Månedens udfordring: Usikre tider åbner op for nye muligheder
Markedet for transport er præget af stigende usikkerhed, og det åbner op for nye muligheder, som transportaktører skal være klar til at gribe. Det mener den nye administrerende direktør for DHL Freight Danmark Søren Vase. DHL Freight har ambitioner om at vækste 50 procent frem mod 2030. Læs hvordan det skal ske.
Geopolitiske spændinger, lurende toldkrig, stigende it-sikkerhedsmæssige trusler, klimatrusler og tilhørende stigende krav til ESG-rapportering, hyppige og store markedsudsving, ustabile efterspørgselsmønstre og så videre. Der er nok at holde øje med, hvis man arbejder med transport, logistik og SCM.
Mængden af usikkerhedselementer er både høj og stigende, og det er en situation, vi må acceptere er kommet for at blive. Usikkerhed er den nye normal
Søren Vase
”Mængden af usikkerhedselementer er både høj og stigende, og det er en situation, vi må acceptere er kommet for at blive. Usikkerhed er den nye normal. Det gode er, at det også åbner op for nye muligheder for en stor og etableret aktør som DHL Freight”, fortæller Søren Vase og supplerer:
”Vi har en erklæret målsætning om at vækste vores forretning med 50 procent inden 2030, og det vil vi gøre ved at positionere os som kundens foretrukne transport- og logistikpartner med det stærkeste road netværk i Europa og Norden”.
Han uddyber ved at pege på fire eksempler på tiltag:
- TMS og data.
- People.
- Customer.
- Costs.
Gennemsigtighed baner vejen
DHL Freight i Danmark har gennem 2023/2024 implementeret et nyt egenudviklet TMS (transport management system). ”Vores opgave nu er at blive endnu dygtigere til at udnytte det avancerede system til at optimere vores drift, administration og skabe transparens for både medarbejdere, vognmænd, kunder og kunders kunder. Vi er i gang med en stor indsats for at udnytte data til at forbedre vores performance, ligesom vi arbejder på at udbygge og forbedre vores rapporteringsstruktur, så alle er klar over, hvad der sker hvornår og hvordan. Vi har fokus på anvendelsen af Power BI og øvrige rapporter til at skabe gennemsigtighed og ensartethed i alle processer”, fortæller Søren Vase
Om Søren Vase
Aktuel position: CEO, DHL Freight.
Uddannelse: MBA fra Aarhus Universitet og en række uddannelser og kurser i ledelse, lean, strategi med mere.
Erhvervserfaring: Mere end 20 års erfaring fra transportvirksomheder som PostNord, Bring, Tricolore samt Bendix Transport A/S.
Tydelige ansvarsfordelinger
DHL Freight fokuserer også på at skabe tydelige ansvarsfordelinger på tværs af hele organisationen, så alle kender deres præcise opgave. ”Vi er meget optagede af, at vores medarbejdere er glade og tilfredse. Det kræver ikke mindst træning af kompetencer for både eksisterende og nye medarbejdere, så alle er klædt godt på til opgaven og anvendelsen af vores system. Det er en væsentlig del af vores kultur, at medarbejderne skal føle sig godt tilpas i deres rolle, men også vide hvad der forventes af dem”, fortæller Søren Vase.
Læs også: Månedens udfordring: Vi skal være klar til at reagere – til enhver tid
Tæt på kunderne
”Vi skal have blikket stift rettet mod at skabe værdi for vores kunder i alt, hvad vi foretager os. Det betyder først og fremmest, at vi skal være tæt på kunderne, så vi hele tiden har fingeren på pulsen, hvad angår kundernes vilkår og behov. Vi skal danne partnerskaber med vores kunder, hvor det giver mening. Og vi skal samarbejde med kunderne om at danne de bedst mulige prognoser for, hvad den nærmeste fremtid byder på af transportflow”, fortæller Søren Vase.
Data skal trække omkostninger ud
Nøglen til løbende at reducere omkostninger for DHL Freight er ifølge Søren Vase at gøre brug af data fra TMS, som gennem en række rapporter og Power BI bliver præsenteret for organisationen.. Det handler om kapacitetsudnyttelse, kvalitet og transparens. ”Jo flere og bedre data, vi har på forhånd om morgendagens transport, jo bedre kan vi undgå tom luft i vores lastbiler, bedre ruteplanlægning og højere kvalitet i leveringer. Det kommer både os og vores kunder til gode”, fortæller Søren Vase og tillføjer:
”Det er også et spørgsmål om bæredygtighed. Jo bedre kapacitetsudnyttelse jo mindre CO2-udledninger. Vi er en asset light forretning, hvor vi gør brug af et stærkt netværk af vognmænd. Vi kigger på en række områder, men en af de vigtigste komponenter i omstillingen til grøn transport er investering i blandt andet ellastbiler. Det er dyrt, og vi arbejder lige nu med modeller til, hvordan vi kan hjælpe vores vognmænd med de dyre investeringer. Vi kan ikke være mere konkrete på nuværende tidspunkt, men vi ønsker at tage et medansvar”.