06.01.2020  |  Strategi & ledelse

Nike ændrer distributionsstrategi

For at styrke kontrollen med sit brand og forbedre indtjeningen har Nike på det seneste ændret sin distributionsstrategi for at springe kædens mellemled over og sælge mere direkte til forbrugerne.

Som et af verdens allerstørste sportsbrands er amerikanske Nike meget bevidst om sin værdi og de egenskaber, forbrugerne tillægger tøj, sko, udstyr etc. med det velkendte ’swoosh’ centralt placeret. Og den værdi vil selskabet selvsagt gerne holde fast i.

Læs også: Nike vil med nyt partnerskab stoppe godstrafik gennem Arktis

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

I løbet af de sidste par måneder har Nike derfor ændret sin distributionsstrategi for at fokusere mere på direkte salg til forbrugerne via sine egne, voksende kanaler, beretter Forbes. Til at starte med hævede Nike minimumsbeløbet en detailhandler skal hoste op med for at fortsætte med at handle engros med virksomheden, og nu er man så ved at tage næste skridt.

Ifølge Sunday Times vil Nike over de næste to år således afslutte sine leveringsaftaler med alle uafhængige forhandlere i Europa og i høj grad trække forretningen ind på sin egen hjemmeside og andre officielle salgskanaler. Nike har på sigt et mål om at generere halvdelen af sit salg via egne butikker og onlineplatforme.

Strategien er en del af Nikes vækstplan, Triple Double Strategy, som selskabet offentliggjorde i 2017, under hvilken man bl.a. vil fordoble sine direkte forbindelser med kunderne. Ved at trække strategien ind i sit distributionsapparat, kan Nike springe et af kædens mellemled over, hvilket vil forbedre marginerne yderligere. Brutto lå man på 44,7 procent i 2018.

Nike har allerede besluttet sig for at stoppe med at sælge sine produkter på Amazon, og med den ændrede distributionsstrategi, som har været et stykke tid undervejs, vil man få yderligere kontrol over sit brand og eksempelvis kunne forsikre sig mod devalueringer via udsalg.

Læs også: Forbrugerne forventer billig, hurtig og nem fragt

Endelig vil strategien også lade Nike give sine kunder en mere ensartet shoppingoplevelse og få mere direkte feedback fra de onlinehandlende, eksempelvis i forhold til levering, hvilket støtter op om Nikes strategi om vækst gennem brug af data.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere