Maersk Tankers sætter farten ned i svagt marked

De stigende brændstofomkostninger får nu A.P. Møller-Mærsks tankskibsselskab Maersk Tankers til at lancere en ny slow steam-strategi, der skal skære 10 procent af udgifterne på de lastede ture.

Maersk Tankers skibe skal til at sejle langsommere, hvis det står til selskabet, der på den måde regner med at reducere sine brændstofudgifter med 10 procent. Foto: Maersk Tankers.

27.06.2018

SCM.dk

Det globale marked for transport med tankskibe er presset og samtidig stiger omkostningerne til brændstof. Det får nu A.P. Møller-Mærsk datterselskabet Maersk Tankers (MT) til at foreslå en slow steam-strategi, der ganske simpelt går ud på at sætte skibenes fart ned, for på den måde at bruge mindre af de dyre dråber, skriver TradeWinds.

Læs også: A.P. Møller Holding overtager Maersk Tankers

Konkret vil man sænke sejlhastigheden fra 12 knob til 11,5, og selvom det måske ikke lyder som den helt store forskel, så regner MT med, at det kan reducere brændstofudgifterne med 10 procent på de lastede ture (laden legs).

Det er selvsagt en strategi, der i den kommende tid skal drøftes med de kunder, hvis varer potentielt vil være noget længere undervejs end før, forklarer CCO i MT, Claus Grønborg. Der er dog også fordele for dem.

”Vi tror potentialet er stort her, fordi det er et win-win-koncept”, siger CCO i Maersk Tankers, Claus Grønborg. Foto: Maersk Tankers.

”Vi fokuserer på de ikke-tidssensitive ture, hvor en lavere fart kan reducere bunker-udgifterne, komme kundernes forretning til gode, og booste vores partneres indtjening”, siger han til TradeWinds.

Han tilføjer, at man først lige er begyndt at foreligge strategien for kunderne, så hvordan den generelle reaktion bliver, er endnu usikkert, men grundlæggende er man optimistisk. Maersk Line har arbejdet med konceptet i flere år.

Lysere fremtid
”Vi så med super-slow-steaming at det var et koncept, der voksede i lyntempo. Vi tror potentialet er stort her, fordi det er et win-win-koncept”, lyder fra Claus Grønborg.

Ifølge Claus Grønborg faldt produkttankerraterne i årets andet kvartal med 16 procent sammenlignet med samme periode sidste år, og er i absolutte tal det laveste i et årti. Fartøjer fra MT har flere gange oplevet at måtte vente flere dage efter at være ankommet til en havn, før man kan få losset sit gods.

Læs også: Nye brændstofkrav til shippingsektoren undervejs

Der er dog lys for enden af tunnelen.

”Vi tror at det svage marked vil fortsætte indtil slutningen af 2018. Vi forventer dog også, at grundvilkårene vil blive bedre hen mod slutningen af 2018, hvor der burde blive en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel, og derefter et gradvist opsving i markedet fra årets udgang og fremefter”, siger han til TradeWinds.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

22.10.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Black Friday: Sådan forbereder du dit lager til det store shoppekaos

20.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Lithium-ION er lykken i Løgstør

20.10.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 31000 Risk Manager - certificeret af PECB

Forstå implementeringen af rammerne for risikoledelse baseret på ISO 31000

Dato

01.11.2025

Sted

Online