31.10.2019  |  Branchenyt

Nike vil med nyt partnerskab stoppe godstrafik gennem Arktis

Nike har i samarbejde med miljøorganisationen Ocean Conservancy lanceret tiltaget ’Arctic Corporate Shipping Pledge,’ der opfordrer virksomheder til at indgå i en forpligtelse mod skibsfart gennem det arktiske ocean. Flere store virksomheder har allerede skrevet under på aftalen.

Tidligere i år annoncerede det amerikanske sportsbrand Nike sit ”Move to Zero”-initiativ, der arbejder hen mod en fremtid helt uden CO2, affald og brug af plastik på Nikes egne områder over hele verden, ligesom de lancerede en kollektion af sko fremstillet af 50 procent genbrugsmaterialer.

Læs også: Nike løfter sløret for sit bæredygtige DC

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Nu tager virksomheden dog endnu et bæredygtigt skridt, efter de har annonceret et partnerskab med miljøorganisationen Ocean Conservancy.

Sammen lancerer de tiltaget Arctic Corporate Shipping Pledge, der opfordrer virksomheder til at bakke op om et løffte om at arbejde mod skibsfart gennem det arktiske ocean.

Tiltaget har til formål at forhindre godstrafik i områder, der, som et resultat af klimaforandringerne, er blevet isfri. Det frygtes, at mere skibstrafik medfører stor risiko for potentielt ødelæggende miljøpåvirkninger i den skrøbelige region, lyder det i en pressemeddelelse.

“Vi ved, at klimaforandringer påvirker den måde vores atleter træner på og påvirker, hvorvidt nogle af vores atleter overhovedet kan træne udenfor”, siger Chief Administrative Officer og General Counsel i Nike, Inc., Hilary Krane, og fortsætter:

”Gennem dette løfte har vi taget et klart valg – at hjælpe med at beskytte planeten og bevare Arktis”.

Skal forhindre risikabel skibsfart gennem Arktis
Hos Ocean Conservancy glæder man sig over partnerskabet.

”Ocean Conservancy bifalder Nike for at anerkende det overliggende problem, som er, at klodens helbred er et fællesansvar, og mener, at annonceringen vil anspore til meget tiltrængte handlinger for at forhindre risikabel skibsfart gennem Arktis”, siger adm. direktør, Janis Searles Jones, og fortsætter:

”Vi håber, at yderligere forpligtelser til at reducere emissioner fra global skibsfart vil dukke op”.

Læs også: Nike vil reducere gennemløbstiden fra 60 dage til 10

Foruden Nike har store shippingvirksomheder som CMA CGM, Evergreen, Hapag-Lloyd og Mediterranean Shipping Company samt store brands og selskaber som Bestseller, Columbia, Gap Inc., H&M Group, Kering, Li & Fung, PVH Corp. også skrevet under på aftalen.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere