Ny teknologi driver næste bølge af mass customisation

Syv teknologier gør det lettere at tilpasse produkter og ydelser til kunder og slutbrugeres individuelle ønsker – og stadig tjene penge på bundlinjen.

Næste generation af mass customisation er ifølge konsulentvirksomheden McKinsey individualiseret mass customisation, hvor kunden modtager et produkt, der er specifikt tilpasset den enkelte kunde, som fx jakkesæt og skjorter skræddersyet til at passe kundens kropsform. .

20.11.2014

SCM.dk

Benny Madsen fra Valcon illustrerer begrebet mass customisation med forskellen mellem pizzaria-pizzaer og frosne pizza. Foto: Valcon..

Kan man designe et produktions- og logistiksystem, der både høster masseproduktionens stordriftsfordele og imødekommer den enkelte kundes behov for individuel tilpasning på én gang? Det lyder næsten for fantastisk, men det er lige præcis, hvad metoden mass customisation sammen med de beslægtede metoder modularisering og postponement går ud på.

Læs også: Big data bliver stort

Konsulentvirksomheden McKinsey peger på syv nyere teknologier, der giver mass customisation ny vind i sejlene. Men allerførst vil vi se nærmere på om, begreberne er relevante for din virksomhed. Kan du svare ja til nogle af nedenstående tjeklistes spørgsmål, så har du grund til at læse videre i artiklen.

Oplever I:

  • Stigende varians i kunders ønsker og behov?
  • Faldende varighed af produktlivscyklus?
  • Stigende antal markedsførte produktvarianter?
  • Faldende forudsigelighed i forudsigeligheden?
  • Øget hastighed af teknologiske forandringer?
  • Skift fra pris- og kvalitetsfokus til produkt- og servicedifferentiering?
  • Stigende globalisering af markedet?
  • Øget lagerbinding og ukurans?
  • Faldende gennemsigtighed i lønsomhed?

Kilde: direktør Benny Madsen, Valcon A/S.

Omstillingstid er dyr
Masseproduktion er store lange produktionslinier, som producerer en vare eller en komponent i store serier, hvor der sker så få afbrydelser som muligt. Grundidéen er, at omstillingstid er dyr, og at det handler om uden afbrydelser at producere så mange emner som muligt ad gangen, så stykprisen bliver så lav som mulig. Masseproduktion tager ikke hensyn til faktorer som lagerbinding, markedets behovsudsving, leveringstid, individuelle kundeønsker o.s.v.

Hurtig og billig levering
Moderne produktionsvirksomheder står dagligt over for udfordringen, at deres kunder på den ene side ønsker hurtigere og billigere levering, og på den anden side forventer større frihedsgrader og variation i de leverede produkter og serviceydelser.

Kan dette tilsyneladende paradoks løses i en virkelig verden? Mass customization er netop et bud på at forløse dette dilemma. Mass customisation er ifølge direktør i Valcon Benny Madsen ”drømmen om at opbygge et leverancesystem, hvor kunden ved kombination af forskellige foruddefinerede produktvariable kan specificere lige nøjagtig det produkt, som han eller hun ønsker, mens selve produktet fremstilles og leveres til standardpriser, idet de enkelte fremstillingsprocesser og delkomponenter i produktet er standardiserede og gentages med høj frekvens og ensartethed”.

Pizzariaet er mass customisation
Benny Madsen illustrerer idéen i mass customisation med et glimrende hverdagseksempel: Når sulten melder sig, kan du enten købe og tilberede en frossen pizza fra et supermarked eller bestille en frisklavet pizza fra det lokale pizzaria.

<p>”Individualiseret mass customisation har været på agendaen i nogen tid…, og der er mange eksempler på mislykkede og dyrebare forsøg”</p>

Tre McKinsey-konsulenter

Den frosne pizza er masseproduceret til lager. De produktionsmæssige omkostninger er meget små – til gengæld er de omkostnings- og styringsmæssige problemer ved lager, distribution og salg uoverskueligt store, hvorfor den frosne pizza kun kan købes i få varianter.

I pizzariaet lagerføres ingen færdigvarer men kun grundkomponenterne dej, skinke, ost, tomat o.s.v., hvorfra der efter kundeønske kan fremstilles et utal af kombinationer – også den pizza, som tilfredsstiller din helt personlige smag. Produktionsomkostningerne er væsentlig større end for den frosne pizza, men alligevel ender slutprisen for den leverede pizza med stort set at være på samme niveau som den frosne pizza. Men vel at mærke med en væsentlig højere værdi for kunden, som får valgfrihed, friske råvarer og højere kvalitet oven i hatten.

Kunden har tilpasset sig
”Kunden er konge” har man sagt i mange år, men det har været en sandhed med modifikationer. I realiteten har detailhandlen haft magten, og forbrugerne har tilpasset sig detailhandlens vilkår. I dag er det omvendt. Internet, globalisering, e-handel og myndighedskrav er blandt drivkræfterne, der bakker op om denne tendens. Det kalder på mass customisation, ikke kun konfigureret mass customisation, som vi har set det i en del år indenfor biler, computere og smartphones.

