Lidl offentliggør alle leverandører af tøj og sko

Som den første dagligvarekæde i Danmark offentliggjorde Lidl i fredags en liste over de ca. 650 virksomheder, der fremstiller tøj og sko til selskabets eget sortiment. Bagved ligger et ønske om mere transparens og værdi for pengene, og et håb om at konkurrenterne følger trop.

Det er samtlige af Lidls leverandører af tøj og sko, der er blevet offentliggjort. Foto: Lidl.

18.09.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Selvom aktører som Bestseller i beklædnings- og modeindustrien har gennemført lignende tiltag, så er graden af transparens i sektoren stadig ikke der, hvor mange mener den burde være.

Og det er netop et ønske om mere gennemsigtighed og generel ansvarlighed, der har fået Lidl til – som den første dagligvarekæde i Danmark – at offentliggøre listen med de mange producenter, forklarer selskabets indkøbschef, CCO Mikko Forsström.

”Vi oplever en stigende interesse fra forbrugerne i, hvor deres varer kommer fra, og derfor også et øget behov for transparens i vores arbejde, ikke mindst i forsyningskæden. Med initiativet her vil vi demonstrere, at vi påtager os vores ansvar inden for sortiment, medarbejdere, miljø, samfund og forretningspartnere langs hele værdikæden,” siger han.

Lidls indkøbschef, CCO Mikko Forsström, håber at kædens initiativ vil inspirere konkurrenterne til at tage det samme skridt. "Personligt er det tæt på hjerte", siger han. Foto: Lidl.

En lang, svær og omfattende proces
Processen der har gået forud for fredagens offentliggørelse, har ifølge Mikko Forsström været både svær og omfattende, og har ikke mindst taget lang tid. Det skyldes både ambitionsniveauet og de forhold, leverandørerne har skullet indordne sig under, eksempelvis Lidls egen Code of Conduct.

”Vi kommer ud med listen på dette tidspunkt, fordi vi nu har en komplet opgørelse over alle vores leverandører af tekstiler og sko. Det sidste skridt, fra 99 til 100 procent, har nok været det største, og vi har været hårde og sagt, at de leverandører, der ikke vil være med, de kan ikke længere levere til os. Det kan være et langt sejt træk, men vi tror på vores samarbejdspartnere og vi arbejder sammen med dem om at forbedre eventuelle mangler. Og det er kun, hvis vi oplever, at de ikke vil eller kan forbedre situationen, ser vi os nødsaget til at afbryde samarbejdet. Det sker dog utroligt sjældent. Så in the end er alle glade”, fortæller han.

Udover ønsket om mere transparens, så handler offentliggørelsen også om, at man vil tilbyde forbrugerne og sine kunder det bedst mulige produkt. Ikke som sådan ud fra et kommercielt hensyn – med Mikko Forsströms ord regner man ”ikke med et decideret overskud” – men fordi man gerne vil gøre en forskel i et større perspektiv.

”Vi vil gerne redefinere discountbranchen og give folk mere for pengene i form af ansvar, kvalitet, omtanke og transparens. Og så håber vi, at vores konkurrenter følger trop og kommer med lignende tiltag. Forhåbentlig arbejder de allerede på det; det vil jo være bedst for alle parter”, siger Mikko Forsström.

Direktør for DIEH, Mikkel Stenbæk Hansen, ser med positive øjne på Lidls beslutning. Foto: Morten Pors.

DIEH: Interessant initiativ - behov for flere fælles løsninger
En af de organisationer, der ser med positive øjne på Lidls beslutning, er Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH), hvor man med direktør Mikkel Stenbæk Hansens ord "...er glade for at se, at den danske dagligvarebranche generelt har igangsat en lang række forskellige initiativer inden for etisk handel de seneste par år og dermed bidrager til at nå DIEHs mål."

"Vi kan se af de mange forskellige initiativer, at der er mange forskellige måder at fremme etisk handel. Vi synes, at Lidls initiativ er interessant – også selvom det er rigtigt, at det er set før uden for dagligvarebranchen. I DIEH arbejder vi for at udvikle fælles løsninger på komplekse problemstillinger, og jeg kunne godt ønske mig flere fælles løsninger ift. etisk handel på tværs af detailhandlen – naturligvis inden for lovens rammer", siger han.

Tekstiler og sko er selvsagt kun en ganske lille del af udvalget i et supermarked som Lidl eller deres konkurrenter i detailsektoren. Fra DIEHs side ser man gerne, at de ansvarlige tanker breder sig til andre produktkategorier.

"Der er ikke nogen tvivl om, at der er behov for at arbejde for mere etisk handel og ansvarlighed i værdikæder også på andre områder, samt at fødevarer er et andet relevant område, men samtidig er det helt naturligt, at man starter et sted", siger Mikkel Stenbæk Hansen.

Læs også: HP om bæredygtighed: Vores leverandører skal forstå, hvorfor vi gør, som vi gør

Det synspunkt er man ikke uenig i hos Lidl. Mikko Forsström understreger igen, hvor lang en proces, der har været at få dagens offentliggørelse på plads, men slår samtidig fast, at man ikke har tænkt sig at hvile på laurbærrene.

"Det her er ikke det sidste initiativ fra vores side, og der er jo nok at tage fat i", slutter han.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online