Maersk Tankers beholder rotorsejl efter succesfuld testsejlads

Et forsøg med rotorsejl har reduceret CO2-udledningen og mindsket brændstofforbruget på et af Maersk Tankers' skibe, så selskabet beholder sejlene, selvom forsøget er slut. Man overvejer også, om sejlene skal bruges på en større del af flåden.

Forsøget med sejlene varede et år, og tankeren Maersk Pelican har reduceret sit brændstofforbrug med 8,2 procent. Det giver rederiet en besparelse i CO2 på 1400 tons. Foto: Maersk Tankers. .

29.10.2019

SCM.dk

I august 2018 indledte Maersk Tankers et forsøg med vindfremdriftsteknologi, hvor to rotorsejl blev installeret på skibet Maersk Pelican. Forsøget har vist en markant reduktion af drivhusgasser. Det skriver shippingwatch.dk

Læs også: Maersk starter test med vindrotorer på tankskib

Forsøget, der varede et år, har reduceret tankerens brændstofforbrug med 8,2 procent. Det giver rederiet en CO2-besparelse på 1400 tons.

"I løbet af den et-årige prøveperiode på Maersk Pelican har besætningen og operatørerne givet positive tilbagemeldinger på brugen, sikkerheden og performance af rotorsejlet under alle vejrforhold," siger Tommy Thomassen, CTO hos Maersk Tankers til Shippingwatch.

Overvejer at udvide konceptet
Maersk Tankers vil derfor beholde sejlene på Maersk Pelican på grund af den store succes. Rederiet overvejer nu, om det giver økonomisk og kommerciel mening at bruge sejlene på en større del af sin flåde.

Sejlene er en af flere muligheder, som rederiet undersøger for at nå sit mål om at reducere sin udledning med 30 procent inden 2021.

Læs også: Scandlines installerer rotorsejl på hybridfærge

Maersk Tankers indgik i marts 2017 samarbejdet om sejlene med Shell Shipping & Maritime, det britiske energiteknologiske institut (ETI) og finske Norsepower Rotor Sails. De to sejl, der er mere end 30 meter høje og fem meter i diameter, består af to mekaniske cylindre, som spinner om deres egen akse, for at skabe fremdrift.

- MGC

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

15.08.2025GS1 Denmark

Sponseret

Lige om lidt rammer producentansvar for emballager stort set alle danske virksomheder

14.08.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Vil du være først med det nyeste fra SCANLOX?

14.08.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

11.08.2025SSI Schäfer

Sponseret

Ny ledelse af plastdivisionen hos SSI SCHÄFER

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle