HP om bæredygtighed: Vores leverandører skal forstå, hvorfor vi gør, som vi gør
Bæredygtighed, miljø, sociale krav og cirkulær økonomi fylder for lidt i forretningsmodeller og udbud, mener elektronikproducenten HP, og det er områder, som virksomheder skal forstå og inddrage, hvis de vil samarbejde den amerikanske gigant.
Som en af verdens største producenter af primært computere og printere, har amerikanske HP et solidt forbrug af diverse råmaterialer, ligesom brugen af selskabets produkter medfører et omfattende ressourceforbrug, ikke mindst af papir og strøm.
Læs også: Rapport: Indkøb er centralt for en bæredygtig fremtid
På den baggrund har virksomheden da også sat sig en række bæredygtige målsætninger for sine produktion og forsyningskæde, der for eksempel skal reducere CO2-udledningen og vandforbruget, og øge andelen af vedvarende energi i driften.
I den forbindelse har man samtidig sat sig for at arbejde indgående med den cirkulære økonomi og anvende principperne til at sætte genanvendelses af råmaterialer i system, således at man kan fastholde deres værdi i langt højere grad end i dag.
Hvis disse målsætninger skal være realistiske, så skal HPs mange samarbejdspartnere med ombord, ikke mindst selskabets omkring 700 leverandører. Det fortæller Nordic Sustainability Manager, Madeleine Bergrahm.
Vi har en Code of Conduct, som alle vores suppliers skal underskrive, og vi stiller de samme krav til alle slags leverandører verden over. Vi satser meget på at uddanne dem løbende; de skal forstå hvorfor vi gør, som vi gør. Det starter med ledelsen i virksomhederne, og efterfølgende bedømmer vi dem ud fra nogle scorecards, og det er helt tydeligt, at de uddannede gør det bedst på alle områder, forklarer hun.
Har skilt sig af med leverandører
Det handler bl.a. meget om transparens og hvad produkterne indeholder. Som et led i det cirkulære arbejde i retning af renere produkter, er HP, som det første store IT-firma, blevet certificeret af organisationen GreenScreen, der vurderer risici omkring kemikalier, og det kan give udfordringer, hvis en leverandør ikke er indstillet på at aligne med eksempelvis den type principper.
Vi har prøvet at leverandører ikke vil arbejde med de her ting og ikke tager i mod vores uddannelsestilbud, og det har ført til, at vi har afsluttet samarbejdet. Men vi vil hellere have dem med og dreje dem i vores retning, siger Madeleine Bergrahm, og tilføjer at man generelt har skåret kraftigt i antallet af leverandører over de sidste fem-seks år.
En faktor, der kan være med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning, er den måde diverse projekter og opgaver bliver præsenteret for de virksomheder, der kunne tænkes at udføre dem. Her er der således en oplagt mulighed for at inddrage de elementer, som man fra HPs side gerne ser opprioriteret.
Overordnet kunne vi godt tænke os, at der kom mere fokus på bæredygtighed i udbud, både offentlige og private, men her oplever vi, at der mangler lidt, og det er ikke kun i Danmark. Der er en tendens til, at prisen er lidt for meget i centrum og det andet bliver overset. På samme måde bør bæredygtighed og cirkulær økonomi også fylde mere i forretningsmodellerne, siger adm. direktør for HP Danmark, Thomas Persson.
Der er for få miljøkrav, og de vægtes for lavt. Og der bør også være flere sociale krav. Endelig oplever vi også i nogle tilfælde en diskrepans mellem hvad en virksomhed siger, og hvad den rent faktisk gør. Så det er på mange fronter, at der skal ske noget, men vi er også kun i begyndelsen af en ny kontaktmodel mellem os og vores leverandører, som skal give os nogle mere præcise handler, supplerer Madeleine Bergrahm.
Det centrale her er ikke mindst, at man i højere grad er begyndt at sælge produkter som services. Igen er det med den cirkulære tankegang i baghovedet at man eksempelvis hæver barren i forhold til information om et produkts levetid, fx i form af livscyklusanalyser (LCA). Det kræver at kunderne tør købe på en anden måde, som Madeleine Bergrahm formulerer det, ligesom en hvis intern forandring er nødvendig.
Længere ned i forsyningskæden til gavn for alle
Indsatsen i forsyningskæden er noget HP vil arbejde videre med i de kommende år, forklarer Kirstie McIntyre, der er chef for selskabets Global Sustainability Operations og på den måde leder den operationelle del af koncernens arbejde med cirkulær økonomi.
Vi er stolte af det, vi har opnået indtil videre på recycling-området, og den transparens vi har omkring vores partnere. Nu skal vi så ned til næste niveau i vores supply chain og få endnu flere leverandører og underleverandører med, ligesom vi skal fortsætte dialogen med vores kunder, store som små, så de forstår den kulturelle ændring, der i vores optik skal ske omkring indkøb. Det er vejen til vores overordnede mål om at do more with less, siger hun.
Læs også: Cirkulært byggeri involverer hele forsyningskæden
Og som Madeleine Bergrahm pointerer: Det er jo til gavn for alle. Vi kan hjælpe andre industrier med at blive mere bæredygtige, både vores kunder og leverandører. Og de kan være sikre på, at vi gør det rigtige, etisk, miljømæssigt og socialt.