1 ud af 2 e-handelskøb er med gratis fragt

Danskernes e-handel for 2. kvartal 2022 viser, at 49 procent af danskernes seneste online køb var med gratis levering. Det er en stigning på fem procentpoint i forhold til 1. kvartal 2022. Samtidig viser analysen, at pakkeshop er den mest populære leveringsmetode for danskerne, uanset om danskerne havde betalt for leveringen eller ej.

I 2. kvartal 2022 har 49 procent af de e-handlende danskere angivet, at de ikke har betalt for levering for deres seneste online køb. Det er en stigning på 5 procentpoint fra 1. kvartal 2022, hvor andelen var på 44 procent. Arkivfoto..

22.08.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

E-handel fylder mere og mere i de danske forbrugeres hverdag. Det gør den formentlig, fordi e-handel tilbyder danskerne fordele som et langt større vareudvalg, gennemsigtige priser og en mere bekvem hverdag. Udviklingen går stærkt, og forbrugernes øgede anvendelse af e-handel har også sat sit aftryk på de traditionelle forsyningskæder. Tidligere var det udelukkende detailhandlerne, der kunne sælge til forbrugerne, men i takt med at infrastrukturen for e-handlen er blevet udviklet, og online shopping er blevet en integreret del af danskernes liv, så er virksomheder begyndt at springe led over i forsyningskæden og sælger nu i højere grad direkte til forbrugerne.

For at blive klogere på danskernes e-handelsvaner har Dansk Industri og Epinion udviklet analysen ”Danskernes ehandel”. Her stiller de blandt andet skarpt på: Hvem der handler mest online, hvad køber de, hvor køber de, hvor meget køber de og hvad er de vigtigste faktorer for at vælge en webshop. Det er analysens ambition, at ”Danskernes e-handel” skal hjælpe danske virksomheder med at være på forkant med udviklingen, forstå kunderne og levere indsigt, der kan indgå i
virksomhedernes strategiske overvejelser om fremtiden, hvor e-handel kommer til at fylde endnu mere.

På trods af den rekordhøje inflation viser analysen, at danskernes e-handelsfrekvensen og -forbrug for Q2 2022 ligget stabilt i forhold til forrige periode. E-handelsfrekvensen for Q2 2022 er på 3,6 gange per måned, mens danskernes samlede e-handelsforbrug ligger på et gennemsnit på 1558 kroner mod 1594 kroner i Q1 2022.

Logistik & SCM 2022 – Udfordringer og muligheder

Den 21. september 2022 holder DI Handel et seminar, som sætter fokus på logistik og supply chain. På dagen vil du blandt andet kunne møde Palle Esbensen fra Coop. Han vil i sit indlæg komme ind på, hvordan Coop arbejder med online kanaler og logistik som en integreret del af kundeloyalitetsprogrammer, og vigtigheden af samspillet mellem indkøb og salg i globale supply chains. Læs mere og tilmeld dig her.

51 procent køber med fri fragt
I Q2 har vi dog set en ændring i, hvorvidt danskere, der køber fysiske produkter, betalte for fragten eller ej, ved deres seneste online køb. I 2. kvartal 2022 har 49 procent af de e-handlende danskere angivet, at de ikke har betalt for levering for deres seneste online køb. Det er en stigning på 5 procentpoint fra 1. kvartal 2022, hvor andelen var på 44 procent.

Ses der på de demografiske variabler, viser dataene, at der er køn- og aldersmæssige forskelle på, om man har betalt for levering ved det seneste online køb. Således har 54 procent af mændene betalt for levering, mens ”kun” 46 procent af kvinderne har gjort det. Aldersmæssig har blot 43 procent af de unge ml. 18-25 år betalt for levering af deres seneste online køb, mens 56 procent af de e-handlende danskere på 66 år eller mere har betalt for det. Der er ingen signifikante forskelle på geografi.

Pakkeshops er den foretrukne leveringsform
Uagtet om den e-handlende dansker har betalt for levering eller ej, er ”Levering til en pakkeshop” danskernes favorit. 50 procent af alle online køb af fysiske varer/produkter blev således leveret til en pakkeshop i Q2 2022. ”Levering på privatadressen” er danskernes andetvalg på 35 procent, mens ”Klik og hent i webshoppens butik/lager” er deres tredjevalg på 8 procent.

Der er én leveringsform, som adskiller sig, afhængig af, hvorvidt der er blevet betalt for leveringen eller ej. Har man ikke betalt for leveringen udgør ”Klik og hent i webshoppens butik/lager” hvert 8. køb (12 procent), mens det blot sker ved hvert 17. køb (6 procent), når der betales for leveringen. 

Logistik er blevet forretningskritisk
”Med indsigt i danskernes e-handelsadfærd bliver købmandskabet virkelig sat på en prøve. Hvis hvert andet online køb er med fri fragt, skal udgiften således udlignes andetsteds i virksomheden for, at økonomien løber rundt. Disciplinen er udfordrende, også for Amazon, hvor logistik udgifterne i mange år har været den økonomiske post, der har trukket deres resultater i den negative retning”, konkluderer DI Handel og supplerer:

”Logistik og supply chain er derfor i højere grad blevet forretningskritisk og noget ledelsen retter fokus mod. En velfungerende logistik er et krav for at kunne drive en fornuftig forretning, alligevel fejler mange”.

Læs også: Bæredygtig hjemmelevering kræver innovationer

Bæredygtighed, omdømme og sikkerhed
Analysen konkluderer også, at bæredygtighed, et godt ry og sikker betaling er de parametre, kunderne lægger mest vægt på, når de vælger udbyder og handler. Det er bemærkelsesværdigt, at ’bæredygtighed’ nu er det vigtigste serviceparameter blandt tre alderssegmenter, som analysen operer med: De Unge Forbrugere, Det Grå Guld og Pensionisterne.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema om transport & levering 2022

Relateret indhold

14.10.2025SCM.dk

Første containerskib til Storbritannien via Arktis

13.10.2025SCM.dk

USA truer lande der støtter grøn IMO-dagsorden

08.10.2025SCM.dk

Nyt udspil skal gøre det lettere og billigere at skifte til el-lastbiler

07.10.2025SCM.dk

Vognmænd tager el-beregner til sig

07.10.2025SCM.dk

Kunder vælger længere leveringstid for klimaets skyld

06.10.2025SCM.dk

Våbenhvile ændrer næppe situationen for skibsfarten i Det Røde Hav

06.10.2025SCM.dk

Fredericia Havn indvier ny containerterminal

02.10.2025SCM.dk

Globale forsyningskæder ruster sig til højsæson med toldkaos og kapacitetsproblemer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense