Nu rammes dansk e-handel af tilbagegang
Danskerne handler stadig ofte på nettet – men de bruger færre penge end før. Det har man mærket blandt netbutikker i andet kvartal, hvor omsætningen er faldet.
Da coronakrisen ramte Danmark, blev der sat ekstra fart på forbrugernes digitale køb. Det mærkede man blandt andet hos netbutikken Gucca.dk, der sælger alt fra bøger og legetøj til boliginteriør.
2022 har været lidt en anden oplevelse, forklarer netbutikkens adm. direktør, Chris Vandborg:
”Vi har set en tilbagegang i omsætningen i 2. kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. Og vi så det samme i 1. kvartal”.
Gucca.dk er langt fra alene om at se omsætningskurven dykke. I den seneste kvartalsanalyse fra Dansk Erhverv svarer over halvdelen (53 procent) af virksomhederne, at de oplevede et omsætningsfald i 2. kvartal sammenlignet med samme kvartal sidste år.
Læs også: Forbrugerne holder fast i dagligvarehandel på nettet
For flere er der tale om et markant fald – hver femte oplevede således nedgang på mellem 15 og 25 procent, mens 17 procent kunne se omsætningen dykke med mindst 25 procent.
Analysen viser også, at nedgangen rammer stort hele branchen; store og små såvel som ”rene” netbutikker og omni-channel-virksomheder.
Nettet er stadig populært, men forbrugernes økonomi er presset
E-handlen har siden fødslen haft vokseværk, og derfor kunne tilbagegangen umiddelbart godt springe lidt i øjnene – på den negative måde. Der er dog ikke behov for dyb bekymring, mener Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, som også pointerer, at tallene sammenlignet med 2019 er fine:
”Analysens resultater passer meget fint på det, jeg hører, når jeg taler med vores medlemmer. Så jeg er faktisk ikke overrasket. Og jeg er heller ikke videre bekymret, for vi skal lige huske, at vi sammenligner med corona-kvartaler, hvor e-handlen jo virkelig buldrede frem”.
Han hæfter sig også ved, at andre analyser fra Dansk Erhverv viser, at forbrugerne handler online stort set lige så ofte som under coronakrisen.
Læs også: 1 ud af 2 e-handelskøb er med gratis fragt
”Den faldende omsætning skyldes altså ikke, at forbrugerne vender netbutikkerne ryggen. Det handler primært om den historisk lave forbrugertillid, den tårnhøje inflation og de stigende omkostninger. Forbrugerne handler stadig rigtig ofte online, men de bruger færre penge”.
Det bekræfter Chris Vandborg fra Gucca.dk.
”Vores trafik-tal for andet kvartal har faktisk været ganske fine, og i juni, juli og august havde vi flere besøgende end samme periode sidste år, men konverteringsraten er lavere. Forbrugerne holder altså på pengene”.
Ingen panik
Analysen for første kvartal viste nogenlunde samme tilbagegang, men trods det vurderer Niels Ralund fra Dansk Erhverv ikke, at branchen er ved at gå i panik over den faldende omsætning:
”Vækst er selvfølgelig sjovest, men det ville være mere overraskende, hvis den vækst, vi så under corona, bare fortsatte. Sammenligner vi med 2019 tal, så ligger salget stadig højere, og jeg oplever heller ikke, at virksomhederne ikke aner, hvad de skal gøre. Der er en fornemmelse af, at vi vender tilbage til normalen efter en vanvittig tid med vild vækst, og nu skal man så fokusere på at konsolidere sig. Det er nok også en sund øvelse for mange”.
Den dalende omsætning falder dog på et yderst uheldigt tidspunkt, uddyber han:
”Når det ramler sammen med tårnhøj inflation og stigende omkostninger på alt fra fragt til materialer, så begynder at det at blive lidt træls, som man siger i Jylland”.
- KCP