Lastbilen har kurs mod den førerløse fremtid

Førerløse lastbiler kan trille rundt på vejen om 10 år. Det vil være forbundet med åbenlyse økonomiske og effektivitetsmæssige gevinster, og måske også gevinster for trafiksikkerheden. Men det truer også med at disrupte millioner af chaufførers jobliv.

Der bliver behov for markant færre chauffører i fremtidens førerløse godstransportverden, men der vil stadig være behov for medarbejdere, der kan overvåge og eventuelt overtage styringen. Foto: Daimler Trucks.

18.04.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Mens kendte brands som Google, Toyota og General Motors under stor mediebevågenhed arbejder og tester løs på forskellige udgaver af den selvkørende personbil, så arbejder lastbilproducenter lige så intenst med den samme type teknologi – men det foregår mere under radaren.

Selvkørende lastbiler opererer allerede i dag i lukkede områder som havne og miner, og der har allerede foregået forsøg på offentlige veje i adskillige år i både USA og Europa. Foto: Daimler Trucks.

I april 2016 annoncerede Uber opkøbet af Otto, der er en San Francisco-baseret opstartsvirksomhed. Otto har udviklet et kit, der kan omdanne enhver stor lastbil til en selvkørende en af slagsen. Ottos teknologi giver køretøjet fuldstændig autonomi på lande- og motorveje.

Lastbilerne kan navigere, blive i deres vognbane, sætte farten ned samt helt bremse op som respons på trafikforhold – fuldstændig uden menneskelig indblanding. Ottos teknologipakke koster i dag omkring 30.000 dollars (ca. 180.000 kr.), men der er god grund til at tro, at den pris vil falde markant de kommende år.

Men Otto er ikke alene. Selvkørende lastbiler opererer allerede i dag i lukkede og kontrollerede områder som havne og miner, og der har allerede foregået forsøg på offentlige veje i adskillige år i både USA og Europa. Volvo Group har allerede en fuldautomatiseret lastbil kørende i Kristineberg mine i Sverige, ligesom tyske Daimler har demonstreret deres model, som er en gigantisk 18-hjulsvogn.

Producenter investerer massivt i køretøjs- og lastbil-automationsteknologi, samtidig med at mange regeringer og myndigheder har travlt med at se nærmere på, hvordan de kan regulere på området, så forandringerne med førerløse lastbiler på offentlig vej kan ske sikkert, smertefrit og hensigtsmæssigt.

Chauffører-mangel bliver til ledighed
Både USA og Europa oplever allerede i dag problemer med at rekruttere chauffører til lastbiltransport. Den mangel på arbejdskraft vil kun blive større i fremtiden.

Vi har behov for en trinvis udvikling, hvor vi har mulighed for at træne medarbejdere til at udføre nye opgaver

Martin Lundstedt, Volvo Group

Rapporten ”Managing the Transition to Driverless Road Freight Transport” udgivet af OECD og International Transport Forum (ITF) i 2017 forudsiger, at markedet i USA og Europa vil mangle op mod en million chauffører i 2030. Den nuværende generation af lastbilchauffører er mænd med en høj gennemsnitsalder, og der er kun få kvinder samt yngre mænd, der søger ind i faget.

Rapporten forudser dog, at implementeringen af førerløse lastbiler vil ske med en hurtigere takt end, efterspørgslen efter chauffører vil stige, og at der derfor i 2030 vil være flere millioner chauffører, der vil være uden jobs. Selvom mange chauffører måske gradvist vil søge over i andre brancher i takt med, at førerløse lastbiler bliver udbredt, forventer OECD og ITF stadig, at cirka to millioner chauffører i USA og Europa i 2030 vil være overhalet af de førerløse køretøjer.

Digitaliseringen udfordrer arbejdsmarked
Det er et udtryk for den generelle industrielle udvikling, hvor robotter og automatisering overtager rigtig mange blue collar-jobs. Verden – og det gælder i særlig grad den vestlige verden – producerer betydeligt flere varer, men beskæftiger markant færre medarbejdere. Den udvikling har allerede ramt de fleste brancher, mens lastbilchauffører er et af de sidste store områder, hvor der stadig er en stor mængde blue collar-jobs til stede. Men det får snart en ende.

