Nike vil droppe butikkerne og sælge direkte til forbrugerne

Nike mener ikke, at der behøver at være en mellemmand til at sælge brandets sneakers og sportstøj, men vil i fremtiden selv forestå salget direkte til slutkunden.

Der vil i fremtiden blive færre Nike-sko i fysiske kædebutikker. Sneakers-interesserede må i stedet hive smartphonen eller computeren frem, når der skal shoppes produkter fra skoproducenten. .

02.10.2017

SCM.dk

Udmeldingen kommer, efter at sneaker-giganten kunne rapportere om den mindste vækst i grossistsalget siden 2010, mens Nikes præstation som detailforretning – altså salg til forbrugere direkte fra brandets egen hjemmeside – har vist sig at være kvartalets højdepunkt. Mere konkret har hjemmesidesalget vækstet med 19 procent, mens salget gennem andre leverandører kun er steget med fem procent i samme periode.

Derfor har Nike nu planer om at flytte mere og mere af salget væk fra de fysiske detailbutikker og over på egne platforme. I dag kommer 28 procent af virksomhedens omsætning fra salg direkte til forbrugerne.

Markedsføringen kan blive en udfordring
Udfordringen bliver imidlertid, ifølge Bloomberg, at ramme de rette segmenter med de rette varer, lige så præcist som Nike gør det i dag.

En vigtig del af virksomhedens salgsstrategi handler, som hos så mange andre virksomheder, om at sende de rette sko til den rigtige type butik, baseret på det segment, der bor i området og handler i butikken. Dyre, limited edition-sneakers bliver sendt til high-end-butikker, mens billigere modeller ryger til outlets.

Det er vigtigt, at Nike kan overflytte denne evne til at fragte de rette sneakers til de rette detailforretninger til dets eget salg på hjemmeside og apps, hvis det skal ende med en succes, skriver Bloomberg. Og indtil videre viser Nikes salgstal altså, at strategien lader til at virke.

Det skyldes blandt andet, at brandet har skærpet den digitale indsats. Apps, blandt andet SNKRS, der blev lanceret sidste år, er en direkte vej for forbrugere at købe nogle af Nikes mest populære gummisko.

Nikes adm. Direktør, Mark Parker, udtalte i sidste uge, at målet i sidste ende er at kunne tilbyde kunderne ”den mest personlige, digitalt forbundne købsoplevelse” i branchen, skriver Bloomberg. Derudover sagde direktøren yderligere:

”Det er aldrig nemt at ændre virksomhedens tilgang til kunderne, men Nike har før bevist, at når vi gør det, er det startskuddet til den næste fase af vækst i vores forretning”.

Læs også: HP om bæredygtighed: Vores leverandører skal forstå, hvorfor vi gør, som vi gør

Nike er ikke den eneste sportstøjsgigant, der i højere grad sælger uden om de fysiske butikker. Under Armour ligger lidt foran Nike med en salgsomsætning, hvor 31 procent kommer fra slutkunder, mens Adidas ligger lige efter Nike, med et slutkundesalg, der står for 23 procent af omsætningen.

-CHM

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

03.03.2025Descartes

Sponseret

CBAM og frihandelsaftaler – dette er vigtigt at vide

27.02.2025SCM.dk

Året grønne indkøber i 2024 har miljømærkede indkøb som en høj prioritet

18.02.2025SCM.dk

Forsyningsforstyrrelser er indkøbslederens hovedpine nummer 1

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle