Nike vil droppe butikkerne og sælge direkte til forbrugerne

Nike mener ikke, at der behøver at være en mellemmand til at sælge brandets sneakers og sportstøj, men vil i fremtiden selv forestå salget direkte til slutkunden.

Der vil i fremtiden blive færre Nike-sko i fysiske kædebutikker. Sneakers-interesserede må i stedet hive smartphonen eller computeren frem, når der skal shoppes produkter fra skoproducenten. .

02.10.2017

SCM.dk

Udmeldingen kommer, efter at sneaker-giganten kunne rapportere om den mindste vækst i grossistsalget siden 2010, mens Nikes præstation som detailforretning – altså salg til forbrugere direkte fra brandets egen hjemmeside – har vist sig at være kvartalets højdepunkt. Mere konkret har hjemmesidesalget vækstet med 19 procent, mens salget gennem andre leverandører kun er steget med fem procent i samme periode.

Derfor har Nike nu planer om at flytte mere og mere af salget væk fra de fysiske detailbutikker og over på egne platforme. I dag kommer 28 procent af virksomhedens omsætning fra salg direkte til forbrugerne.

Markedsføringen kan blive en udfordring
Udfordringen bliver imidlertid, ifølge Bloomberg, at ramme de rette segmenter med de rette varer, lige så præcist som Nike gør det i dag.

En vigtig del af virksomhedens salgsstrategi handler, som hos så mange andre virksomheder, om at sende de rette sko til den rigtige type butik, baseret på det segment, der bor i området og handler i butikken. Dyre, limited edition-sneakers bliver sendt til high-end-butikker, mens billigere modeller ryger til outlets.

Det er vigtigt, at Nike kan overflytte denne evne til at fragte de rette sneakers til de rette detailforretninger til dets eget salg på hjemmeside og apps, hvis det skal ende med en succes, skriver Bloomberg. Og indtil videre viser Nikes salgstal altså, at strategien lader til at virke.

Det skyldes blandt andet, at brandet har skærpet den digitale indsats. Apps, blandt andet SNKRS, der blev lanceret sidste år, er en direkte vej for forbrugere at købe nogle af Nikes mest populære gummisko.

Nikes adm. Direktør, Mark Parker, udtalte i sidste uge, at målet i sidste ende er at kunne tilbyde kunderne ”den mest personlige, digitalt forbundne købsoplevelse” i branchen, skriver Bloomberg. Derudover sagde direktøren yderligere:

”Det er aldrig nemt at ændre virksomhedens tilgang til kunderne, men Nike har før bevist, at når vi gør det, er det startskuddet til den næste fase af vækst i vores forretning”.

Læs også: HP om bæredygtighed: Vores leverandører skal forstå, hvorfor vi gør, som vi gør

Nike er ikke den eneste sportstøjsgigant, der i højere grad sælger uden om de fysiske butikker. Under Armour ligger lidt foran Nike med en salgsomsætning, hvor 31 procent kommer fra slutkunder, mens Adidas ligger lige efter Nike, med et slutkundesalg, der står for 23 procent af omsætningen.

-CHM

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense