Med den langsigtede gevinst for øje
Teknologivirksomheden Cryptera har valgt Syncorder som sin EDI-platform. Det var specielt udsigten til at få fjernet det administrative arbejde med ordreindtastning og bekræftelse og dermed en reduktion i administrative omkostninger nul tastefejl og en kortere leadtime, der lå bag valget. Og så var en ny EDI-løsning helt nødvendig for at kunne indgå kontrakt med ny stor kunde.
Med udgangspunkt i hovedkvarteret i Glostrup har den danske IT- og teknologivirksomhed Cryptera i næsten 30 år leveret løsninger til sikker betaling på et niveau, der efterhånden har gjort selskabet til et af verdens førende på området for sikre PIN-tastaturer. 20 procent af verdens hæveautomater er således udstyret med et tastatur fra Cryptera, og i alt har virksomheden leveret over 1,5 mio. betalingsløsninger på verdensplan.
Som noget lidt usædvanligt for en virksomhed af sin størrelse og i den branche har Cryptera valgt at beholde al montage in-house. Alt fra design og udvikling over selve montagen til færdiggørelse og afsending til kunder håndteres således i Glostrup, og det stiller naturligt nok store krav til en velfungerende forsyningskæde.
Øgede krav
Specielt gennem de seneste år er kravene fra kunderne i forhold til logistikløsninger vokset støt; i 2012 indgik Cryptera en leverandøraftale med en større kunde omkring opbygning af consignmentlager i primært Tyskland og efterfølgende i Shanghai, og en direkte forudsætning for indgåelsen af den aftale var, at man fik etableret en ny EDI-linje, der kunne håndtere et normalt ordreflow, serienumre og replacement/pull for consignmentlager.
Derfor igangsatte Cryptera i september 2012 den proces, der endte med at føre til valget af Syncorder som logistik/EDI-platform. Systemet har nu har været i drift siden januar 2014, men inden det nåede så vidt, gjorde man sig en del overvejelser, fortæller Supply Chain Controller hos Cryptera, Hans Wamsler.
En up-to-date EDI-løsning var blevet et konkurrenceparameter og et krav fra flere kunder, som vi blev udfordret på og måtte imødekomme. Vi opstillede så mulighederne og gennemgik dem en efter en og kom frem til, at både en traditionel EDIFACT-løsning, et skræddersyet program fra vores ERP-leverandør og en større spiller på markedet med en logistik-webportal ville være for dyre i forhold til vores udbytte, siger han.
Prisen på de ovennævnte løsninger blev blandt andet presset i vejret, fordi de som engangsopkoblinger ville blive ganske omstændelige at arbejde med, og tillige ville eksempelvis logistik-webportalen slet ikke ramme Crypteras behov. På den baggrund var valget af Syncorder ikke specielt svært.
I løbet af processen blev det klart, at Syncorder ville kunne levere den bedste kobling af de elementer, vi havde i spil. Opsætningen mellem vores ERP-system og Syncorder ville kunne bruges til andre kunder, den ville også kunne bruges til indkøb, og så fik vi tilbudt en god pris. Vi ville få en webportal/platform, som leverandører og kunder selv kan koble sig på eller manuelt gå ind i og lave ordrearbejdet, og det var meget i tråd med vores ønsker. Derudover var vores kontaktperson hos Syncorder, Frits Thomsen, meget behjælpelig og vidende i forhold til både selve løsningen og logistikken hos os og vores kunde, fortæller Hans Wamsler.
Mange fordele
Efter godt halvandet år i drift er Cryptera efterhånden klar til at koble flere kunder på systemet. Det er nemlig først og fremmest i interaktionen med kunderne nye som ældre - at platformen er værdifuld.
Vores kunder bruger også webportaler og onlineløsninger, og med koblingen gennem Syncorder har vi fået én fælles adgang i skyen, som er fleksibel, sparer os en masse tid og også giver mere sikkerhed i forhold til korrekt ordrebehandling. Vi har nu ikke flere forskellige kunde-webportaler, vi skal ind og arbejde i, vi har kun Syncorder, som er koblet direkte sammen med kunden. Eksempelvis kan vi ikke selv længere lave fejlindtastninger ved ordrebehandling, fordi ordrene genereres af kunderne selv. Ligeledes er vores leadtime forbedret, da vi springer ordremodtagelse-/indtastningsledet over forklarer Hans Wamsler.
Egentlige besparelser har systemet endnu ikke kastet af sig, men for Cryptera har det heller ikke været et krav i sig selv; det har mere været den langsigtede gevinst, man har haft for øje.
Vores primære mål med indførslen af Syncorder var de muligheder, det ville give os for at kunne øge omsætningen i virksomheden uden tilsvarende øgede omkostninger til administration. Målsætningen hedder en tredobling af omsætningen fra 2014 frem mod 2020, og det kræver nogle forudsætninger i vores setup, som Syncorder kan være med til at levere, eksempelvis i forhold til at kunne vinde kunder gennem skræddersyede EDI-løsninger, siger Hans Wamsler.
Udfordringer i forløbet
Hos Crypteras nye kunde, som stillede krav om, at der blev opsat en EDI-linje, er man i gang med opbygning af ny logistik. Dette har medført øgede krav undervejs i indkøringsfasen, hvilket bl.a. førte til en fordobling af det oprindelige budget for implementeringen af Syncorder.
Med den nye kunde om bord er forventningen dog, at de næste integrationer bliver væsentligt billigere, specielt i takt med at Syncorder som platform bliver endnu mere indarbejdet i både indkøb og salg. Målsætningen er således, at 80 procent af alle indkøbsordrelinjer går gennem EDI/Syncorder inden for de næste to til tre år.
Derudover drejer en del af det videre arbejde for Cryptera sig om at opbygge sit eget leverandør-/ consignmentlager og udbrede virksomhedens eksisterende ordreplatformsløsning til øvrige kunder og leverandører.
Og hvordan ser fremtiden så ellers ud? Det er et svar med en del aspekter ifølge Hans Wamsler.
Grundlæggende skal vi bruge Syncorder endnu mere end i dag. Den øgede omsætning, vi sigter efter, vil også føre til en øget varevolumen, og det stiller krav om, at vi kan automatisere vores administrative rutiner. Forecasts er også vigtigt for os at få ind i Syncorder, og noget vi regner med vil komme relativt hurtigt, dvs. inden for det næste års tid, i takt med at netop volumen stiger. Endnu mangler forretningsmodellen fra Syncorder, men det er noget vores leverandører presser på for, så det skal også nok komme, slutter Hans Wamsler.