Mere sult på nye forretningsmodeller, tak
Globaliseringen er ikke noget, der går væk igen. Den er kommet for at blive og er i dag et vilkår for at drive forretning. Men hvordan gør man, og hvilke konsekvenser har globaliseringen for din forretningsmodel? Sådan lød optakten til et seminar.
Det er helt afgørende at kaste sig ud i den erkendelsesproces, der ligger i at gå fra internationale til globale forretningsmodeller. Fra at fokusere på internationalisering af salg og service samt forskellighed i kulturen til at etablere virksomheds-/netværkssystemer, der ikke skeler til grænser og nationale tilhørsforhold. Det er ikke nemt og indebærer behandling af mange svære spørgsmål og vanskelige valg.
Men giver også en række muligheder, hvis man gør det rigtigt. Den erkendelsesproces vil seminarrækken ”Fra internationale til globale forretningsmodeller” arrangeret af Institut for Strategi og Globalisering, CBS og Valcon hjælpe på vej.
Made in Thailand
Seminar nummer to i rækken blev afholdt den 30. oktober 2012 i Den Kongelige Porcelænsfabriks tidligere råvarelager, der i dag er overtaget af CBS. Siden 1775 har porcelænsfabrikken, som i dag hedder Royal Copenhagen, fremstillet porcelæn i alle afskygninger, fra tallerkener og kopper til juleplatter og figurer. For mange er virksomheden, på linje med Carlsberg og Lego, noget af det mest danske, vi har.
Men finanskrisen ramte i 2009 Royal Copenhagen hårdt med et underskud på knap 113 millioner kroner, hvilket satte yderligere skub i udflytningen af produktionen. Allerede i 2004 startede Royal Copenhagen en fabrik op nord for Bangkok i Thailand, og i juni næste år vil udflytningen fra fabrikken i Glostrup til den thailandske fabrik være fuldt indfaset. Dermed vil der være en snes timelønnede tilbage på dansk jord, der skal producere Flora Danica-stellet og fungere som kompetencemedarbejdere, der lærer thaierne op i det gamle håndværk.
Læs også: Royal Copenhagen minimerer underskuddet
Kræver opmærksomhed
”Royal Copenhagen er et glimrende billede på i, hvor høj grad og hvor hurtigt globaliseringen påvirker vores forretningsmodeller, og at vi er pisket til at forholde os meget nuanceret og analytisk til de muligheder og trusler, udviklingen opstiller”, fortæller professor Torben Pedersen fra CBS som optakt til seminaret.
Mere sult, tak
”Vi ønsker med dette seminar at skubbe lidt til debatten om, hvordan danske virksomheder skal skabe gode forretninger i den nye globale verden. Vi tror ikke på, at der findes én løsning for alle, der er den rette. Men vi oplever, at der mangler lidt sult og gå-på-mod i dansk erhvervsliv i forhold til at dykke dybere ned i mulighederne i nye globale forretningsmodeller. Det er tid til at tænke nyt, og det ”nye” vil sikkert være forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Det vil vi gerne hjælpe på vej”, fortæller director Einar Scholte fra Valcon.