20 % lavere hastighed = 40 % mindre brændstofforbrug
Shippinggiganten Mærsk Line støtter FNs klimamål og gør den grønne omstilling til forretning.
Umiddelbart skulle man ikke tro, at det er smart for Mærsk Line at sætte farten ned på deres containerskibe. Så bliver de vel overhalet af konkurrenterne? Næh, ikke i den verden, hvor konkurrencen står lige nu, slår chefrådgiver i klima John Kornerup Bang fast.
Når vi skærer 20 procent af hastigheden, sparer vi som en tommelfingerregel 40 procent i brændstof. Det giver os en omkostningsbesparelse, og vi mindsker udledningen af CO2. Og ikke mindst hjælper vi også vores kunder med at opfylde deres klimamål, siger han.
Pointen i det, som virksomheden selv kalder for slow steaming er, at en mere klimavenlig forretningsmodel ikke blot har sparet rederiet for 300 millioner USD i brændstofudgifter. Det har også betydet to millioner ton mindre CO2-udledning til atmosfæren. Dermed hjælper det både miljøet og Mærsk Lines kunder med at opfylde deres klimastrategier.