Markedet for søfragt stiger og giver stærke resultater for logistikvirksomheder
Trængsel og flaskehalse har givet transportvirksomheder vind i sejlene mens fragtejerne er pressede på pris og tid.
En artikel i Supply Chain Dive den 10. august 2021 tager pulsen på fragtsituationen for store mastodonter som for eksempel Mærsk. Her oplyses det, at Mærsk har opgraderet sine forventninger for resten af året til fra 18 milliarder dollar til 19,5 milliarder dollar. En stigning på næsten 5 milliarder dollar i forhold til tidligere. Den ekstraordinære situation forventes at fortsætte i det mindste indtil udgangen af året 2021, forlyder det.
Artiklen citerer Mærsks administrerende direktør Søren Skou for i en erklæring at sige: ”De stærke resultater nød både godt af de ekstraordinære omstændigheder i Ocean, hvor trængsel og flaskehalse fortsatte med at øge satserne, og af solide fremskridt i udførelsen af vores strategiske transformation, hvor vi holdt et fast fokus på vores kunders behov for integrerede løsninger på tværs af deres forsyningskæder”.
Supply Chain Dive oplyser, at Mærsk langt fra er alene om at have vind i sejlene så at sige. Andre oceanbærere har rapporteret store tal i deres seneste udgivelser i andet kvartal.
Matson’s ocean transport indtægter steg med 66 procent for at nå næsten 683 millioner. Hapag-Lloyd og ONE’s omsætning er også øget markant i det seneste kvartal.
Men ikke alle er glade, og nogle skal betale gildet. Det gælder især fragtejerne, der har fået ekstraordinære omkostninger i forbindelse med de højere omkostninger ved ocean shipping og ikke mindst luftfragt. Supply Chain Dive oplyser, at Columbia Sportswear står over for en ekstraregning på 40 millioner dollars.
Administrerende direktør for Columbia Sportswear, Tim Boyle, er i artiklen citeret for at sige, at de fragtsatser, der tilbydes af luftfartsselskaber er ”klart monopolistiske”. Han ønsker en statslig indgriben fra enten europæiske eller amerikanske tilsynsmyndigheder for at nedbringe omkostningerne.
Et andet problem, som transport- og logistik situationen afføder, er dårligere leveringstider og påvirker dermed pålideligheden i forhold til kunderne. Udtrykket ”til tiden” har aktørerne kæmpet med siden midten af sidste år. Havnene arbejder på højtryk uden dog at kunne se frem til ændringer lige foreløbig. Supply Chain Dive citerer direktør Bryan Brandesni, der siger, ”Vi har aldrig set dette aktivitetsniveau og baseret på de udsigter, forbereder vi os på mere. Vores udfordring er at betjene kunder, der forventer, at vi håndterer deres last effektivt”.
- PBH