De sidste 30 meter er meget svære, og automatisering er måske ikke svaret

Hos Amazon er man besat af sine kunder. Hensynet til dem kommer altid først, også i distributionen. Deres krav om tempo i leveringen gør selskabets konstante arbejde med forsyningskæden udfordrende, men også til et sted, hvor det er ok at fejle.

Tim Collins på scenen ved årets Supply Chain Conference i Stockholm i starten af september. Foto: Cina Stenson/Optilon.

17.11.2017

Anders Kampmann, SCM.dk

Jeff Bezos startede onlineboghandlen Amazon tilbage i 1994 med ambitionen om at være verdens mest kundecentrerede virksomhed. 23 år senere har hans forretning millioner af varer på sine virtuelle hylder, en omsætning på et trecifret milliardbeløb, i dollars vel at mærke, og Bezos’ customer obsession er stadig central i organisationen.

Modellen af Amazons konstante cirkulære fokus på pris, udvalg og bekvemmelighed er helt central for selskabets strategi. Foto: Anders Kampmann.

Det gælder i alt lige fra vækstplaner over forretningsmodeller til teknologisk udvikling og selvfølgelig distributionen af de enorme mængder produkter, der døgnet rundt bliver solgt på selskabets forskellige sites.

”Vi starter med kunden og arbejder bagud derfra. Vi vil betjene alle mennesker på Jorden, og for at gøre det, skal vi være bedst på tre grundpiller: pris, bekvemmelighed og udvalg. Og så skal vi kunne levere varerne i det tempo, folk forventer, hvilket er ret hurtigt. Nogle leverandører bliver udfordret på den konto, men vi vil gerne have, at de kan følge med”.

Sådan sagde Amazons vice president of Worldwide Logistics, Tim Collins, da han i starten af september gæstede årets udgave af Optilons Supply Chain Conference i Stockholm. I sin keynotetale til de godt 250 deltagere fortalte Collins også om de tre centrale punkter, man hele tiden holder øje med, når det gælder den digitale strategi bag en succesfuld forsyningskæde.

<p>Vi skal kunne levere varerne i det tempo, folk forventer, hvilket er ret hurtigt, og vi vil gerne have, at leverandørerne kan følge med</p>

Tim Collins

”For det første skal man kunne finde fejlene i systemet, så vores feedback loop er meget vigtigt for, at folk kan fortælle os, når noget ikke virker. Så både de positive og negative kommentarer er vigtige. For det andet skal man kunne tage imod den kritik, der kommer, og der gør vi vores bedste for at være åbne og selvkritiske, ligesom vi er ydmyge og husker hinanden på, at det er ok at fejle. Og for det tredje sørger vi for at finde løsningerne og holde dem internt så vidt som muligt”, sagde han.

Robot kan fjerne det menneskelige element
Efterfølgende mødte SCM.dk, som et af kun to medier, Tim Collins til en personlig snak om fremtidens udfordringer for Amazon, ikke mindst når det kommer til automation og digitalisering, som er områder, der fylder meget i den enorme koncern.

Selskabets mange, velvoksne distributionscentre har i den grad taget robotterne til sig, mens de – indtil videre – er knap så udbredte ude i distributionens sidste led. Her kommer Bezos’ kundebesættelse nemlig i spil på en lidt anden måde.

Som Vice President of Worldwide Logistics er Tim Collins placeret i den absolutte topledelse i Amazon, tæt på grundlægger og CEO Jeff Bezos. Foto: Cina Stenson/Optilon.

”Last mile delivery er jo lidt af en hellig gral, og specielt de sidste 30 meter er stadig meget svære, og en pålidelig automatiseret løsning er stadig langt væk. Derudover gør vi os også en del overvejelser i forhold til om, det i det hele taget er den rigtige vej at gå. Det bud, der rent fysisk leverer pakken til kunden, er som repræsentant for Amazon kundens eneste menneskelige interaktion i handlen, og hvis vi erstatter det ’human touch’ med fx en drone, så kan vi risikere at underminere vores kundefokus”, forklarer Collins.

Masser af automation i DC’er
Som nævnt er billedet imidlertid et noget andet i Amazons lagerkæde, hvor tusindvis af robotter i dag flintrer rundt og flytter hylder, kasser og paller med varer frem og tilbage mellem lastbiler, lagerpladser og de menneskelige medarbejdere. Og begge grupper, robotter og mennesker, kan se frem til flere computerstyrede ’kolleger’ i fremtiden.

”Vi arbejder indgående med automation i vores forsyningskæde og i vores distributionscentre, og det er et område, der allerede har givet os store gevinster, ligesom vi ser et enormt potentiale for yderligere fordele. I den forbindelse er det vigtigt at understrege, at den her teknologi ikke erstatter mennesker, den gør dem mere effektive. Og den har skabt mange jobs for os”, sagde Tim Collins.

Logisk med fysiske butikker
Et nyligt tiltag, der i den grad også kommer til at påvirke Amazons opbygning og distributionspraksisser, er det nylige opkøb af supermarkedskæden Whole Foods, der specielt gør det i sunde fødevarer og har en stor mængde friske fødevarer på sine hylder.

Om konferencen

Optilons Supply Chain Conference har fundet sted hvert år siden 2005, lige så længe som Optilon har eksisteret. Fra 2014 kom konferencen til at hedde Supply Chain Conference.

Årets Supply Chain Conference fandt sted d. 6.-7. september i Stockholm, mens 2018-udgaven vil løbe af stablen den 5.-6. september.

Nogle af talerne på næste års konference er Novo Nordisk og Oatly. De seneste opdateringer kan ses på supplychainconference.se

Købet føjer over 460 brick ’n’ mortar shops til Amazon-imperiet, og selvom det kan virke ulogisk for verdens største onlinemarkedsplads, så giver handlen imidlertid god mening på det strategiske plan, forklarede Collins.

Læs også: Amazons patenter flyver videre

”Jeg ser det i den grad som et naturligt næste skridt for os, og logisk i den forstand at vi langt henad vejen deler den kundecentrerede måde at drive forretning på. Vores missioner ligger tæt op ad hinanden. Desuden ser vi en tendens til, at kunderne vil se de friske råvarer inden, de køber dem, og her tilbyder Whole Foods en ny form for valg og fleksibilitet, selvom det ikke kommer til at gøre vores supply chain mindre kompleks”, sluttede Tim Collins.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Distribution

Relateret indhold

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

22.10.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Black Friday: Sådan forbereder du dit lager til det store shoppekaos

20.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Lithium-ION er lykken i Løgstør

20.10.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

16.10.2025SCM.dk

Ny portal hjælper med kompensation for emballageaffald

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

27.10.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

27.10.2025

Tid

11:00

Sted

Online