Månedens udfordring: Vi skal være klar til at reagere – til enhver tid

Agri·Norcold er en af to dominerende aktører på det danske fødevaremarked for frysehuslagring. ”Den største udfordring for en 3PL som os er, at vi skal være ultrafleksible og klar til at reagere på kundebevægelser med kort varsel”, fortæller COO Ebbe Gubi og tilføjer: ”Andre store udfordringer er, at vi går fra lokal til global, fordi det gør vores kunder; og at vi løbende skal mindske vores energiforbrug og klimaaftryk. Og så arbejder vi meget med medarbejderinvolvering og -trivsel”.

”Jeg har i min tidligere virker i produktionsvirksomheder arbejdet meget med sales & operations planning. Det kan vi ikke i denne branche, hvor virkeligheden tilsiger, at vi ikke kan planlægge uger frem, bruge lageret som stødpude og så videre”, fortæller Ebbe Gubi. Foto: Agri·Norcold

09.01.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Når solen skinner om sommeren, bliver der langet mange is hen over disken i landets isboder og supermarkeder. Det kan de godt mærke hos Agri·Norcold.  

Agri·Norcold blev i 2024 opkøbt af den internationale gigant inden for den kolde forsyningskæde Cold Store Logistics. Kølelager-eksperten driver knap en 1/3 af Danmarks samlede frostlagerkapacitet fødevareindustriens servicepartner indenfor indfrysning, frostvarehåndtering og lagring af fødevarer, har 10 frostvare terminaler med tilsammen cirka 865.000 m3 frostlager, et pakkeri og cirka 350 medarbejdere plus vikarer. Centralt placeret i Vejen har Agri-Norcold Nordeuropas største frysehus.

”Når solen skinner om sommeren, oplever vi hurtigt en stor mængde lastbiler, som dukker op og skal hente is på vores frysehuse. Noget lignende gør sig gældende for suppe om vinteren. Den slags meget sæsonbetonede aftræk fra kunderne oplever vi meget, og det stiller store krav til vores kapacitet. Det er svært at planlægge hvor mange medarbejdere, vi skal være på arbejde for at imødekomme de mange pludselige behov”, fortæller Ebbe Gubi, som har været ansvarlig direktør for selskabets supply chain og teknik de seneste tre år. Her bygger han på en omfattende baggrund med supply chain og ledelse i en række danske og internationale selskaber.

”Vi gør en dyd ud af at indføre lean og tavlemøder over alt, hvor det giver mening. Det betyder, at vi har meget medarbejderinvolvering, mange medarbejderidéer og mange løbende procesforbedringer ude på lagergulvene”, fortæller Ebbe Gubi. Foto: Agri·Norcold

Virkeligheden overhaler sommetider planer

”Jeg har i mine tidligere virker i produktionsvirksomheder arbejdet meget med sales & operations planning. Det kan vi ikke i denne branche, hvor virkeligheden tilsiger, at vi ikke kan planlægge uger frem, bruge lageret som stødpude og så videre. Vi modtager nogle forecasts fra kunder, men de skal tages med et stort gran salt, da kunderne heller ikke kan forudsige hvilke dage, solen vil skinne eller ej og så videre. Planlægningen er derfor meget på gefühl og foregår i tæt dialog med kunderne på daglig basis”, fortæller han og tilføjer:

”Vores medarbejdere er heldigvis utrolig fleksible og dygtige – og ved spidsbelastninger må vi supplere med vikarer”.

Agri·Norcolds kunder er producenter inden for mejeri- og slagterisektoren, industrielle fødevareproducenter af ikke mindst convenience-produkter som pizza med mere og detailsektoren i form af butikskæder, der i stor stil bruger køleeksperten til at lagre importerede varer.

”Vi mærker tydeligt, at convenience-segmentet vokser, og alt tyder på, at den vækst bare vil fortsætte. Det er grab&go-produkter, halvfabrikata og færdigretter, som forbrugerne i stigende grad efterspørger. I den forbindelse tilbyder vi en række value added services som pakninger og ompakninger”.

Om Ebbe Gubi

Aktuel position: COO, Agri·Norcold.

Uddannelse: Uddannet ingeniør fra Aalborg Universitet, efteruddannelse fra Technische Universität, Berlin i global produktion, Ph.d. fra Aalborg Universitet og ledelsesuddannelser fra Grundfos og IMD.

Erhvervserfaring: Mere end 20 års erfaring med global ledelse inden for operations og supply chain fra B&O, Grundfos, Dinex Group, Davidsens Tømmerhandel med flere. Underviser på Aarhus Universitet.

