Aftale om Lindøs havneudvidelse er underskrevet

Lindøs omdiskuterede havneudvidelse bliver endelig realiseret. Kontrakten på 350 millioner kroner er underskrevet og søsætningen af det 400.000 kvadratmeter havneareal og den kilometerlange kaj kan nu påbegyndes.

Ifølge de foreløbige planer for Lindøs havneudvidelse, kommer den nye havn til at råde over et samlet areal på 400.000 kvadratmeter. Illustration: Lindø Port of Odense.

08.05.2018

SCM.dk

Lindø Port of Odense er endelig klar med en underskrevet kontrakt på det 400.000 kvadratmeter havneareal og den kilometerlange kaj, der længe har været på tegnebrættet. Med et bud på 350 millioner kroner blev det den belgiske bygningsvirksomhed Jan de Nul VN og den danske entreprenørvirksomhed Züblin, der løb med sejren og dermed får lov til at stå for udvidelsen af Lindøs havneområde.

Læs også: Transportbranchens nye slagskib stavner ud fra Pier 47

”Udvidelsen af Lindø Port of Odense er et komplekst projekt, der bringer Züblis kompetencer i spil inden for anlægsbeton og fundering. I kombination med Jan De Nuls kompetencer inden for uddybning og landindvending har vi sammensat et stærkt team, som både har international ekspertise samt lokalkendskab til det danske marked”, siger teknisk direktør for Züblins forretningsenhed Fundering & Anlæg, Thomas Bentsen.

En sådan aftale har længe været efterspurgt, og Lindø Port of Odense har brugt lang tid på at finde den rigtige sammenslutning af virksomheder til at realisere drømmen om en ny havn.

”Vi igangsatte for knap ni år siden et projekt, som skulle udvide faciliteterne på Lindø, og i dag tager vi et tigerspring frem mod færdiggørelsen med denne kontrakt på den fulde etablering i ét ryk”, siger adm. direktør for Lindø Port of Odense, Carsten Aa.

Kontrakten blev underskrevet på Lindø den 4. maj. Foto: Lindø port of Odense.

En ny havn i 2020
Konsortiet, som kalder sig JV Lindø Port of Odense, skal foruden etableringen af havnearealet og kajanlægget opføre en særlig heavy-load plade på den nye Terminal Nord på Lindø.

Med en længde på 30 meter fra kaj og ind i land og 100 meter langs kajen er pladen særligt egnet til placering af meget store mobil- og crawlerkraner og max-grænsen af deres kapacitet. Det vil gøre arbejdet ved projekter med store kraner og tungt udstyr lettere i fremtiden.

Og det giver nye muligheder for udvidelse af havnens aktiviteter indenfor både bulkvarer og maritim- og offshoreindustri.

”Vi glæder os til samarbejdet med Jan de Nul og Züblin, som jo ikke er ukendte aktører for os. Og med fuld tillid til både kvalitet og tidsplan vil vi, sammen med vores kunder, arbejde videre mod nye muligheder og nye projekter på Terminal Nord i 2020”, siger Carsten Aa.

Læs også: Lastbilen har kurs mod den førerløse fremtid

Der er godt gang i investeringerne hos de danske havne, og det er et marked, som Züblin og Jan De Nul forventer sig meget af fremadrettet. Derfor er udvidelsen af Lindø Port of Odense ekstra interessant for de to virksomheder, forklarer  bestyrelsesformand for Züblin, Jens-Henrik Nicolaisen.

- EST

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online