Ny Dachser Nordic topchef har dybe rødder i virksomheden

Efter 23 år i Dachser er Peter Hut udnævnt til Managing Director for Dachser Nordic. Peter Hut ser frem til at lede den tyske logistikvirksomhed mod nye milepæle i Norden.

"Jeg havde aldrig forestillet mig en lang karriere i logistikbranchen for at være ærlig. Men der var noget ved det dynamiske og stadigt skiftende arbejdsmiljø, der fangede mig. Jeg har aldrig haft en kedelig dag på arbejdet”, siger Peter Hut. Foto: Dachser

26.11.2024

SCM.dk

En novemberdag i 2001 tog Peter Hut sine første skridt ind i logistikkens verden med et studiejob hos Dachser Denmark i Kolding. Han vidste ikke, at det var starten på en lang rejse med en tysk logistikvirksomhed, der skulle vokse til en betydelig aktør på det nordiske marked:

"Jeg havde aldrig forestillet mig en lang karriere i logistikbranchen for at være ærlig. Men der var noget ved det dynamiske og stadigt skiftende arbejdsmiljø, der fangede mig. Jeg har aldrig haft en kedelig dag på arbejdet”, siger han med et smil.

Sommerferien tilbragte han med en praktisk lektion i logistik, med fysiske opgaver som læsning og losning af lastbiler. Mens han afsluttede sin kandidatgrad i International Business Development, fik han værdifuld erfaring på Dachsers terminal. Kombinationen af akademisk ekspertise og praktisk indsigt har lagt et solidt fundament for en karriere inden for logistik:

”Efter eksamen påbegyndte jeg en toårig periode på Dachsers hovedkontor i Kempten, Tyskland, med fokus på nordisk støtte. Det blev efterfulgt af en seks måneders mission i London om at etablere en ny filial”, siger Peter Hut.

Skæbnen bragte ham tilbage til de nordiske rødder, da Dachser overtog Haugsted-koncernen. Her begyndte en periode med skiftende roller og ansvarsområder i Danmark, Sverige og Norge. I de følgende år påtog han sig flere nøgleroller i hele regionen, hvor han aktivt hjalp med at styrke Dachsers position. Gennem succesfulde omstillinger og gode økonomiske resultater i Stockholm og Göteborg demonstrerede han sin evne til at levere resultater. Det førte til hans udnævnelse til General Manager for Hvidovre i 2018.

Peter Huts karriere nåede et foreløbigt højdepunkt i 2022, da han blev udnævnt til Country Manager for Danmark. Fra 1. januar 2025 overtager han så rollen som Managing Director for Dachsers nordiske organisation efter René Sidor. Peters vision er klar: 

”Selvom Dachser stadig er relativt ukendt i Norden, er jeg overbevist om, at vi tilbyder et solidt produkt, der opfylder markedets behov. Jeg ser frem til at præsentere dette for et bredere publikum i de kommende år og til at styrke vores tilstedeværelse i regionen”.

Tilbage da Peter Hut startede, havde Dachser kun én filial i Danmark. I dag er virksomheden vokset til 11 filialer fordelt over hele Norden. Som leder af den nordiske organisation har Peter Hut et klart mål for alle medarbejdere: at skabe en arbejdsplads, hvor folk ikke blot arbejder – de trives. Han bidrager til et inkluderende miljø, hvor kreativitet kan udvikles, og innovation har mulighed for at vokse. 

"Hver stemme tæller" er hans mantra, og han lytter aktivt til medarbejderne, overbevist om at de bedste idéer ofte kommer fra uventede kilder.

Selvom han betragter jobbet som meningsfuldt, er det klart for ham, hvad der virkelig betyder mest: ”Familien er det vigtigste for mig. Jeg sætter stor pris på balancen mellem arbejde og fritid, og jeg elsker at tilbringe tid sammen med mine børn og min familie. Og når de er gået i seng, kan jeg lægge mig ned på sofaen og se Netflix”, siger Peter med et glimt i øjet. 

Det er også et stærkt familieforhold, der har inspireret Peter til at blive den, han er i dag. Spørger man ham, hvem hans største rollemodel er, svarer han uden tøven: 

”Det er min far. Han lærte mig vigtigheden af empati og ydmyghed”.

Dachser er en af Europas førende logistikleverandører inden for stykgods, men Peter er klar over, at Dachser Nordic stadig er i en vækstfase. Målet er en højere kendskabsgrad, men vigtigst af alt: at fortsætte med at levere et godt produkt til kunderne. Han lægger stor vægt på at lære af dygtige medarbejdere og mener, at det er en vigtig faktor bag den positive udvikling i Norden for logistikvirksomheden. Med sine mere end to årtier i Dachser har han altid troet på kvaliteten af virksomhedens tjenester: 

"Dachser har et robust logistiknetværk, der giver virksomheder ro i sindet og et lavere stressniveau. Vi har kompetente medarbejdere og solide systemer, der sikrer en pålidelig drift”.

Læs også: På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

"Work smarter, not harder" er Peter Huts råd: 

"Med et robust system, der dækker hele Europa, giver vi vores kunder mulighed for at optimere deres forsyningskæde og reducere kapitalomkostninger ved at minimere lagerbeholdningen og sikre rettidige leveringer. Ved at reducere lagerbeholdningen og risikoen for skader eller forsinkede leveringer frigør vores løsninger kapital, der kan bruges til smartere investeringer. Derudover kan vores dygtige personale og lokale kundeserviceteam altid yde support og assistance, hvis der opstår uforudsete situationer”, slutter Peter Hut.

Kilde: Dachser

/ PiB

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

21.08.2025Zolvo A/S

Sponseret

Bagagebåndet i lufthavnen skal levere det ubesværede flow

20.08.2025SCM.dk

Driftsresultatet hårdt ramt i DFDS

20.08.2025SCM.dk

Dansk projekt udvikler lynladere til ellastbiler med eksportpotentiale

19.08.2025SCM.dk

GLS styrker distributionen på Sjælland med nyt logistikcenter

18.08.2025SCM.dk

DSV´s kommunikationschef stopper efter otte måneder

14.08.2025SCM.dk

Lastbilsalget falder i juli men holder niveauet år til dato

12.08.2025SCM.dk

Toldændringer skaber fundamentale ændringer i globale handelsstrømme

11.08.2025SCM.dk

Danskerne slår pantrekord med 225 millioner flasker og dåser på en måned

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

25.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Løft kvaliteten med Process FMEA

Formålet med dette kursus er at give deltagerne en grundlæggende forståelse af Failure Mode Effects Analysis metoden (FMEA), som anvendes til at identificere og analysere potentielle fejl i produkter og processer. Kurset giver dig værktøjer til at forbedre kvaliteten og pålideligheden af dit arbejde med kvalitetsforbedringer i processer og produkter.

Dato

26.08.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

26.08.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense, Claus Bergs Gade 7, 5000 Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

26.08.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K