Mærsk Tankers sætter ambitiøse CO2-mål

Tankskibsrederiet Mærsk Tankers er på vej mod en skarp reduktion af CO2-udslippet, et godt stykke foran IMO's målsætninger. Det er en del af en ny strategi for det privatejede firma, der vil have hele industrien med, for både miljøet og investorernes skyld.

Mærsk Tankers er både på forkant med selskabets egne CO2-mål og IMO's. Foto: Maersk Tankers.

03.04.2019

SCM.dk

Mærsk Tankers er på vej med nogle vidtrækkende CO2-reduktionsmål, der er et stykke foran både selskabets tidligere strategi og IMO's målsætninger. Det skriver tradewindsnews.com.

Læs også: Maersk klar til biobrændstoftest

Tankskibsrederiet har allerede reduceret sit CO2-udslip med 20 procent i forhold til 2008 og sigter efter at sænke det yderligere med 10 procent indenfor de næste tre år.

”Det er ikke kun en ambition, det er noget vi bliver nødt til at gøre. Det er noget verden kræver. Det er noget samfundet kræver, og for os er det ikke bare en udfordring men en stor mulighed, og noget der er ret spændende”, siger CEO Christian M. Ingerslev til tradewindsnews.com.

Den Internationale Maritime Organisation (IMO) har som mål, at shippingindustriens kulstofudslip skal reduceres med 40 procent fra 2008-niveau inden 2030 og med 70 procent inden 2050. 

Den tidslinje er man allerede foran, og derfor er egen-reduktionen også kun en del af målet, lyder det fra det tidligere Maersk-selskab, der nu er ejet af A.P. Moller Holding og japanske Mitsui & Co.

"Vi vil ikke kun reducere Mærsk Tankers kulstofudslip, vi vil reducere kulstofudslippet for industrien", forklarer Christian M. Ingerslev.

Samarbejde på tværs af markedet
Rederiet vil komme i mål ved hjælp af et bredt samarbejde i industrien, fordi det er i alles interesser, lyder meldingen fra Christian M. Ingerslev:

”Fordelen er indlysende for miljøet. Det er også indlysende for investorer. For at det er en attraktiv industri at investere i, skal vi gøre godt i denne verden og vise, at dette er en industri, som faktisk forbedrer tingene”, siger han til TradeWinds.

Mærsk Tankers er på nuværende tidspunkt blandt andet i gang med at teste rotorsejl på nogle af rederiets fartøjer, som en del af et forsøg på at eksperimentere med nye teknologier. Og digitale værktøjer vil hjælpe med at reducere CO2-udslippet, men Ingerslev pointerer, at der stadig skal ukendte løsninger for at nå i mål.

”Vi er ret åbne, når vi snakker med vores kollegaer og de siger ”Hvordan har i tænkt jer at gøre det?”, hvor vi svarer ”Vi ved det ikke”. Men det er også derfor, at det er en strategi. Hvis vi vidste hvordan vi skulle bære os ad med at komme i mål, så ville vi allerede have gjort det. Der er ingen grund til at vente”, siger han til tradewindsnews.com.

Læs også: Maersk Tankers sætter farten ned i svagt marked

Mærsk Tankers har en flåde på 164 fartøjer, og det ser ud til, at det godt kan betale sig at blande virksomhedsdrift og kulstofreduktion. Når man kan sammensætte business og resultater med bæredygtige tiltag, så begynder det at være mere end bare snak, fortæller Christian M. Ingerslev.

- SDN

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

21.01.2025SCM.dk

5 største supply chain risici i 2025

17.01.2025SCM.dk

AI vil skabe 78 millioner nye jobs på verdensplan

17.01.2025SCM.dk

Ny beredskabsaftale er et vigtigt første skridt mener Dansk Industri

17.01.2025SCM.dk

Top 10 supply chain tendenser for 2025

16.01.2025SCM.dk

Læs og forstå: Omni hvad for en bus?

14.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Styrkede kompetencer og klare mål hos SCANLOX i 2025

13.01.2025SCM.dk

Løsningen ligger i belønning, ikke i deregulering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup