Med den langsigtede gevinst for øje

Teknologivirksomheden Cryptera har valgt Syncorder som sin EDI-platform. Det var specielt udsigten til at få fjernet det administrative arbejde med ordreindtastning og bekræftelse – og dermed en reduktion i administrative omkostninger – nul tastefejl og en kortere leadtime, der lå bag valget. Og så var en ny EDI-løsning helt nødvendig for at kunne indgå kontrakt med ny stor kunde.

02.11.2015

SCM.dk

Med udgangspunkt i hovedkvarteret i Glostrup har den danske IT- og teknologivirksomhed Cryptera i næsten 30 år leveret løsninger til sikker betaling på et niveau, der efterhånden har gjort selskabet til et af verdens førende på området for sikre PIN-tastaturer. 20 procent af verdens hæveautomater er således udstyret med et tastatur fra Cryptera, og i alt har virksomheden leveret over 1,5 mio. betalingsløsninger på verdensplan.

Som noget lidt usædvanligt for en virksomhed af sin størrelse og i den branche har Cryptera valgt at beholde al montage in-house. Alt fra design og udvikling over selve montagen til færdiggørelse og afsending til kunder håndteres således i Glostrup, og det stiller naturligt nok store krav til en velfungerende forsyningskæde.

Øgede krav
Specielt gennem de seneste år er kravene fra kunderne i forhold til logistikløsninger vokset støt; i 2012 indgik Cryptera en leverandøraftale med en større kunde omkring opbygning af consignmentlager i primært Tyskland og efterfølgende i Shanghai, og en direkte forudsætning for indgåelsen af den aftale var, at man fik etableret en ny EDI-linje, der kunne håndtere et normalt ordreflow, serienumre og replacement/pull for consignmentlager.

Derfor igangsatte Cryptera i september 2012 den proces, der endte med at føre til valget af Syncorder som logistik/EDI-platform.  Systemet har nu har været i drift siden januar 2014, men inden det nåede så vidt, gjorde man sig en del overvejelser, fortæller Supply Chain Controller hos Cryptera, Hans Wamsler.

”En up-to-date EDI-løsning var blevet et konkurrenceparameter og et krav fra flere kunder, som vi blev udfordret på og måtte imødekomme. Vi opstillede så mulighederne og gennemgik dem en efter en og kom frem til, at både en traditionel EDIFACT-løsning, et skræddersyet program fra vores ERP-leverandør og en større spiller på markedet med en logistik-webportal ville være for dyre i forhold til vores udbytte,” siger han.

"Vores primære mål med indførslen af Syncorder var de muligheder, det ville give os for at kunne øge omsætningen i virksomheden uden tilsvarende øgede omkostninger til administration," siger Supply Chain Controller i Cryptera, Hans Wamsler. Foto: Cryptera..

Prisen på de ovennævnte løsninger blev blandt andet presset i vejret, fordi de som engangsopkoblinger ville blive ganske omstændelige at arbejde med, og tillige ville eksempelvis logistik-webportalen slet ikke ramme Crypteras behov. På den baggrund var valget af Syncorder ikke specielt svært.

”I løbet af processen blev det klart, at Syncorder ville kunne levere den bedste kobling af de elementer, vi havde i spil. Opsætningen mellem vores ERP-system og Syncorder ville kunne bruges til andre kunder, den ville også kunne bruges til indkøb, og så fik vi tilbudt en god pris. Vi ville få en webportal/platform, som leverandører og kunder selv kan koble sig på eller manuelt gå ind i og lave ordrearbejdet, og det var meget i tråd med vores ønsker. Derudover var vores kontaktperson hos Syncorder, Frits Thomsen, meget behjælpelig og vidende i forhold til både selve løsningen og logistikken hos os og vores kunde,” fortæller Hans Wamsler.

