Luftfragt: Kapaciteten forsvinder hurtigere end efterspørgslen
De stillestående passagerfly er et kæmpeproblem for den internationale luftfragt. Nye tal fra IATA viser, at belly-kapaciteten forsvandt hurtigere end efterspørgslen i april. Organisationen opfordrer på den baggrund regeringer verden over til at lette på branchens vilkår.
Ligesom det er tilfældet for stribevis af andre industrier, er coronakrisen gået hårdt ud over det globale marked for luftfragt, som vi ofte har omtalt her på SCM.dk. Nu er den internationale luftfartsorganisation IATA så klar til at sætte friske tal på tingenes tilstand.
Læs også: Amazon Air på vej mod 200 fly
Data fra april 2020 viser således, at efterspørgslen faldt med 27,7 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Alligevel var der ikke plads nok blandt selskaberne til at håndtere behovet, med de stillestående passagerfly (passagertrafikken faldt med voldsomme 94,3 procent i april ift. 2019) og den deraf manglende belly-kapacitet som den helt store udfordring.
Den globale kapacitet mål i tilgængelig godstonkilometer (ACTK), skrumpede således med 42 procent i april i år i forhold til samme måned i 2019. Internationalt var der 75 procent mindre belly-plads til rådighed i perioden sammenlignet med 2019, hvilket 15 procent øget kapacitet i dedikerede fragtfly ikke for alvor kunne opveje.
Derudover er som bekendt en hel del flyselskaber, der er begyndt at fylde de ellers tomme passagerfly med gods, hvilket ligeledes trækker i den rigtige retning. Men alt i alt er situationen ikke desto mindre alvorlig, lyder det fra IATA’s topchef, Alexandre de Juniac.
Brug for mere fleksibilitet
”Der er en kritisk flaskehals i luftfragten. Efterspørgslen faldt med 27,7 [i april], men kapaciteten dalede med 42 procent på grund af skarpe nedskæringer i passagerflyvninger, der også fragter gods. Det rammer de globale forsyningskæder med længere transittider og højere omkostninger”, siger han, og kommer med en klar opfordring:
”Regeringer skal fortsætte med at sørge for, at vitale forsyningslinjer forblive åbne og effektive. Selvom mange har reageret hurtigt og afklaret for at understøtte godstransporten, så er der mange restriktioner – specielt i Afrika og Latinamerika – der forhindrer industrien i at være fleksible i deres brug af fly til at imødekomme kravene fra pandemien og verdensøkonomien”, forklarer Alexandre de Juniac.
Læs også: SAS Cargo-direktør: Flyfragt skal sikre krisetidens livsvigtige forsyninger
Konkret peger IATA, der repræsenterer 290 flyselskaber, på forsinkelser med at få driftstilladelser godkendt, blokerede grænser og mangelfuld infrastruktur på landjorden omkring lufthavnene som forhindringer i lande i Afrika og Latinamerika. Derfor opfordrer organisationen de enkelte nationale regeringer til at:
- Få fart på godkendelser til godshåndtering
- Løfte tempoet i fortoldning af akutte medicinske forsyninger
- Sikrer at der er passende bemanding på plads i den landbaserede infrastruktur til godstransport.
Regionalt oplevede Europa i april et volumenfald i internationale forsendelser på 33,8 procent. Tilbagegangen var dog mindre på den store rute mellem Europa og Asien på grund af en del trafik med beskyttelsesudstyr (PPE).
-AK