Netbutikker har fået smag for at outsource lageret
På blot et år er andelen af netbutikker, der outsourcer hele deres lager- og fulfillmentløsning, vokset markant. Et klart flertal klarer dog stadig alt omkring lageret selv.
Ude godt, men hjemme bedst. Det er mottoet hos langt de fleste danske netbutikker, når det handler om lagerløsninger.
Dansk Erhvervs seneste Logistikanalyse viser, at 6 ud af 10 netbutikker har deres lager- og fulfillmentfaciliteter 100 procent inhouse, mens hver fjerde har størstedelen inhouse.
Flere outsourcer
Det har set stort set sådan ud, siden Dansk Erhverv begyndte at spørge netbutikkerne til deres lagerløsning i 2016, men det er så småt ved at ændre sig.
I hvert fald er andelen af netbutikker med en ude-af-huset-lagerløsning vokset fra otte procent i 2022 til 13 procent i 2023.
... i en tid, hvor der er stort fokus på bundlinjen, så giver det god mening, at man lader andre klare lageret, hvis man kan spare penge på det”
Jens Wedenborg
Ifølge Jens Wedenborg, som arbejder med e-handelslogistik i Dansk Erhverv, kan det umiddelbart skyldes to ting. For det første kom mange virksomheder i gang med e-handel under coronakrisen, og de har måske fået en størrelse, hvor der har været behov for at få ekstern lagerhjælp.
Læs også: E-handelsgiganten Zalando springer ud som logistikudbyder
”Den anden del handler om økonomi. Den primære grund til at outsource er nemlig ifølge virksomhederne, at de ikke kan gøre det billigere selv. Og i en tid, hvor der er stort fokus på bundlinjen, så giver det god mening, at man lader andre klare lageret, hvis man kan spare penge på det”, fortæller han.
4 ud af 5 er tilfredse
Selvom der altså sker ændringer, så er der ikke noget, der tyder på, at der vil komme en revolution på området, vurderer Jens Wedenborg. Han peger på, at fire ud af fem (85 procent) virksomheder er tilfredse/meget tilfredse med deres lager- og fulfillmentløsning.
”Vi skal tilbage til 2016 for at finde en højere tilfredshedsgrad, og den største andel tilfredse findes i gruppen, som selv driver deres logistikløsning, så nej, det står ikke ligefrem skrevet i stjernerne, at alle netbutikker fremover vil outsource lageret”.
Der er stadig optimeringspotentiale
Selvom virksomhederne generelt er tilfredse med deres lagerløsninger, så vurderer hver fjerde (24 procent), at der er et vist/stort potentiale i optimering af deres løsning.
”Det er et lille fald fra tidligere, så det tyder på, at man har brugt den seneste til tider pressede periode til at trimme og optimere løsningerne. Det sagt, så er der altså stadig optimeringsarbejde for både netbutikkerne og lager- og logistikvirksomheder,” slutter Jens Wedenborg.
/Pbh