et sejlskib uden sejl, designet til at krydse Atlanterhavet autonomt og fragte elbiler mellem Tyskland, USA og Mexico. Det er nordmanden Terje Lade, der har designet det nye skib, skriver tu.no.

Læs også: Forskere vil bringe Danmark i front på autonom skibsfart

Terje Lade fortæller, at han længe har været inspireret af, hvor meget fart du kan opnå kun med vindkraft, hvis du er i stand til at fjerne nok modstand. Det er hans firma, Lade A/S i Ålesund, der står bag det grønne skibskoncept med vind som supplement til LNG-motorens kraft.

Skroget både over og under vand er inspireret af flyvinger og sejl. Vinden bruges på samme måde som i hurtige sejladser - det virker bedst, når man sejler ind i vinden.

Kan reducere brændstofforbruget med 60 procent
Afhængigt af vindretningen og vinklen vil der være et negativt tryk på den ene side, der hjælper med at "suge" skibet fremad. Brændstofomkostningerne kan reduceres med op til 60 procent, ifølge en række simuleringer fra 2014 og fremefter.

”Det ser ud til, at nogle af dem, der designer skibskoncepter med vindkraft, har glemt den viden man havde i sejlskibstiden, og hvorfor de blev udkonkurreret af damp. De blev udkonkurreret, fordi de måtte sejle med vinden, som vi med vores koncept ikke er afhængige af, siger Terje Lade til tu.no.

Vindskip er designet til at fragte elbiler fra Europa til USA og Mexico. Illustration: Lade A/S..

Sejlassisterede fragtbåde vil kunne opnå en maksimal hastighed på 11 knob, mener han, mens det nye Vindskip efter planen vil kunne komme højere op i fart. Det skyldes, at desinget kan generere trækkraft fra en angrebsvinkel på 18-180 grader:

”Det er ret ekstremt. Vi kan opnå en hastighed på 15-16 knob”, siger Terje Lade til tu.no.

Skibet har en fartkontrol, der holder konstant hastighed på skibet uanset vindens bidrag.

Simuleringer skal vise brændstofforbrug
Vægten betyder meget, når vinden skal bruges som en del af fremdriften, og dette er Sintef Ocean for nylig begyndt at teste.

”Først vil Sintef Ocean køre en modstandstest på havet på den undersøiske del af skroget. Så vil Fraunhofer i Tyskland simulere 52 atlantiske kryds - en for hver uge på året - baseret på historiske vejrdata. Dette er for at vise brændstofforbruget over en længere periode”, siger Lade til tu.no.

Den endelige test er at simulere en rute over Atlanterhavet for at bevise, at Vindskip kan følge den autonomt. Alt skal dokumenteres og præsenteres for potentielle investorer. Virksomheden har en hensigtserklæring med det kroatiske skibsværft Uljanik.

Læs også: Wärtsilä gør fremskridt inden for automatisk shipping

Det nye skibsdesign skal være klar til produktion i 2021, hvis altså investorer melder sig på banen.

- SDN

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online