07.11.2017  |  Lager & distribution

Kan et skab være en større disruption end en robot?

Droner er nonsens og robotter er ikke nogen ægte disruption. Det er et leveringsskab derimod, mener polsk producent. Men de er ofte for små, siger norsk onlinemarked, og de fleste vil hellere have deres varer hjem. Shoptalk trak fronterne op.

Den berømte last mile er fortsat lidt af et hovedbrud for logistikbranchen på verdensplan. Nogle søger efter løsningen i teknologiske løsninger både til lands og i luften, mens andre arbejder med mere lavpraktiske (og som regel billigere) alternativer.

Læs også: USPS vil udvikle selvkørende postbiler

To aktører, der hører hjemme i den sidste kategori var blandt talerne på en session om On demand, levering og logistik på sidste måneds Shoptalk Europe-konference i København – og trods ligheder og en fælles front mod de mere autonomi-/hightech-baserede tilgange, var de ikke helt enige om slutproduktet.

”Droner er nonsens, der er for små og for dyre, og det samme gælder gadeplansrobotter. De er afhængige af tidsintervaller og derfor ufleksible, og ultimativt er de ikke nogen ægte disruption”, sagde Rafal Brzoska, der er CEO og bestyrelsesformand for den polske virksomhed InPost, der har et mere jordnært produkt som sin kerne.

Pakkeautomaten er en sand disruption
Kritikken af de (mere eller mindre) selvstyrende enheder blev afsendt med slet skjult henvisning til to af sessionens tidligere talere, kinesiske JD.com og halvdanske Starship, der beskæftiger sig med netop den type løsninger.

Men de kan slet ikke konkurrere med de pakkeautomater, der er InPosts bud på, hvordan last mile skal løses.

”Vores model er billigst, hurtigst og mest bekvem for alle parter. Leverandøren afleverer en stor mængde pakker samme sted, kunderne får besked øjeblikkeligt og kan hente deres vare, når det passer dem. Det er en sand disruption”, sagde Rafal Brzoska.

Den norske dagligvareforhandler og -leverandør, kolonial.no, bevæger sig inden for samme indgangsvinkel, og deler da også flere synspunkter med InPost, uden at man dog mener at den løsning er optimal.

Leveringsskabet som idealet – drone måske i spil på sigt
”At få løst last mile-knuden er vigtigt for den fortsatte vækst indenfor e-handel, men vi mener heller ikke at pakkeskabe er nøglen. Ligesom robotterne er de for små, og vores viden fortæller os, at 80 procent af kunderne hellere vil have leveret deres varer hjem til deres bolig”, sagde virksomhedens direktør og medgrundlægger, Karl Munthe-Kaas.

Kolonial tager derfor pakkeskabet et skridt videre og arbejder med leveringskasser ved kundernes boliger, ligesom man supplerer med en række pick up-lokationer, primært i supermarkeder, hvorfra folk kan tage deres ting med hjem.

Det skal dels sikre fleksibilitet og dels være fundamentet for at man kan opfylde det behov for næste dags-levering, som udgør 95 procent af Kolonials ordrer.

Læs også: PostNord tester ny leveringsmetode

Altså en solid tro på håndgribelige og forholdsvis lavteknologiske løsninger – som man dog alligevel godt kan se udvikle over tid. For da Karl Munthe-Kaas fra sessionens ordstyrer blev spurgt om, hvorvidt man ikke i fremtiden kunne forestille sig en større, mere stabil drone bringe varer ud til leveringskasserne, måtte han alligevel medgive, at det ”naturligvis er noget, vi vil undersøge på sigt”.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere