Logistikselskab får reelt indblik i, hvad de enkelte ydelser koster

K.W. Bruun Logistik har via Activity Based Management på få måneder opnået fuld gennemsigtighed i lønsomheden for hver enkelt ordrehåndtering. Det unikke er, at selskabet kan fordele både de direkte og de indirekte omkostninger ud på logistikaktiviteter og transaktioner. Selskabet håndterer al logistik for Peugoet og Citroën i Danmark, Sverige og de baltiske lande.

”Vi er en virksomhed i vækst, og vi overvejer derfor en række nye services. ABM hjælper os til at få reel indsigt i logistikomkostningerne, så vi dermed kan prissætte logistikydelserne korrekt”, siger K. W. Bruun Logistiks General Manager, Michael Dahl..

01.03.2011

Peter Jürgensen, SCM.dk

Som den eneste importør af originale reservedele og tilbehør til Peugeot og Citroen i Danmark, Sverige og Baltikum er K. W. Bruun Logistik en meget kompleks logistikvirksomhed. Alt i alt håndterer virksomheden årligt mere end 2,1 millioner ordrelinjer fordelt på 40.000 varenumre og 350 leveringsadresser i de fem lande. Hidtil er alle administrationsomkostninger forbundet med bestilling, lagring og levering af reservedele på helt traditionel vis blevet samlet i én pulje og er herefter fordelt mellem kunderne.
Den metode har imidlertid vist sig ikke længere at være holdbar. Kundernes brug af virksomhedens serviceydelser og dermed ressourcer varierer stærkt, og én kunde, som betaler sin arbitrære andel, kan således meget vel trække på relativt flere ressourcer hos K. W. Bruun end andre kunder!

Derfor har virksomheden nu valgt en helt ny tilgang til omkostningsstyring og kundeservice. Med brug af Activity Based Management (ABM), altså aktivitetsbaseret omkostningsstyring, er det på få måneder lykkedes at opnå et mere klart billede af, hvordan omkostningerne reelt fordeler sig på hver enkelt ordrehåndtering, lige fra bestilling af reservedele hos den centrale leverandør i Frankrig og til det tidspunkt, hvor varerne leveres til den enkelte kundegruppe.

Samtlige omkostninger brydes i dag ned per aktivitet, og opdeles i hovedaktiviteter og underliggende støtteaktiviteter som fx indkøbsordrer. Det skaber gennemsigtighed i dækningsbidraget for hver enkelt ordrehåndtering. Dermed opnås et præcist indblik i, hvad kundeservice egentlig koster.

”Vores ABM model, som er udviklet i samarbejde med SAS Institute, fungerer som en dynamisk opbygget model, der kan støtte os i den daglige drift”, forklarer General Manager Michael Dahl, som allerede sidste forår - i fællesskab med den øvrige ledelse - lavede en prototype af ABM modellen.

Skal inspirere kunderne
”Hvis vi anskuer vores serviceydelser i et partnerperspektiv, skal vi i fremtiden formå at rådgive og inspirere kunderne til selv at spare omkostninger samt optimere deres interne indkøbsprocesser, så de trækker mindre på vores ressourcer. Det handler ganske enkelt om at opnå omkostningseffektivitet i partnerskab med kunden samt at synliggøre, hvordan vores omkostningsbase er skabt”, mener Michael Dahl.

K. W. Bruun Logistiks General Manager har erkendt, at der er et stigende behov for omkostningsgennemsigtighed, og ser det som et strategisk værktøj med stor betydning for den fortsatte udvikling af virksomheden. Samme synspunkt og vision deles af virksomhedens økonomichef Jens Bay, og begge er derfor stærkt optaget af, hvordan der kan skabes værdi for såvel deres egen som kundernes virksomhed i form af et effektivt logistikapparat og en fornuftig omkostningsstyring.

