Nike vil droppe butikkerne og sælge direkte til forbrugerne

Nike mener ikke, at der behøver at være en mellemmand til at sælge brandets sneakers og sportstøj, men vil i fremtiden selv forestå salget direkte til slutkunden.

Der vil i fremtiden blive færre Nike-sko i fysiske kædebutikker. Sneakers-interesserede må i stedet hive smartphonen eller computeren frem, når der skal shoppes produkter fra skoproducenten. .

02.10.2017

SCM.dk

Udmeldingen kommer, efter at sneaker-giganten kunne rapportere om den mindste vækst i grossistsalget siden 2010, mens Nikes præstation som detailforretning – altså salg til forbrugere direkte fra brandets egen hjemmeside – har vist sig at være kvartalets højdepunkt. Mere konkret har hjemmesidesalget vækstet med 19 procent, mens salget gennem andre leverandører kun er steget med fem procent i samme periode.

Derfor har Nike nu planer om at flytte mere og mere af salget væk fra de fysiske detailbutikker og over på egne platforme. I dag kommer 28 procent af virksomhedens omsætning fra salg direkte til forbrugerne.

Markedsføringen kan blive en udfordring
Udfordringen bliver imidlertid, ifølge Bloomberg, at ramme de rette segmenter med de rette varer, lige så præcist som Nike gør det i dag.

En vigtig del af virksomhedens salgsstrategi handler, som hos så mange andre virksomheder, om at sende de rette sko til den rigtige type butik, baseret på det segment, der bor i området og handler i butikken. Dyre, limited edition-sneakers bliver sendt til high-end-butikker, mens billigere modeller ryger til outlets.

Det er vigtigt, at Nike kan overflytte denne evne til at fragte de rette sneakers til de rette detailforretninger til dets eget salg på hjemmeside og apps, hvis det skal ende med en succes, skriver Bloomberg. Og indtil videre viser Nikes salgstal altså, at strategien lader til at virke.

Det skyldes blandt andet, at brandet har skærpet den digitale indsats. Apps, blandt andet SNKRS, der blev lanceret sidste år, er en direkte vej for forbrugere at købe nogle af Nikes mest populære gummisko.

Nikes adm. Direktør, Mark Parker, udtalte i sidste uge, at målet i sidste ende er at kunne tilbyde kunderne ”den mest personlige, digitalt forbundne købsoplevelse” i branchen, skriver Bloomberg. Derudover sagde direktøren yderligere:

”Det er aldrig nemt at ændre virksomhedens tilgang til kunderne, men Nike har før bevist, at når vi gør det, er det startskuddet til den næste fase af vækst i vores forretning”.

Læs også: HP om bæredygtighed: Vores leverandører skal forstå, hvorfor vi gør, som vi gør

Nike er ikke den eneste sportstøjsgigant, der i højere grad sælger uden om de fysiske butikker. Under Armour ligger lidt foran Nike med en salgsomsætning, hvor 31 procent kommer fra slutkunder, mens Adidas ligger lige efter Nike, med et slutkundesalg, der står for 23 procent af omsætningen.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby