Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2
Vejen til de store CO2-besparelser, Mærsk Line har sat sig for at opnå, går ikke kun via større og mere effektive skibe; et virkemiddel, der i sig selv snart er udtømt.
Frem mod 2020 vil Mærsk Line reducere CO2-udslippet per container, som den danske rederigigant transporterer, med 60 procent sammenlignet med 2007. I den forbindelse har man i årevis jagtet større og mere effektive skibe som nøglen til at opnå dette mål, men det er ikke det parameter, der tæller, skriver Børsen.
Til avisen fortæller chefrådgiver for bæredygtighed i Mærsk, John Kornerup Bang, således at man nærmer sig grænsen på området og derfor i stigende grad vil fokusere på de to andre virkemidler, der indgår i rederiets strategi.
"Hvis vi kun kigger på større skibe, så kommer der et tidspunkt, hvor havnene ikke kan tage større skibe, og så stopper effektiviseringen der," siger han.
Læs også: Maersk Line kåret som årets shipping-virksomhed
På den baggrund vil Mærsk derfor rette opmærksomheden mod to andre energibesparende tiltag for at kunne skære de nødvendige mængder CO2 væk fra sine aktiviteter. Dels handler det om et potpourri af forskellige, mindre effekter, der kan hentes fra eksempelvis nye typer maling og genanvendelse af udstødning fra skibene, og dels om konceptet slow steaming, der i al sin enkelhed går ud på at skibene sejler langsommere for dermed at bruge mindre brændstof, hvilket Mærsk Lines fartøjer har gjort i en årrække.
Ved udgangen af 2015 havde Mærsk reduceret sit CO2-udslip per containerenhed med 42 procent sammenlignet med 2007.
-AK