Nu skal milliard-investering tjenes hjem: Gemini-alliancen træder i kraft
A.P. Møller - Maersk har investeret omkring 3 mia. dollar for at forberede den Gemini-alliance med Hapag-Lloyd, der træder i kraft ved midnat. Alliancens hovedmål er at øge rettidigheden markant.
Ni ud af ti skibe skal ankomme til tiden. Det er det løfte, som Maersk giver sine kunder i forbindelse med det Gemini-netværk, der bliver virkelighed den 1. februar.
Det er en kæmpe udfordring i forhold til i dag, hvor Maersk godt nok ligge på førstepladsen som rederiet med flest rettidige ankomster. Men den lå i december på 60,4 pct. og der er derfor meget langt op til målet.
Men målet skal nås gennem færre havneanløb med de allerstørste skibe og nye knudepunkter, hvor lasten skal transporteres videre i mindre skibe.
det kræver større kapacitet i nøgleterminaler og derfor har Maersk og datterselskabet APM Terminals investeret 3 mia. dollar i terminaludvidelser, der skal sikre, at der er tilstrækkelig kapacitet ved spidsbelastninger.
Med det nye samarbejde med Hapag-Lloyd forlader Maersk 2M samarbejdet med MSC, der fremover ikke vil indgå i en alliance.
Hapag-Lloyd forlader THE Alliance, der bliver omdøbt til Premier Alliance med Ocean Network Express (ONE), HMM og Yang Ming som deltagere. Her vil MSC dog træde til og lukke huller på nogle af ruterne mellem Asien og Europa.
Den eneste alliance, der forbliver intakt efter 1. februar er Ocean Alliance, der består af COSCO, OOCL, CMA CGM og Evergreen. Det vil også være alliancen med den største markedsandel og den bredeste markedsdækning i år, ifølge en analyse fra Linerlytica, en Asien-baseret containerfragtkonsulent.
Data fra konkurrenten Alphaliner viser, at Ocean Alliance vil operere med omkring 390 containerskibe med en samlet nominel kapacitet på næsten 5 millioner TEU.
Ifølge Linerlytica vil Ocean Alliance få en dominerende position på Stillehavsruterne, med 15 ugentlige sejladser til USA's vestkyst og otte til østkysten. Alliancen vil også have den bredeste dækning til Nordeuropa, hvor en syvende service tilføjes, hvilket matcher MSC’s dækning. MSC vil dog forblive den førende operatør til Middelhavet, hvor det schweiziske rederi tilbyder seks ugentlige ruter, skriver Splash.
Linerlytica's data viser også, at Gemini samarbejdet mellem Maersk og Hapag-Lloyd, vil blive den mindste alliance med det laveste antal ugentlige sejladser i 2025.
-emte