Næste generation af mass customisation er ifølge konsulentvirksomheden McKinsey individualiseret mass customisation, hvor kunden modtager et produkt, der er specifikt tilpasset den enkelte kunde, som fx jakkesæt og skjorter skræddersyet til at passe kundens kropsform. ”Individualiseret mass customisation har været på agendaen i nogen tid, men det har vist sig vanskeligt at realisere visionen på en lønsom måde, og der er mange eksempler på mislykkede og dyrebare forsøg”, skriver tre McKinsey-konsulenter i artiklen ”How technology can drive the next wave of mass customisation”.

Syv teknologier støtter mass customisation
McKinsey-konsulenterne mener, at en række nye teknologier gør det langt mere realistisk at bygge lønsomme forretningsmodeller for individualiseret mass customisation, og at de på den baggrund forudsiger en ny generation af mass customisation. De peger på syv teknologier:

1. Sociale teknologier: Sociale medier og crowdsourcing er ikke nye fænomener, men de baner vejen for et bedre grundlag for virksomhedernes kundetilpasning, fordi de er en kilde til bedre viden om, hvilke former for værdier kunderne værdsætter.

2. Online interaktive produktkonfiguratorer: Online produktkonfiguratorer er på mange måder hjertet i enhver mass customisation strategi, fordi de på en hurtig og brugervenlig måde skaber kundens ønsker til tilpasningen. Konfiguratorer har været på markedet længe, men teknologisk udvikling gør dem billigere, hurtigere, mere visuelle og til det, mange kunder beskriver som en ”sjov oplevelse”.

3. 3D skanning og modellering: Formen af virkelige objekter kan blive analyseret af 3D-skannere, der så kan forme digitale 3D-modeller. Skannerne gør det let at måle for eksempel en menneskelig krop, så man kan skræddersy et produkt, der passer kroppen. Teknologien er nu modnet så meget, at det er ved at være en hyldevare, der er til at betale, og som skanner på sekunder eller få minutter

4. Anbefalingssoftware: E-handelssoftware har i årevis rådgivet kunder på basis af tidligere købsvalg foretaget af samme kunde eller andre kunder. Softwareudviklingen bevæger sig nu ind på tilpasningsfeltet og hjælper kunder med at konfigurere produkter.

5. Intelligente algoritmer: Nogle virksomheder er begyndt at anvende intelligente algoritmer og bedre databearbejdningskapacitet til at danne dynamisk prissætninger, der kan påvirke efterspørgslen og derved kundernes ventetider samtidig med, at virksomhedens fastholder en lønsom forretning. Flyselskaber er frontløbere på dette område.

6. Virksomhed- og produktionssoftware: Traditionel styresoftware som ERP og SCM er designet til at understøtte salg og produktion af et produktsortiment med et begrænset antal varianter med klart definerede komponenter. Nyere softwareværktøjer er i stand til at opfange kundens individuelle konfiguration i konfiguratoren og oversætte den til systemerne, der hurtigt kan levere en leveringstid på ordren.

7. Fleksible produktionssystemer: Fleksible systemer er afgørende for at kunne producere små serier af produkter på en lønsom måde. McKinsey fremhæver Ford og General Motors’ investeringer i dynamisk programmerbare robotter, der kan skifte gribeværktøj og derved hurtigt skifte mellem modeller og varianter. 3D-printing er en anden teknologi, der er godt på vej til at tilbyde helt nye grader af fleksibilitet og kundetilpasning.

Læs også: Danske virksomheder går glip af data-eventyr

Og der er ifølge konsulenterne meget mere på vej. Internet of Things er en fællesbetegnelse for et fænomen, der skaber digital kobling mellem fysiske objekter. Det åbner op for store potentialer for fleksibilitet, gennemsigtighed og styring af vareflow. En af de store barrierer er at integrere indsatserne på tværs af siloerne marketing, salg, produkt- og serviceudvikling, produktion, service, supply chain og it infrastruktur.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.07.2024SCM.dk

Forskning: Vi kan skære 70 procent af strømforbruget fra kunstig intelligens

26.07.2024SCM.dk

Online markedspladser napper broderparten af den globale e-handel

05.07.2024SCM.dk

Ny supercomputer skal hjælpe Danmark med klima- og sundhedsudfordringer

04.07.2024SCM.dk

Nye 3D-printede rør mindsker energitab i kølesystemer

03.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Digitaliser din supply chain

02.07.2024TrueCommerce

Sponseret

En introduktion til elektronisk fakturering

02.07.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

ZEBRA HC20 OG HC50 håndterminaler til pharma/healthcare

02.07.2024SCM.dk

Få styr på it-sikkerheden og undgå cyberangreb

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup