Nike ændrer distributionsstrategi

For at styrke kontrollen med sit brand og forbedre indtjeningen har Nike på det seneste ændret sin distributionsstrategi for at springe kædens mellemled over og sælge mere direkte til forbrugerne.

Nike Factory Stores som denne i St. Petersborg er i stigende grad fremtiden for det amerikanske brand, der vil handle mere direkte med forbrugerne, uden om detailhandlen..

06.01.2020

SCM.dk

I løbet af de sidste par måneder har Nike derfor ændret sin distributionsstrategi for at fokusere mere på direkte salg til forbrugerne via sine egne, voksende kanaler, beretter Forbes. Til at starte med hævede Nike minimumsbeløbet en detailhandler skal hoste op med for at fortsætte med at handle engros med virksomheden, og nu er man så ved at tage næste skridt.

Ifølge Sunday Times vil Nike over de næste to år således afslutte sine leveringsaftaler med alle uafhængige forhandlere i Europa og i høj grad trække forretningen ind på sin egen hjemmeside og andre officielle salgskanaler. Nike har på sigt et mål om at generere halvdelen af sit salg via egne butikker og onlineplatforme.

Strategien er en del af Nikes vækstplan, Triple Double Strategy, som selskabet offentliggjorde i 2017, under hvilken man bl.a. vil fordoble sine direkte forbindelser med kunderne. Ved at trække strategien ind i sit distributionsapparat, kan Nike springe et af kædens mellemled over, hvilket vil forbedre marginerne yderligere. Brutto lå man på 44,7 procent i 2018.

Nike har allerede besluttet sig for at stoppe med at sælge sine produkter på Amazon, og med den ændrede distributionsstrategi, som har været et stykke tid undervejs, vil man få yderligere kontrol over sit brand og eksempelvis kunne forsikre sig mod devalueringer via udsalg.

Læs også: Forbrugerne forventer billig, hurtig og nem fragt

Endelig vil strategien også lade Nike give sine kunder en mere ensartet shoppingoplevelse og få mere direkte feedback fra de onlinehandlende, eksempelvis i forhold til levering, hvilket støtter op om Nikes strategi om vækst gennem brug af data.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025AGR

Sponseret

Økonomi i forsyningskæden kræver mere end omkostningskontrol

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle