Transportbranchens nye slagskib stævner ud fra Pier 47

Ved opførelsen af Pier 47 yderst på Langelinie Allé fandt man en affyret kanonkugle fra englændernes bombardement af København (1806). Helt symbolsk kan det markere en form for ”startskud”.

08.05.2018

Sponseret

Poul Skovgaard, speditør og cand.merc, effektivitet.dk

Tiden er nemlig kommet til at styre et nyt slag fra selv samme sted - denne gang for den næste store globale industri, som aktuelt rammes af "Disruption"; Transport- og logistikbranchen.

"Pier47 på Langelinie er en helt ny dansk hub for global innovation, og herfra har vi bl.a. fokus på transportsektoren. Vores mål er at samle en række af de danske transportvirksomheder og hjælpe dem med at drive deres udvikling fremad."

På broen i dette slag står Nicklas Viby Fursund, en shippingmand, som har taget springet over i entreprenør og start up miljøet. Han er i dag partner i Rainmaking Innovation og direktør for transportområdet.

Idéen til et hus med fokus på transport- og logistikbranchen kommer nemlig fra iværksætterhuset Rainmaking, som arbejder med forskellige innovationshuse rundt om i verden, hvor iværksættere kan arbejde ved siden af hinanden og sammen.

"Vi har gennem længere tid fulgt udviklingen på området i f.eks. Dubai og Singapore og tænkt, at disse muligheder bør forfølges i Danmark, hvor vi har masser af viden i virksomheder og organisationer. Vores ambition er således at skabe en ledende hub for transportinnovation i København".

Ifølge World Bank logistics performance index er Singapore førende logistik hub i Asien, og forbundet til mere end 600 havne over hele verden. De har 6.800 ugentlige flyafgange til mere end 330 byer. Allerede i 1989 startede man processen med digitalisering af shipping-dokumenter (National Single Window), og i dag kan tilladelse på tværs af 35 offentlige myndigheder og gennemsigtighed i supply chain opnås gennem udfyldelse af ét elektronisk dokument. Projekt "next generation port 2030" indeholder løsninger som førerløse biler, sensorer, som i realtime kan opfange uregelmæssigheder i supply chain, og "big data"- løsninger, som kan forudsige spidsbelastninger. 20 af verdens 25 største logistikselskaber har i dag deres globale eller regionale hovedkontor i Singapore, og flere af disse har også deres innovation hub her. Det gælder bl.a. DHL, som har placeret deres første innovationscenter udenfor Tyskland i netop Singapore.

Innovation med højt til loftet

Fra det øjeblik man træder indenfor i Pier 47, har man følelsen af, at dette er et sted med højt til loftet. I mere end én forstand. Arkitektur, placering og lysindfald understøtter evnen til at udvikle nye idéer. Her er vand til tre sider og en international atmosfære ved indsejlingen til Københavns Havn. Man kan i bogstavelig forstand se eksportmulighederne lige udenfor de mange vinduer.

På tværs af transportformer, veletablerede virksomheder og "scale ups"

Når centret officielt åbner i foråret 2018, bliver det i første omgang med ca. 35 virksomheder/projekter, overvejende fra den maritime industri. Det er en blanding af innovationsafdelinger fra større, etablerede virksomheder, hvor man har indset, at udvikling og læring skaleres hurtigere op uden for eget, daglige miljø, og så de såkaldte "scale ups" som er ude over de første, kritiske faser som "start up virksomhed".

Målet er inden for de kommende år at komme op på et pænt trecifret antal virksomheder på tværs af alle transportformer. Centret er oprettet med støtte fra den Danske Maritime Fond. Huset kommer i den kommende tid til at summe af liv, workshops, konferencer og events. Konkret kan virksomheder flytte ind med deres innovationsafdeling og arbejde i en periode i Pier 47.

"Vi har travlt og oplever stor interesse her frem mod den officielle åbning, men jeg hører gerne fra interesserede virksomheder, som passer ind i vort koncept, og som måske er på udkig efter at drive innovationsprocessen i inspirerende eksterne rammer".

Pier 47 er mere end "blot" et kontorhotel. Lejere tilbydes i udgangspunktet tre komponenter til at understøtte deres forretningsudvikling; et hus, hvor man sidder sammen, "community building" gennem facilitering af samarbejder, og et innovationsprogram.

