Netbutikker har fået smag for at outsource lageret

På blot et år er andelen af netbutikker, der outsourcer hele deres lager- og fulfillmentløsning, vokset markant. Et klart flertal klarer dog stadig alt omkring lageret selv.

Andelen af netbutikker med en ude-af-huset-lagerløsning er vokset fra otte procent i 2022 til 13 procent i 2023. Foto: 123rf.com.

02.02.2024

SCM.dk

Ude godt, men hjemme bedst. Det er mottoet hos langt de fleste danske netbutikker, når det handler om lagerløsninger.

Dansk Erhvervs seneste Logistikanalyse viser, at 6 ud af 10 netbutikker har deres lager- og fulfillmentfaciliteter 100 procent inhouse, mens hver fjerde har størstedelen inhouse.

Flere outsourcer
Det har set stort set sådan ud, siden Dansk Erhverv begyndte at spørge netbutikkerne til deres lagerløsning i 2016, men det er så småt ved at ændre sig.

I hvert fald er andelen af netbutikker med en ude-af-huset-lagerløsning vokset fra otte procent i 2022 til 13 procent i 2023.

... i en tid, hvor der er stort fokus på bundlinjen, så giver det god mening, at man lader andre klare lageret, hvis man kan spare penge på det”

Jens Wedenborg

Ifølge Jens Wedenborg, som arbejder med e-handelslogistik i Dansk Erhverv, kan det umiddelbart skyldes to ting. For det første kom mange virksomheder i gang med e-handel under coronakrisen, og de har måske fået en størrelse, hvor der har været behov for at få ekstern lagerhjælp.

Læs også: E-handelsgiganten Zalando springer ud som logistikudbyder

”Den anden del handler om økonomi. Den primære grund til at outsource er nemlig ifølge virksomhederne, at de ikke kan gøre det billigere selv. Og i en tid, hvor der er stort fokus på bundlinjen, så giver det god mening, at man lader andre klare lageret, hvis man kan spare penge på det”, fortæller han.

4 ud af 5 er tilfredse
Selvom der altså sker ændringer, så er der ikke noget, der tyder på, at der vil komme en revolution på området, vurderer Jens Wedenborg. Han peger på, at fire ud af fem (85 procent) virksomheder er tilfredse/meget tilfredse med deres lager- og fulfillmentløsning.

”Vi skal tilbage til 2016 for at finde en højere tilfredshedsgrad, og den største andel tilfredse findes i gruppen, som selv driver deres logistikløsning, så nej, det står ikke ligefrem skrevet i stjernerne, at alle netbutikker fremover vil outsource lageret”.

Der er stadig optimeringspotentiale
Selvom virksomhederne generelt er tilfredse med deres lagerløsninger, så vurderer hver fjerde (24 procent), at der er et vist/stort potentiale i optimering af deres løsning.

”Det er et lille fald fra tidligere, så det tyder på, at man har brugt den seneste til tider pressede periode til at trimme og optimere løsningerne. Det sagt, så er der altså stadig optimeringsarbejde for både netbutikkerne og lager- og logistikvirksomheder,” slutter Jens Wedenborg.

/Pbh

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle