Månedens udfordring: 4 KPI’er skal skabe succes for COOP’s drift
COOP har fået tilført både kapital og stærke kræfter til bestyrelsen fra den nye medejer OK. Det redder ikke et nødlidende COOP med et snuptag; men det skaber gode muligheder for at forbedre lønsomhed og konkurrenceevne. COO Egil Møller Nielsen peger på fire KPI’er, der skal styrke forsyningskæden.
Da han sagde ja til jobbet som COO i COOP i foråret 2023, vidste han udmærket, at jobbet var lidt af et hvepsebo. COOPs største udfordring er, at koncernens lønsomhed er for lav, og driften spiller en stor rolle i det regnskab.
Læs også: Månedens udfordring: Logistikdirektøren som antropolog og facilitator
”Jeg fokuserer benhårdt på fire centrale måltal eller indsatsområder”, fortæller Egil Møller Nielsen. De fire områder er i prioriteret orden:
- Varetilgængelighed på butikshylderne skal endnu højere op – er hylden tom, går kunden bare videre til nabobutikken. Den er i dag den højeste nogensinde.
- Arbejdskapital og varelager skal reduceres – det frigiver likviditet, men måske endnu vigtigere skaber det ifølge Egil Møller Nielsen en mere agil forretning, der hurtigere kan tilpasse sig sæsoner, ændret efterspørgsel, større forstyrrelser og så videre. Arbejdskapitalen er de sidste 12 måneder mindsket med 500 millioner kroner.
- Omkostninger skal endnu længere ned, og det gælder i hele værdikæden fra leverandør til butikshylde. Omkostningerne er faldet med 200 millioner kroner de sidste 12 måneder.
- Driftssikkerheden skal op – nedetid er lig med tabt salg og kundeloyalitet, og det gælder nedetid forårsaget af både teknik, medarbejdere, leverandører og uforudsete hændelser.
Jeg mener også, at min lederopgave er at være meget tydelig om, hvor organisationen skal bruge kræfterne, og hvordan kræfterne skal prioriteres. Hvad er vores udfordring, hvor skal vi hen og hvilken rolle spiller den enkelte afdeling og medarbejder?
Egil Møller Nielsen
Tydelig ledelse
”Jeg mener, disse fire områder er de områder, der har størst betydning for den effektive drift i COOP-koncernen. Det handler grundlæggende om at levere rette vare, i rette tid, på rette sted til rette omkostning. Jeg mener også, at min lederopgave er at være meget tydelig om, hvor organisationen skal bruge kræfterne, og hvordan kræfterne skal prioriteres. Hvad er vores udfordring, hvor skal vi hen og hvilken rolle spiller den enkelte afdeling og medarbejder?”, fortæller han og tilføjer: ”Det er noget, jeg blev inspireret til af Jørgen Vigh Knudsen, der var administrerende direktør for LEGO, da jeg var i LEGO. Hans evne til at få organisationen til at fokusere og finde fælles fodslag var, som jeg ser det, en af hovedårsagerne til, at Jørgen fik vendt LEGOs kurs fra fiasko til kæmpesucces”.
Læs også: Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen
Benhård branche
Den danske dagligvarebranche er en af verdens hårdeste markeder med måske verdens højeste butikstæthed og en discount-andel på over 50 procent. Cirka 40 procent af alt salg sker til nedsatte priser i kampagner. Det betyder, at konkurrencen er benhård og marginerne bittesmå.
”Jeg er stor Formel 1-fan. Her er der 10 hold og 20 kørere, som kører en maskine, der er næsten lige så avanceret som et jagerfly. Forskellen på den bedste og dårligste er 1-2 sekunder per omgang, så det er de små marginaler, der afgør, hvem der vinder og taber”, fortæller Egil Møller Nielsen og supplerer:
”Det er det samme i vores branche. Vi har mange dygtige konkollegaer derude i landet, og vi skal være superskarpe i vores forsyningskæde, hvis vi skal vinde i konkurrencen. Vi har ikke vundet noget på forhånd, men mulighederne er - efter at have fået OK med som medejer - blevet betydelig bedre”.
Om Egil Møller Nielsen
- Aktuel position: COO hos COOP med ansvar for hele forsyningskæden, IT & Tech samt processer.
- Uddannelse: Uddannet økonom fra Aarhus Universitet og en lang række efteruddannelser fra ECCO og LEGO Corporate Talent Program, University of Leicester, Stanford University samt Harvard Business School.
- Erhvervserfaring: 25 års erfaring med SCM fra ECCO, LEGO, Bodum, PenguinPickUp a Walmart Canada partner, Mattel - Mega Brands, PostNord samt flere bestyrelsesposter.