Lindø Port of Odense offentliggør solidt årsregnskab
Lindø Port of Odense kommer ud af 2019 med et betydeligt overskud. Havnen har samtidig taget markante skridt for yderligere at styrke sin position som en global havneaktør i den grønne omstilling.
2019 var et godt år for den danske havn Lindø Port of Odense. Sammenlignet med 2018 er overskuddet vokset betydeligt fra godt 10,2 mio. kroner til 28,2 mio. kroner, mens nettoomsætning og andre driftsindtægter i samme periode er faldet svagt fra 156,3 mio. kroner til 154 mio. kroner.
Koncernens administerende direktør, Carsten Aa, ser resultatet som tilfredsstillende i et år, hvor forretningen har haft en strategi med fokus på udvikling og grøn omstilling. Han peger på, at fremgangen og årets resultat blandt andet er påvirket af et positivt resultat af finansielle poster på 8,3 mio. kroner. Og samtidig er omsætningen, fra såvel udlejningsforretningen som logistikafdelingen, bedre end forventet.
Læs også: Carsten Aa bliver ny bestyrelsesformand for Danske Havne
”Vi kan se tilbage på et tilfredsstillende år, hvor vi har konsolideret vores forretning og fortsat den sunde udvikling i en koncern med stor spredning i aktiviteter over flere brancher. Vi glæder os især over, at vi har kunnet indgå flere og betydelige langvarige lejekontrakter med nøglekunder, og vi ser vækst i vores logistikopgaver”, siger Carsten Aa.
Succesfuld strategi
I årsregnskabet kan der ydermere ses et fald i skibs- og godsaktiviteterne. Antallet af skibsanløb er faldet, og samtidig er godsmængden reduceret med omkring 20 procent sammenlignet med 2018. Koncernen oplyser, at det skyldes i udpræget grad, at Fjernvarme Fyn fra 2019 har påbegyndt udfasningen af fossile brændstoffer.
Udviklingen er forventelig og understreger ifølge Carsten Aa, at koncernens strategiske satsning på offshorevindbranchen og grøn omstilling er helt rigtig.
”Det understreger, at vi arbejder efter den helt rigtige strategi. Vi har løbende investeret i at kunne facilitere den helt tunge industri, særligt i offshoreindustrien, og her har vi i 2019 taget væsentlige skridt”, siger han.
Læs også: Aftale om Lindøs havneudvidelse er underskrevet
Han henviser til, at man i samarbejde med testcentret Lorc er ved at opføre en ny hal, hvor vindmøller kan testes. Og havnen har fået overdraget første etape af den nye havneudvidelse med ny kaj, heavyload-område og ekstra bassindybde.
Rustet til uforudsete begivenheder
Resten af udvidelsen forventes færdig i løbet af i år. Dertil er havnen i gang med at forlænge portalkransporet, og før jul investerede Lindø Port of Odense i verdens største havnemobilkran.
”Med vores tiltag og investeringer forbedrer vi løbende både vores logistik og kapacitet, hvilket også vil tilføre værdi til både industrikunder og kunder indenfor den maritime industri, og vi råder nu over hele værdikæden for tilblivelse af kæmpehavvindmøller fra testfase til produktion og levering. Det er helt unikt og et væsentligt element i vores fremtid som koncern og lokal vækstmotor og arbejdsplads her på Fyn”, siger topchefen.
Den globale situation som følger af COVID-19 betyder imidlertid også, at koncernen på nuværende tidspunkt er negativt påvirket på omsætningen. Og med usikkerheden om tidsperspektivet for en stabilisering er forventningen til 2020, at årets resultat også påvirkes negativt.
”I en svær tid for rigtig mange brancher mærker vi naturligvis også det faldende aktivitetsniveau. Men vi glæder os over, at vi er solidt rustet til fremtiden og er en velkonsolideret havn”, siger Carsten Aa.
- HCL