Automatisering, ledelse og trivsel

Agri·Norcold har løbende indført en række forskellige robotter, der tager sig af tunge og ensidigt gentagne opgaver som at snitte kasser op, palletere og depalettere. Køleeksperten gør også i vid udstrækning brug af kørende reoler, der optimerer udnyttelse af kvadrat- og kubikmeter og har indført udstyr til at hjælpe medarbejderne med de tunge løft.

”Vi oplever egentlig ikke den lave arbejdsledighed i Danmark særlig meget. Vi har en god medarbejderstab, som nyder godt af kuldetillæg. Vi arbejder meget med at være rummelige over for alle typer medarbejdere, og det er ikke nødvendigt at være skrap til dansk eller læsning her hos os”, fortæller Ebbe Gubi og supplerer:

”Vi gør en dyd ud af at indføre lean og tavlemøder over alt, hvor det giver mening. Det betyder, at vi har meget medarbejderinvolvering, mange medarbejderidéer og mange løbende procesforbedringer ude på lagergulvene”.

Globalisering og ESG fylder meget

Kølelogistik-sektoren er ifølge Ebbe Gubi stærkt præget af både voksende globalisering og stigende krav om ESG-rapportering.

”Vi skal i stigende grad hjælpe vores kunder med at eksportere og importere, og det indebærer mere og mere samarbejde på tværs af landegrænser. Det stiller krav om dybere supply chain-kompetencer i vores ledergruppe”, fortæller han.

Køleeksperten mærker også tydeligt, at ESG-agendaen fylder mere og mere. Agri·Norcold bliver oftere og oftere mødt med krav fra kunder om detaljeret ESG-rapportering. Pallerne bliver højere og højere for at udnytte transportkapaciteten mest muligt. Der kommer flere installationer som for eksempel Space Invader, der gør det muligt at udnytte den fulde kapacitet i lastbilerne. Der er også stigende fokus på ruteoptimering og at undgå tom returkørsel fra kundernes side.

”Vores to store omkostninger er personale og energi. Det er selvsagt utrolig energikrævende at køle fødevarer ned, og derfor arbejder vi hele tiden på et reducere vores energiforbrug. Vi ser både på adfærd, udstyr, bedre isolering og optimering af vores maskiner samt kondensatorer. Der er faktisk meget energi at spare i det sidste”, fortæller Ebbe Gubi.

Han fortæller også, at køleeksperten arbejder på at tidsstyre energiforbruget i forhold til, hvad Nordpols database løbende melder om elpriser. Det er muligt for Agri·Norcold at skrue ned for temperaturen i billige tidsperioder og på den måde ’lagre’ lidt strøm til dyrere tidsperioder.

Agri·Norcold arbejder også med planer om både solceller på tagene, batterier og energifællesskaber. Selskabet deltager for eksempel i planer om et energifællesskab på Aalborg Havn, ligesom Agri·Norcold leverer overskudsvarme til fjernvarmenettet i foreløbig tre områder i landet.

Fakta

Om Agri-Norcold

  • Har 1 pakkeri og 10 frysehus med en kapacitet på ca. 865.000 m3 og ca. 260.000 pallepladser 
  • Har 330 medarbejdere 
  • Omsætning i 2023: 396 mio. kr. 
  • Etableret i 1964 i Hobro. 

Om Constellation Cold Logistics

  • Har 26 frysehuse med en kapacitet på 4 millioner m3 og ca. 670.000 pallepladser 
  • Opererer i Sverige, Norge, Holland, Belgien, Frankrig, Irland og England 
  • Har 900 medarbejdere 
  • Forventet omsætning i 2024: 150 mio. Euro. 
  • Etableret i 2020 med hovedkvarter i London. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Effektive logistikterminaler og lagerstyring

Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer det: Virksomheder investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger på lageret. Det sker for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet. Men de peger også på, at der stadig er et stort uudnyttet potentiale. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

02.04.2025Global AGV

Sponseret

Ny førerløs truck giver ny frihed

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Rejsen for en lager-label – sådan optimerer du dit lagerstyringssystem

28.03.2025Bring

Sponseret

Sådan kan automatiseret 3PL lager optimere din Last Mile-logistik

27.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

25.03.2025SCM.dk

NTG opkøber DTK og udvider ydelseskataloget

25.03.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck bidrager til bæredygtighed hos Petersen Tegl

20.03.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2e-udledning med solceller

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle