Maersk Tankers beholder rotorsejl efter succesfuld testsejlads
Et forsøg med rotorsejl har reduceret CO2-udledningen og mindsket brændstofforbruget på et af Maersk Tankers' skibe, så selskabet beholder sejlene, selvom forsøget er slut. Man overvejer også, om sejlene skal bruges på en større del af flåden.
I august 2018 indledte Maersk Tankers et forsøg med vindfremdriftsteknologi, hvor to rotorsejl blev installeret på skibet Maersk Pelican. Forsøget har vist en markant reduktion af drivhusgasser. Det skriver shippingwatch.dk
Forsøget, der varede et år, har reduceret tankerens brændstofforbrug med 8,2 procent. Det giver rederiet en CO2-besparelse på 1400 tons.
"I løbet af den et-årige prøveperiode på Maersk Pelican har besætningen og operatørerne givet positive tilbagemeldinger på brugen, sikkerheden og performance af rotorsejlet under alle vejrforhold," siger Tommy Thomassen, CTO hos Maersk Tankers til Shippingwatch.
Overvejer at udvide konceptet
Maersk Tankers vil derfor beholde sejlene på Maersk Pelican på grund af den store succes. Rederiet overvejer nu, om det giver økonomisk og kommerciel mening at bruge sejlene på en større del af sin flåde.
Sejlene er en af flere muligheder, som rederiet undersøger for at nå sit mål om at reducere sin udledning med 30 procent inden 2021.
Læs også: Scandlines installerer rotorsejl på hybridfærge
Maersk Tankers indgik i marts 2017 samarbejdet om sejlene med Shell Shipping & Maritime, det britiske energiteknologiske institut (ETI) og finske Norsepower Rotor Sails. De to sejl, der er mere end 30 meter høje og fem meter i diameter, består af to mekaniske cylindre, som spinner om deres egen akse, for at skabe fremdrift.
- MGC