At finde ”cost to serve”
”Vi er en virksomhed i vækst og overvejer derfor en række nye services. Det kunne eksempelvis være afhentning af varer, returemballage og automatisk genforsyning. Sådanne opgaver forudsætter imidlertid, at vi kender omkostningerne til bunds, og dermed kan prissætte ydelserne, så vi kun satser på de lønsomme aktiviteter. Og det er netop, hvad ABM kan hjælpe os med”.

En lille kundevendt serviceaktivitet kan sagtens være forbundet med meget større omkostninger til ”støtteaktiviteter” end, man umiddelbart ser. Vi har vænnet os til at sige ”det ordner vi lige”, men vi kan jo se, at det koster mange penge,” konstaterer Michael Dahl, der som eksempel nævner, at det koster tre gange så meget at fremskaffe et sæt nye nøgler som at levere en lagervare.

Under implementeringsfasen med ABM har ledelsen i K. W. Bruun Logistik også fået et nyt og værdifuldt indblik i, hvordan virksomheden kan optimere sine interne processer, som f.eks. varemodtagelse og plukkeprocesser. Generelt er det lykkedes at afdække en lang række omkostninger, som er forbundet med manuel håndtering.

Benchmarking
”Vi er begyndt at benchmarke landene op mod hinanden og kan nu se, at nogle processer er forskellige fra land til land. En service kan f.eks. være inkluderet i den samlede pris i Sverige, men ikke i Danmark. Via ABM får vi derfor et faktuelt fundament for at diskutere rundt om ledelsesbordet, hvordan prisskelettet helt præcist skal opbygges, så det bliver ens på tværs af landene. Og med en mere ensartet datastruktur får vi også et mere ensartet beslutningsgrundlag”. I år 2009 etablerede vi et selvstændigt selskab i Sverige til at håndtere kunderne i både Sverige og Baltikum. Dermed fik vi et øget behov for at kunne redegøre for transfer pricing mellem selskaberne, og her udgør ABM tilgangen også en styrkelse. De seneste år har vi investeret i lagerautomatisering, WMS (Warehouse Management System) til elektronisk håndtering af de fysiske vareflows og senest et nyt ERP. Således er der rigtig god systemunderstøttelse for datafangst til ABM analyserne.

Michael Dahl erkender, at K. W. Bruun har haft en tendens til at opfatte sig selv som en virksomhed med en relativt enkel forretningsmodel, der køber varer et sted og sælger dem et andet sted. ”Men det er en stærkt forenklet udgave af virkeligheden, og derfor er det en stor hjælp for os, at vi nu har opbygget en model, der understøtter kompleksiteten i vores forretning”, siger han.

I begyndelsen ville vi vide alt
Det er imidlertid langt fra ukompliceret at indføre ABM. Eksempelvis kræver det tid at opbyge et skelet for modellen, lige som der skal arbejdes hårdt på at sikre kvaliteten i datafangst. Endelig kræver det som bekendt altid tålmodighed at skabe store organisatoriske forandringer i enhver virksomhed.

”Alligevel er vi i løbet af kun få måneder kommet langt. I begyndelsen begik vi den store fejl, at vi ville vide alt og pille samtlige processer fra hinanden, men det har intet med værktøjerne at gøre. I dag er vi blevet mere præcise og systematiske i vores registreringer og målinger, og det giver resultat. Vores erfaring er, at man skal have alle med på ABM-rejsen, så det ikke bliver supply chain- eller økonomiafdelingens udvidede regnemaskine, og vi er overbevist om, at såfremt man har det ledelsesmæssige mod til at drage konsekvenserne af den indsigt, man får, er det også muligt at nå langt med ABM.”

”Hvilke råd vil du give til andre virksomheder, som overvejer at indføre Activity Based Management?”
”For at forberede sig ordentligt vil det være nyttigt at møde referencevirksomheder og sætte sig ind i, hvilke erfaringer og udfordringer andre fx brancherelaterede virksomheder har haft i forbindelse med indførelse af ABM. Derudover skal man starte med at bygge en prototype, der kan fungere som en udramatisk ”tumleplads. Her kan virksomhedens ledelse og medarbejdere få sat form og struktur på det, som det hele går ud på”, siger Michael Dahl.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup