Nike vil droppe butikkerne og sælge direkte til forbrugerne

Nike mener ikke, at der behøver at være en mellemmand til at sælge brandets sneakers og sportstøj, men vil i fremtiden selv forestå salget direkte til slutkunden.

Der vil i fremtiden blive færre Nike-sko i fysiske kædebutikker. Sneakers-interesserede må i stedet hive smartphonen eller computeren frem, når der skal shoppes produkter fra skoproducenten. .

02.10.2017

SCM.dk

Udmeldingen kommer, efter at sneaker-giganten kunne rapportere om den mindste vækst i grossistsalget siden 2010, mens Nikes præstation som detailforretning – altså salg til forbrugere direkte fra brandets egen hjemmeside – har vist sig at være kvartalets højdepunkt. Mere konkret har hjemmesidesalget vækstet med 19 procent, mens salget gennem andre leverandører kun er steget med fem procent i samme periode.

Derfor har Nike nu planer om at flytte mere og mere af salget væk fra de fysiske detailbutikker og over på egne platforme. I dag kommer 28 procent af virksomhedens omsætning fra salg direkte til forbrugerne.

Markedsføringen kan blive en udfordring
Udfordringen bliver imidlertid, ifølge Bloomberg, at ramme de rette segmenter med de rette varer, lige så præcist som Nike gør det i dag.

En vigtig del af virksomhedens salgsstrategi handler, som hos så mange andre virksomheder, om at sende de rette sko til den rigtige type butik, baseret på det segment, der bor i området og handler i butikken. Dyre, limited edition-sneakers bliver sendt til high-end-butikker, mens billigere modeller ryger til outlets.

Det er vigtigt, at Nike kan overflytte denne evne til at fragte de rette sneakers til de rette detailforretninger til dets eget salg på hjemmeside og apps, hvis det skal ende med en succes, skriver Bloomberg. Og indtil videre viser Nikes salgstal altså, at strategien lader til at virke.

Det skyldes blandt andet, at brandet har skærpet den digitale indsats. Apps, blandt andet SNKRS, der blev lanceret sidste år, er en direkte vej for forbrugere at købe nogle af Nikes mest populære gummisko.

Nikes adm. Direktør, Mark Parker, udtalte i sidste uge, at målet i sidste ende er at kunne tilbyde kunderne ”den mest personlige, digitalt forbundne købsoplevelse” i branchen, skriver Bloomberg. Derudover sagde direktøren yderligere:

”Det er aldrig nemt at ændre virksomhedens tilgang til kunderne, men Nike har før bevist, at når vi gør det, er det startskuddet til den næste fase af vækst i vores forretning”.

Læs også: HP om bæredygtighed: Vores leverandører skal forstå, hvorfor vi gør, som vi gør

Nike er ikke den eneste sportstøjsgigant, der i højere grad sælger uden om de fysiske butikker. Under Armour ligger lidt foran Nike med en salgsomsætning, hvor 31 procent kommer fra slutkunder, mens Adidas ligger lige efter Nike, med et slutkundesalg, der står for 23 procent af omsætningen.

-CHM

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

23.05.2025SCM.dk

Forbedret EDI-partnerprogram løfter forsyningskædesamarbejdet

14.05.2025SCM.dk

Fuld gennemsigtighed om CO2-aftryk hos Brødrene Dahl

07.05.2025SCM.dk

Grønne brændstoffer skal styrke Europas forsyningssikkerhed – Danmark kan tage teten

06.05.2025SCM.dk

Dansk erhvervsliv i samlet opråb: Sæt det grønne øverst i offentlige udbud

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online