Mærsk vil have større del i internethandlen
A.P. Møller-Mærsk ønsker at være mere på banen, når det kommer til internethandel og digitalisering.
De seneste år har i dén grad stået i digitaliseringens og internethandlens navn. Det er blevet mere og mere populært at købe og sælge varer over nettet, hvilket rederiet A.P. Møller Mærsk nu i højere grad vil forholde sig til, skriver Børsen.
Ifølge Kim Fejfer, adm. direktør for Mærsk Gruppens havnedivision APM Terminals, er digitaliseringen også kommet til shippingbranchen.
Små virksomheder i f.eks. Kina kan lige pludselig sælge til hele kloden gennem platforme som Amazon og Alibaba. Jeg tror, digitaliseringen bringer verden tættere sammen og gør det til en markedsplads for alle virksomheder, også de små og mellemstore. Den digitale del af den globale samhandel hjælper os, lyder det fra direktøren.
Læs også: Mobilhandel vinder frem i Danmark
APM Terminals oplever i øjeblikket hårde tider, hvilket skyldes den lave oliepris, overkapacitet på havene og lave, globale vækstrater. Bl.a. derfor er divisionen på udkig efter nye områder, der kan være med til at løfte indtjeningen.
Vores største udfordring er, at vores finansielle performance er under pres. Vi arbejder stenhårdt på at fylde vores terminaler med volumener og reducere omkostningerne. På den mere langsigtede bane skal vi finde nye vækstlommer, og rent investeringsmæssigt har vi også nogle muligheder, fortæller Kim Fejfer.
APM Terminals har afdelinger i 60 lande, hvor divisionen er operatør på 179 forskellige havnefaciliteter.
- KLZ