Mange fordele
Efter godt halvandet år i drift er Cryptera efterhånden klar til at koble flere kunder på systemet. Det er nemlig først og fremmest i interaktionen med kunderne – nye som ældre - at platformen er værdifuld.

”Vores kunder bruger også webportaler og onlineløsninger, og med koblingen gennem Syncorder har vi fået én fælles adgang i skyen, som er fleksibel, sparer os en masse tid og også giver mere sikkerhed i forhold til korrekt ordrebehandling. Vi har nu ikke flere forskellige kunde-webportaler, vi skal ind og arbejde i, vi har kun Syncorder, som er koblet direkte sammen med kunden. Eksempelvis kan vi ikke selv længere lave fejlindtastninger ved ordrebehandling, fordi ordrene genereres af kunderne selv. Ligeledes er vores leadtime forbedret, da vi springer ordremodtagelse-/indtastningsledet over” forklarer Hans Wamsler.

Egentlige besparelser har systemet endnu ikke kastet af sig, men for Cryptera har det heller ikke været et krav i sig selv; det har mere været den langsigtede gevinst, man har haft for øje.

”Vores primære mål med indførslen af Syncorder var de muligheder, det ville give os for at kunne øge omsætningen i virksomheden uden tilsvarende øgede omkostninger til administration. Målsætningen hedder en tredobling af omsætningen fra 2014 frem mod 2020, og det kræver nogle forudsætninger i vores setup, som Syncorder kan være med til at levere, eksempelvis i forhold til at kunne vinde kunder gennem skræddersyede EDI-løsninger,” siger Hans Wamsler.

Udfordringer i forløbet
Hos Crypteras nye kunde, som stillede krav om, at der blev opsat en EDI-linje, er man i gang med opbygning af ny logistik. Dette har medført øgede krav undervejs i indkøringsfasen, hvilket bl.a. førte til en fordobling af det oprindelige budget for implementeringen af Syncorder.

Med den nye kunde om bord er forventningen dog, at de næste integrationer bliver væsentligt billigere, specielt i takt med at Syncorder som platform bliver endnu mere indarbejdet i både indkøb og salg. Målsætningen er således, at 80 procent af alle indkøbsordrelinjer går gennem EDI/Syncorder inden for de næste to til tre år.

Derudover drejer en del af det videre arbejde for Cryptera sig om at opbygge sit eget leverandør-/ consignmentlager og udbrede virksomhedens eksisterende ordreplatformsløsning til øvrige kunder og leverandører.

Og hvordan ser fremtiden så ellers ud? Det er et svar med en del aspekter ifølge Hans Wamsler.

”Grundlæggende skal vi bruge Syncorder endnu mere end i dag. Den øgede omsætning, vi sigter efter, vil også føre til en øget varevolumen, og det stiller krav om, at vi kan automatisere vores administrative rutiner. Forecasts er også vigtigt for os at få ind i Syncorder, og noget vi regner med vil komme relativt hurtigt, dvs. inden for det næste års tid, i takt med at netop volumen stiger. Endnu mangler forretningsmodellen fra Syncorder, men det er noget vores leverandører presser på for, så det skal også nok komme,” slutter Hans Wamsler.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025SCM.dk

IT-trusselsbilledet er fortsat på et konstant højt niveau

20.02.2025SCM.dk

Stor donation styrker AU’s forskning i digitale tvillinger

04.02.2025SCM.dk

Ny rapport: GenAI-revolution sender virksomheders klimaaftryk i vejret

04.02.2025SCM.dk

Nyt højteknologisk udstyr skal forbedre overfladebelægninger

03.02.2025SCM.dk

Brintrør til Tyskland rykker tættere på virkelighed

03.02.2025SCM.dk

Danskernes onlinehandel nåede nye højder i december

31.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed og cyberrisici vil præge verdens virksomheder i 2025

29.01.2025AGR

Sponseret

Bliv Klar til Fremtidens Forsyningskæde: Indsigt og Strategier til 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online