Nye forslag skal forbedre brandsikkerheden for containerskibe

Et grundigt arbejde baseret på IMO’s Formal Safety Assessment-fremgangsmåde har sikret, at anbefalingerne i DBI’s rapport CARGOSAFE vil danne grundlag for drøftelserne i IMO. Anbefalingerne er derved kommet et stort skridt nærmere mod at blive til internationale regler.

IMO skal behandle 8 nye anbefalinger til, hvordan man kosteffektivt kan forberede brandsikkerheden på containerskibe. Foto: Nilantha Ilangamuwa/Unsplash

05.03.2024

SCM.dk

Antallet af brande på containerskibe er de seneste tyve år fordoblet. Større skibe og nye typer gods har betydning for brandsikkerheden ombord, og de eksisterende minimumsregler fra den internationale maritime organisation IMO ser ikke ud til at matche dagens risikobillede.

Det var på den baggrund, at det europæiske agentur for søfartssikkerhed EMSA bad DBI om at lede projektet CARGOSAFE, der i 2023 udgav en rapport med 17 mulige tiltag til, hvordan brandsikkerheden på containerskibe kan forbedres.

En ekspertgruppe i IMO har gransket CARGOSAFE-rapporten og konkluderet, at den lever op til kravene i en såkaldt Formal Safety Assessment, også kendt som FSA. Dermed er rapportens konklusioner og anbefalinger klar til at blive behandlet i IMO’s underkomite for skibssystemer og -udstyr, SSE, den 4.- 8. marts.

”Det er ikke hverdagskost, at en FSA-rapport går så glat igennem den type review. Men i og med, at vi i CARGOSAFE strengt har fulgt FSA-proceduren, er vejen banet for en relativt hurtig behandling”, siger DBI’s projektleder for CARGOSAFE, Anders V. Kristensen.

”At få ændret regler om sikkerhed til søs er en proces, der tager mange år. Derfor er det ekstra rart at se, at anbefalingerne fra den FSA-baserede tilgang nu er nået til IMO’s SSE-underkomite, der vil komme med ændringer til SOLAS (den internationale konvention for sikkerhed til søs, red.)”, fortsætter Anders V. Kristensen.

Formal Safety Assessment (FSA) er en struktureret og systematisk metode, der anvendes til at vurdere risici og identificere de mest effektive måder at forbedre sikkerheden i den maritime sektor. FSA blev udviklet som en reaktion på Piper Alpha-katastrofen i 1988, hvor en olieplatform I Nordsøen eksploderede, og 167 mennesker mistede livet.

FSA består af fem trin. Alle fem trin er ressourcekrævende, hvis de skal udføres ordentligt, men både EMSA og IMO har rost DBI’s tilgang, og CARGOSAFE er blevet kaldt et mønsterprojekt på, hvordan forbedring af sikkerheden til søs bør gribes an.

”Indrømmet, det er en svær og indviklet proces, men det tunge arbejde lønner sig i længden, når den efterfølgende proces går desto glattere”, siger Anders V. Kristensen.

For at illustrere kompleksiteten af arbejdet nævner han et omfattende input fra branchen allerede i trin 1 – identifikation af farer. En tilknyttet ekspertgruppe har i trin 2 – risikoanalysen - assisteret med at gruppere de fundne farer i områderne forebyggelse, detektion, brandslukning og inddæmning. I trin 3 –risikoanalyse – er farerne blevet vurderet i matricer med konsekvensberegninger af hver enkelt fare. Cost-benefit-vurderingen i trin 4 har været svær at beregne, da alle omkostninger skal ses i et helhedsperspektiv. Alt fra miljøomkostninger over tab af last til mistede menneskeliv skal kvantificeres, og da den maritime sektor typisk holder den slags værdisætninger tæt ind til kroppen, har det heller ikke været en let opgave.

Læs også: Halvdelen af tabte Maersk-containere fundet

Kogt ind til benet har arbejdet mundet ud i 8 forslag til forbedringer af brandsikkerheden, som –afhængig af skibsstørrelse – kan være kosteffektive at implementere. SSE-komiteen vil forventeligt tage stilling til, hvilke af nedenstående anbefalinger, der i sidste ende skal indarbejdes i SOLAS.

• Forbedret kontrol med surring af lasten

• Detektion ved at undersøge individuel temperaturstigning i containere

• Bærbare infrarøde kameraer til besætningen for at forbedre manuel detektion

• Forbedrede værktøjer til gennembrydning og slukning af enkelte containere

• Brandslukningsudstyr med øget rækkevidde i højden

• Forbedring af ubemandede vandkanoner

• Aktiv beskyttelse under lugedæksler for at beskytte dækket mod brandspredning

• Passiv beskyttelse for at beskytte dækket mod brandspredning

Kilde: DBI

/ PiB

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024SCM.dk

Nye kraftfulde lynladere til lastbiler på fire nye stationer

25.10.2024SCM.dk

Hapag-Lloyd skruer op for forventningerne

25.10.2024SCM.dk

Flere ladestationer på vej til tung transport

24.10.2024SCM.dk

Efter rolig periode er somaliske pirater igen på jagt

23.10.2024SCM.dk

Markant omsætningsvækst for DSV i 3. kvartal

22.10.2024SCM.dk

APM Terminals dropper kravet om forbud

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online