03.04.2019  |  Strategi & ledelse

Mærsk Tankers sætter ambitiøse CO2-mål

Tankskibsrederiet Mærsk Tankers er på vej mod en skarp reduktion af CO2-udslippet, et godt stykke foran IMO's målsætninger. Det er en del af en ny strategi for det privatejede firma, der vil have hele industrien med, for både miljøet og investorernes skyld.

Mærsk Tankers er på vej med nogle vidtrækkende CO2-reduktionsmål, der er et stykke foran både selskabets tidligere strategi og IMO's målsætninger. Det skriver tradewindsnews.com.

Læs også: Maersk klar til biobrændstoftest

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Tankskibsrederiet har allerede reduceret sit CO2-udslip med 20 procent i forhold til 2008 og sigter efter at sænke det yderligere med 10 procent indenfor de næste tre år.

”Det er ikke kun en ambition, det er noget vi bliver nødt til at gøre. Det er noget verden kræver. Det er noget samfundet kræver, og for os er det ikke bare en udfordring men en stor mulighed, og noget der er ret spændende”, siger CEO Christian M. Ingerslev til tradewindsnews.com.

Den Internationale Maritime Organisation (IMO) har som mål, at shippingindustriens kulstofudslip skal reduceres med 40 procent fra 2008-niveau inden 2030 og med 70 procent inden 2050. 

Den tidslinje er man allerede foran, og derfor er egen-reduktionen også kun en del af målet, lyder det fra det tidligere Maersk-selskab, der nu er ejet af A.P. Moller Holding og japanske Mitsui & Co.

"Vi vil ikke kun reducere Mærsk Tankers kulstofudslip, vi vil reducere kulstofudslippet for industrien", forklarer Christian M. Ingerslev.

Samarbejde på tværs af markedet
Rederiet vil komme i mål ved hjælp af et bredt samarbejde i industrien, fordi det er i alles interesser, lyder meldingen fra Christian M. Ingerslev:

”Fordelen er indlysende for miljøet. Det er også indlysende for investorer. For at det er en attraktiv industri at investere i, skal vi gøre godt i denne verden og vise, at dette er en industri, som faktisk forbedrer tingene”, siger han til TradeWinds.

Mærsk Tankers er på nuværende tidspunkt blandt andet i gang med at teste rotorsejl på nogle af rederiets fartøjer, som en del af et forsøg på at eksperimentere med nye teknologier. Og digitale værktøjer vil hjælpe med at reducere CO2-udslippet, men Ingerslev pointerer, at der stadig skal ukendte løsninger for at nå i mål.

”Vi er ret åbne, når vi snakker med vores kollegaer og de siger ”Hvordan har i tænkt jer at gøre det?”, hvor vi svarer ”Vi ved det ikke”. Men det er også derfor, at det er en strategi. Hvis vi vidste hvordan vi skulle bære os ad med at komme i mål, så ville vi allerede have gjort det. Der er ingen grund til at vente”, siger han til tradewindsnews.com.

Læs også: Maersk Tankers sætter farten ned i svagt marked

Mærsk Tankers har en flåde på 164 fartøjer, og det ser ud til, at det godt kan betale sig at blande virksomhedsdrift og kulstofreduktion. Når man kan sammensætte business og resultater med bæredygtige tiltag, så begynder det at være mere end bare snak, fortæller Christian M. Ingerslev.

- SDN

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere