29.11.2021  |  Strategi & ledelse

Logistikfirma udnævnt til verdens bedste arbejdsplads

Et stærkt fokus på personaleudvikling og engagement har både transformeret DHL Express over de seneste mange år og har skabt det bedste økonomiske resultat i 50 år. Nu er virksomheden netop blevet kåret til verdens bedste arbejdsplads af Great Place to Work™ og Fortune.

”DHL Express har gennemlevet en stor transformation på baggrund af vores Fokus-strategi. Som et led i strategien har vi gjort det til vores mål at motivere folk til at arbejde for os og blive den foretrukne arbejdsgiver. For en virksomhed med 111.000 kolleger, der arbejder på forskellig vis på tværs af 220 lande, var det et modigt træk”, siger John Pearson, der er CEO for DHL Express.

Logistikvirksomheden har over en periode på 10 år kontinuerligt investeret i udviklingen af medarbejderne. I 2017 var DHL Express placeret på en 8. plads på samme liste, der altså nu i 2021 netop har placeret virksomheden som den absolut bedste arbejdsplads i verden.

Læs også:

Deutsche Post DHL Group har en målsætning om at være verdens foretrukne arbejdsplads, investering og leverandør. Nøglen til virksomhedens succes er et internt uddannelsesprogram kaldet Certified International Specialist (CIS), der blev introduceret i 2009 for at styrke virksomhedens kulturelle og udviklingsmæssige DNA baseret på kundefokus og tillid.

Det er virksomhedens egne ledere, der træner de øvrige medarbejdere, og det er en udbredt virksomhedskultur, som opmuntrer, anerkender og belønner vital adfærd. Noget som den danske adm. direktør Atli Einarsson selv er med til.

”For os er det afgørende at fokusere på vores medarbejderes tilfredshed. Uden deres commitment og engagement, ville det ikke være muligt for os at yde som vi gør over for vores kunder. Vores fokus på inklusion, forskellighed, sundhed, velvære og personlig udvikling samt vores fokus på at give tilbage til vores omgivelser, er helt vitale dele i at skabe den kultur, der gør det til et fantastisk sted at arbejde”, siger Atli Einarsson.

Den danske gren af virksomheden hører selv til blandt de absolut bedste arbejdspladser herhjemme og vandt tidligere på året Great Place to Works inklusionspris.

Læs også:

Under den globale pandemi var presset på logistikmedarbejdere overalt meget intenst. For DHL Express står anerkendelsen som verdens bedste arbejdsplads i 2021 derfor som et vidnesbyrd om styrken i virksomhedens kultur.

Placeringen som nummer 1 er på baggrund af en undersøgelse, der måler medarbejdernes oplevelse af retfærdighed, troværdighed, respekt, stolthed og teamwork i organisationen. Forskellige initiativer og uddannelsesprogrammer, der styrker virksomhedskulturen, vurderes også i forbindelse med undersøgelsen.

Endelig har DHL Express det seneste år qua corona-pandemien fokuseret på jobsikkerhed og personalets trivsel i hele den udfordrende periode, og har sørget for, at medarbejderne forblev sikre, forbundne til hinanden og støttet.”DHL Express har gennemlevet en stor transformation på baggrund af vores Fokus-strategi. Som et led i strategien har vi gjort det til vores mål at motivere folk til at arbejde for os og blive den foretrukne arbejdsgiver. For en virksomhed med 111.000 kolleger, der arbejder på forskellig vis på tværs af 220 lande, var det et modigt træk”, siger John Pearson, der er CEO for DHL Express.

Logistikvirksomheden har over en periode på 10 år kontinuerligt investeret i udviklingen af medarbejderne. I 2017 var DHL Express placeret på en 8. plads på samme liste, der altså nu i 2021 netop har placeret virksomheden som den absolut bedste arbejdsplads i verden.

Læs også: DHL får pris for mest inkluderende arbejdsplads

Deutsche Post DHL Group har en målsætning om at være verdens foretrukne arbejdsplads, investering og leverandør. Nøglen til virksomhedens succes er et internt uddannelsesprogram kaldet Certified International Specialist (CIS), der blev introduceret i 2009 for at styrke virksomhedens kulturelle og udviklingsmæssige DNA baseret på kundefokus og tillid.

Det er virksomhedens egne ledere, der træner de øvrige medarbejdere, og det er en udbredt virksomhedskultur, som opmuntrer, anerkender og belønner vital adfærd. Noget som den danske adm. direktør Atli Einarsson selv er med til.

”For os er det afgørende at fokusere på vores medarbejderes tilfredshed. Uden deres commitment og engagement, ville det ikke være muligt for os at yde som vi gør over for vores kunder. Vores fokus på inklusion, forskellighed, sundhed, velvære og personlig udvikling samt vores fokus på at give tilbage til vores omgivelser, er helt vitale dele i at skabe den kultur, der gør det til et fantastisk sted at arbejde”, siger Atli Einarsson.

Den danske gren af virksomheden hører selv til blandt de absolut bedste arbejdspladser herhjemme og vandt tidligere på året Great Place to Works inklusionspris.

Læs også: 10.000 nye ansatte hjælper DHL gennem jul under corona

Under den globale pandemi var presset på logistikmedarbejdere overalt meget intenst. For DHL Express står anerkendelsen som verdens bedste arbejdsplads i 2021 derfor som et vidnesbyrd om styrken i virksomhedens kultur.

Placeringen som nummer 1 er på baggrund af en undersøgelse, der måler medarbejdernes oplevelse af retfærdighed, troværdighed, respekt, stolthed og teamwork i organisationen. Forskellige initiativer og uddannelsesprogrammer, der styrker virksomhedskulturen, vurderes også i forbindelse med undersøgelsen.

Endelig har DHL Express det seneste år qua corona-pandemien fokuseret på jobsikkerhed og personalets trivsel i hele den udfordrende periode, og har sørget for, at medarbejderne forblev sikre, forbundne til hinanden og støttet.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere