Markedet for søfragt stiger og giver stærke resultater for logistikvirksomheder

Trængsel og flaskehalse har givet transportvirksomheder vind i sejlene mens fragtejerne er pressede på pris og tid.

Trængsel og flaskehalse har givet transportvirksomheder vind i sejlene mens fragtejerne er pressede på pris og tid. Arkivfoto..

23.08.2021

SCM.dk

En artikel i Supply Chain Dive den 10. august 2021 tager pulsen på fragtsituationen for store mastodonter som for eksempel Mærsk. Her oplyses det, at Mærsk har opgraderet sine forventninger for resten af året til fra 18 milliarder dollar til 19,5 milliarder dollar. En stigning på næsten 5 milliarder dollar i forhold til tidligere. Den ekstraordinære situation forventes at fortsætte i det mindste indtil udgangen af året 2021, forlyder det.

Artiklen citerer Mærsks administrerende direktør Søren Skou for i en erklæring at sige: ”De stærke resultater nød både godt af de ekstraordinære omstændigheder i Ocean, hvor trængsel og flaskehalse fortsatte med at øge satserne, og af solide fremskridt i udførelsen af vores strategiske transformation, hvor vi holdt et fast fokus på vores kunders behov for integrerede løsninger på tværs af deres forsyningskæder”.

Supply Chain Dive oplyser, at Mærsk langt fra er alene om at have vind i sejlene så at sige. Andre oceanbærere har rapporteret store tal i deres seneste udgivelser i andet kvartal.
Matson’s ocean transport indtægter steg med 66 procent for at nå næsten 683 millioner. Hapag-Lloyd og ONE’s omsætning er også øget markant i det seneste kvartal.

Men ikke alle er glade, og nogle skal betale gildet. Det gælder især fragtejerne, der har fået ekstraordinære omkostninger i forbindelse med de højere omkostninger ved ocean shipping og ikke mindst luftfragt. Supply Chain Dive oplyser, at Columbia Sportswear står over for en ekstraregning på 40 millioner dollars.

Administrerende direktør for Columbia Sportswear, Tim Boyle, er i artiklen citeret for at sige, at de fragtsatser, der tilbydes af luftfartsselskaber er ”klart monopolistiske”. Han ønsker en statslig indgriben fra enten europæiske eller amerikanske tilsynsmyndigheder for at nedbringe omkostningerne.

Et andet problem, som transport- og logistik situationen afføder, er dårligere leveringstider og påvirker dermed pålideligheden i forhold til kunderne. Udtrykket ”til tiden” har aktørerne kæmpet med siden midten af sidste år. Havnene arbejder på højtryk uden dog at kunne se frem til ændringer lige foreløbig. Supply Chain Dive citerer direktør Bryan Brandesni, der siger, ”Vi har aldrig set dette aktivitetsniveau og baseret på de udsigter, forbereder vi os på mere. Vores udfordring er at betjene kunder, der forventer, at vi håndterer deres last effektivt”.

- PBH

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online