Ligesom mange manuelle jobs i detailsektoren, fast food og ikke mindst alle mulige former for kontorjobs vil blive overflødiggjort af den igangværende automatisering og digitalisering. Det vil skabe radikale udfordringer på arbejdsmarkedet, hvor vi måske om få år vil have et stort overskud af arbejdskraft.

Derfor er talen om borgerløn som en form for grundløn genopstået. Der er allerede forsøg med former for borgerløn i Finland, Holland, Ontario i Canada og San Francisco i USA. Men det er en helt anden snak.

Og så alligevel ikke. Der er ikke meget tvivl om, at frygt for den digitale udviklings konsekvenser for manuelle jobs spiller en stor rolle for de populistiske strømninger, der ligger bag Trump og Brexit. Der ligger mange udfordringer her, og borgerløn kunne være en del af fremtidens puslespil på arbejdsmarkedet.

Fire anbefalinger for overgangen til førerløse lastbiler

OECD og International Transport Forum fremhæver fire anbefalinger til, hvordan myndigheder og markedsaktører kan hjælpe overgangen til førerløs lastbiltransport:

  • Fortsæt pilotprojekter med førerløse lastbiler for at teste køretøjer, netværksteknologi og kommunikationsprotokoller.
  • Etablér internationale standarder, færdselsregler og køretøjsreguleringer for førerløse lastbiler.
  • Etablér midlertidige nationale eller regionale ekspertråd, der kan rådgive industri og myndigheder om overgangen.
  • Overvej en overgangsperiode med klar styring af antal af tilladelser til førerløse lastbiler. Det vil skabe en gradvis mulighed for, at både chauffører, transportselskaber, arbejdsmarkedsparter, myndigheder, producenter etc. kan tilpasse forhold i fornuftigt tempo.

Kilde: Managing the Transition to Driverless Road Freight Transport, OECD/ITF 2017.

Gradvis overgang
Men der vil måske alligevel være en del jobroller i et fremtidsscenario med mange førerløse lastbiler. Rotterdam Havn anvender allerede i dag mange førerløse lastbiler, men der er stadig brug for kompetente medarbejdere i kontroltårnet, der overvåger lastbilerne. Medarbejderne skal være i stand til at gribe ind og styre lastbilerne, hvis der bliver behov for det.

Der vil formentlig også i fremtiden blive langt mere såkaldt last-mile-distribution ud til forbrugere, der har købt varer via e-handel. Det kræver en manuel omlastning af store lastbilforsendelser til mindre lokale varebiler, der forestår de sidste kilometers levering. Det er et vanskeligt område at automatisere.

Den største faktor er måske, at udviklingen henimod førerløse lastbiler vil ske så tilpas langsomt og gradvist, at der bliver tid til, at nuværende lastbilchauffører kan efteruddanne og tilpasse sig til nye jobroller. Platooning er et godt eksempel på overgangsteknologi, der fortsat vil kræve chauffører.

Platooning er teknologi, der synkroniserer lastbilers bremser, så de kan køre langt tættere på lange motorvejsstrækninger end, de kan, hvis de er afhængige af menneskelige reaktionstider. Tættere konvojkørsel betyder markant mindre luftmodstand og reduceret brændstofforbrug. Men der er stadig brug for chauffører, der kan overtage styringen, når lastbilerne skilles ad ved motorvejsudfletninger.

Volvo Groups administrerende direktør Martin Lundstedt udtaler til Financial Times: ”Vi har behov for en trinvis udvikling, hvor vi har mulighed for at træne medarbejdere til at udføre nye opgaver. Men det vil være en stor fejl at forsøge at stoppe udviklingen. Vi bliver nødt til at omfavne de strukturelle samfundsmæssige forandringer, ellers vil vi ikke være i stand til at imødekomme fremtidens udfordringer”.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution

Relateret indhold

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

22.10.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Black Friday: Sådan forbereder du dit lager til det store shoppekaos

20.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Lithium-ION er lykken i Løgstør

20.10.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.11.2025

Sted

Online