Mangel på mikrochips kan vare frem til 2023
Vandmangel og coronaudbrud i Taiwan og Sydkorea forsinker produktionen af mikrochips og halvledere, som er essentielle komponenter i produktionen af biler. Ny rapport vurderer, at underskuddet af mikrochips kan vare ved indtil andet kvartal af 2023.
Coronapandemien har påvirket forsyningssikkerheden på en række forskellige varer. I bilindustrien mærker man stadig konsekvenserne af coronapandemien på sin produktion – og vil formentlig komme til det i to år endnu.
Det skriver Supply Chain Quarterly.
”De fire største mikrochip-producenter, der servicerer bilindustrien, kæmper fortsat med en knaphed, som kun bliver værre”, skriver analysevirksomheden Supplyframe i en ny rapport. En stor andel af verdens mikrochips bliver produceret i Taiwan, som ikke kun har været ramt af vandmangel, men også en række nye coronaudbrud, hvilket har forhindret produktionen.
Læs også: Taiwan-afhængige EU vil producere egne computerchips
Det betyder, at bilproducenter verden over venter i længere og længere tid på deres komponenter. Rapporten beskriver, hvordan den gennemsnitlige ventetid er blevet udvidet til mellem 25 og 52 uger – og i få tilfælde på over et år. Det har samtidig ført til at en stigning i priserne på de eftertragtede mikrochips.
Desværre bliver konsekvensen af de forkrøblede forsyningskæder, ifølge Supplyframe, at verdens bilproduktion bliver hæmmet. Og med de nuværende udsigter for coronakrisen, skal producenterne ikke forvente en stabil forsyning af mikrochips får sommeren 2023, spår analysevirksomheden.
- KCP