"Det kan kræve lidt tilvænning at vidensdele og tage stilling til måske 20 forskellige løsningsforslag med tilhørende prototyper. Særligt hvis man er vant til at forholde sig til de klassiske "indefra og ud problemløsningshypoteser", som rummer én løsning, som man kan vælge at gennemføre eller lade være".

Hvis man som eksempel ser på e-commerce, er det oplagt, at virksomheder med kompetencer inden for betalingsløsninger og logistik samarbejder på tværs af brancher for at skabe samlede løsninger.

Udover Pier 47 Transport innovation hub vil en række store danske virksomheder i den kommende tid rykke ind i bygningen.

Transportbranchen kommer til at leve af alt andet end transport

Når talen falder på innovation i transportbranchen, bliver Fursund begejstret med udsigt til de mange muligheder. "De veletablerede virksomheder" har typisk allerede en global infrastruktur, distributionskanaler, et brand og kapital m.v., hvorimod "start ups" har et entreprenør-mind set og indsigt i seneste teknologier og forretningsmodeller m.v.

"Innovation handler ikke kun om masser af gode idéer. Dem er der i udgangspunktet nok af. Det er mere spændende at fokusere på, hvilket problem du løser, og hvordan du tilfører værdi. Helt generelt gælder: Jo ældre industri, jo flere muligheder. Kunderne fokuserer i dag på løsning af udfordringer i hele deres supply chain, herunder f.eks. det der er papirtungt, og som ikke fungerer optimalt".

Centret kan i al sin enkelthed, gennem samarbejde, systematisere og facilitere nye idéer, så de kan føres ud i livet i en global skala.

Fremtid møder tradition - gammelt, nyt, lånt og blåt?

Fremtidens transportselskaber udvikles således ifølge Fursund bedst i en symbiose mellem "start ups" og veletablerede virksomheder. De vil bl.a. have bedre adgang til kapital i opstartsfasen og de vil formentlig ende med at have hovedparten af deres indtægter fra alt andet end traditionel transport, som vi kender det i dag, når de er i drift. Det nyetablerede center er således først og fremmest en "rugekasse" for fremtidens transportselskaber og deres nye partnere.

"Transportbranchen har generelt været gode til at udvikle tekniske services til at understøtte kerneproduktet, som f.eks. "Tracking", men måske kommer næste innovationsbølge ikke kun fra branchen, men også udefra. Digitalisering og e-handel udvander de klassiske brancheskel. Det lægger op til nytænkning og et bredere samarbejde omkring forretningsmodeller".

Maersk og Danfoss er, som de første store veletablerede virksomheder, allerede rykket ind i huset.

Fakta

Pier 47 – en 6 etagers høj bygning beliggende Langelinje Allé 47, 2100 Kbh. Ø. Rummer ca. 20.000 M2 kontorareal og er opført af ca. 500.000 håndlagte mursten. Bygningen ejes og administreres af ATP ejendomme – www.atp-ejendomme.dk.

Events i den kommende tid: Følg Rainmaking transport på Linkedin og/eller hjemmesiden: https://www.rainmaking.io/ - Niklas Viby Fursund, Danneskiold-Samsøes Allé 41, 1434 København K - NVF@rainmaking.io.

Nicklas Viby Fursund

Nicklas Viby Fursund, shippingmand og tidligere ansvarlig for Maersk Lines aktiviteter i Nord Europa, som har taget springet over i entreprenør og start up miljøet. Han er i dag partner i Rainmaking Innovation og direktør for transportområdet.

Poul Skovgaard

Poul Skovgaard, uddannet speditør med mangeårig erfaring med international forretningsudvikling i branchen fra bl.a. Leman, DB Schenker og Postnord. Cand. Merc fra CBS og i dag bl.a. censor i supply chain management selvsamme sted.

Læs her flere artikler med temaet Innovation.

Mere fra...

26.09.2018effektivitet.dk

Sponseret

Servitization: Extended Business Model for more Revenue and Profit

12.09.2018effektivitet.dk

Sponseret

Ny efteruddannelse i Operations og Supply Chain Management på DTU

29.08.2018effektivitet.dk

Sponseret

Brug problemer til at skabe innovation og udvikling

15.08.2018effektivitet.dk

Sponseret

Spring Servitization Conference på Copenhagen Business School

17.07.2018effektivitet.dk

Sponseret

Aktuelle værktøjer: 6 steps - og på vej mod Toyotas A3 niveau

05.07.2018effektivitet.dk

Sponseret

Vind fremtiden