Nike ændrer distributionsstrategi

For at styrke kontrollen med sit brand og forbedre indtjeningen har Nike på det seneste ændret sin distributionsstrategi for at springe kædens mellemled over og sælge mere direkte til forbrugerne.

Nike Factory Stores som denne i St. Petersborg er i stigende grad fremtiden for det amerikanske brand, der vil handle mere direkte med forbrugerne, uden om detailhandlen..

06.01.2020

SCM.dk

I løbet af de sidste par måneder har Nike derfor ændret sin distributionsstrategi for at fokusere mere på direkte salg til forbrugerne via sine egne, voksende kanaler, beretter Forbes. Til at starte med hævede Nike minimumsbeløbet en detailhandler skal hoste op med for at fortsætte med at handle engros med virksomheden, og nu er man så ved at tage næste skridt.

Ifølge Sunday Times vil Nike over de næste to år således afslutte sine leveringsaftaler med alle uafhængige forhandlere i Europa og i høj grad trække forretningen ind på sin egen hjemmeside og andre officielle salgskanaler. Nike har på sigt et mål om at generere halvdelen af sit salg via egne butikker og onlineplatforme.

Strategien er en del af Nikes vækstplan, Triple Double Strategy, som selskabet offentliggjorde i 2017, under hvilken man bl.a. vil fordoble sine direkte forbindelser med kunderne. Ved at trække strategien ind i sit distributionsapparat, kan Nike springe et af kædens mellemled over, hvilket vil forbedre marginerne yderligere. Brutto lå man på 44,7 procent i 2018.

Nike har allerede besluttet sig for at stoppe med at sælge sine produkter på Amazon, og med den ændrede distributionsstrategi, som har været et stykke tid undervejs, vil man få yderligere kontrol over sit brand og eksempelvis kunne forsikre sig mod devalueringer via udsalg.

Læs også: Forbrugerne forventer billig, hurtig og nem fragt

Endelig vil strategien også lade Nike give sine kunder en mere ensartet shoppingoplevelse og få mere direkte feedback fra de onlinehandlende, eksempelvis i forhold til levering, hvilket støtter op om Nikes strategi om vækst gennem brug af data.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle