Nike vil med nyt partnerskab stoppe godstrafik gennem Arktis

Nike har i samarbejde med miljøorganisationen Ocean Conservancy lanceret tiltaget ’Arctic Corporate Shipping Pledge,’ der opfordrer virksomheder til at indgå i en forpligtelse mod skibsfart gennem det arktiske ocean. Flere store virksomheder har allerede skrevet under på aftalen.

Med det nye tiltag ’Arctic Corporate Shipping Pledge’, vil Nike sammen med miljøorganisationen Ocean Conservancy opfodre virksomheder til at indgå i en forpligtelse mod skibsfart gennem det arktiske ocean. Flere har allerede underskrevet..

31.10.2019

SCM.dk

Nu tager virksomheden dog endnu et bæredygtigt skridt, efter de har annonceret et partnerskab med miljøorganisationen Ocean Conservancy.

Sammen lancerer de tiltaget Arctic Corporate Shipping Pledge, der opfordrer virksomheder til at bakke op om et løffte om at arbejde mod skibsfart gennem det arktiske ocean.

Tiltaget har til formål at forhindre godstrafik i områder, der, som et resultat af klimaforandringerne, er blevet isfri. Det frygtes, at mere skibstrafik medfører stor risiko for potentielt ødelæggende miljøpåvirkninger i den skrøbelige region, lyder det i en pressemeddelelse.

“Vi ved, at klimaforandringer påvirker den måde vores atleter træner på og påvirker, hvorvidt nogle af vores atleter overhovedet kan træne udenfor”, siger Chief Administrative Officer og General Counsel i Nike, Inc., Hilary Krane, og fortsætter:

”Gennem dette løfte har vi taget et klart valg – at hjælpe med at beskytte planeten og bevare Arktis”.

Skal forhindre risikabel skibsfart gennem Arktis
Hos Ocean Conservancy glæder man sig over partnerskabet.

”Ocean Conservancy bifalder Nike for at anerkende det overliggende problem, som er, at klodens helbred er et fællesansvar, og mener, at annonceringen vil anspore til meget tiltrængte handlinger for at forhindre risikabel skibsfart gennem Arktis”, siger adm. direktør, Janis Searles Jones, og fortsætter:

”Vi håber, at yderligere forpligtelser til at reducere emissioner fra global skibsfart vil dukke op”.

Læs også: Nike vil reducere gennemløbstiden fra 60 dage til 10

Foruden Nike har store shippingvirksomheder som CMA CGM, Evergreen, Hapag-Lloyd og Mediterranean Shipping Company samt store brands og selskaber som Bestseller, Columbia, Gap Inc., H&M Group, Kering, Li & Fung, PVH Corp. også skrevet under på aftalen.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

19.12.2025SCM.dk

DMI åbner ny vejr-tidsmaskine til brug for grønne forretninger og klimatilpasning

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle