Levering til dørtrin er dyr, tidskrævende og miljøbelastende

’Den sidste kilometer’ er det dyreste, mest tidskrævende og mest miljøbelastende skridt i hele leveringsprocessen for e-handel til forbrugere. Det er en stor opgave. Som også volder store problemer, viser en fersk undersøgelse. Selvom virksomheder investerer i bedre logistik, oplever mange forbrugere stadig, at deres køberejse ender med frustration ved døren. Hvordan kan forhandlerne gøre det bedre?

67 procent af de interviewede forbrugere har oplevet leveringsproblemer inden for en tre måneders periode - viser en fersk undersøgelse. Foto: 123rf.com.

14.10.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Tilbyder et modent e-handelsmarked den kvalitet af leveringsoplevelse, som forbrugerne forventer - og hvis ikke, hvor skal detailhandlere og leveringsorganisationer forbedre sig? Hvordan har økonomiske udfordringer påvirket onlinekøb og leveringsoplevelser?

Det er tredje år i træk, at it-virksomheden Descartes har undersøgt europæiske og nordamerikanske forbrugeres tilfredshed med leveringer af de mange e-handelsvarer, de bestiller og modtager. Undersøgelserne viser, at der er små, inkrementelle fremskridt, men at forbrugertilfredsheden fortsætter med at være lav. 

Descartes har med hjælp fra SAPIO Research interviewet 8.000 forbrugere i Europa og Nordamerika. Trods forbedret leveringsevne år efter år er der stadig utilfredshed. Dette års undersøgelse viser, at 67 procent af de interviewede forbrugere har oplevet leveringsproblemer inden for en tre måneders periode; mens mere end 20 procent af forbrugerne siger, at de har haft negative oplevelser med leveringer – de har været forsinkede, upålidelige eller ganske enkelt forkerte. Dette er et tydeligt tegn på, at markedet for e-handel trods sin modenhed stadig har store mangler med hensyn til at levere den kvalitet, forbrugerne forventer.

Scm.dk bringer derfor et tema om den bæredygtige last-mile levering i verdensklasse som en inspiration til forbedring. Læs blandt andet input fra temapartnerne:

Inflation og faldende købekraft
Undersøgelsen viser, at det ikke kun er leveringsbøvl, der driller e-handlen. Inflation og økonomisk usikkerhed har skabt en situation, hvor forbrugerne har færre penge til rådighed. Det er svært at øge sin købehyppigheden online, når den disponible indkomst falder. I 2024 ser vi en stigning i andelen, der angiver økonomiske grunde til at handle mindre online. Tidligere var den mest almindelige grund til ikke at handle online, at man ville se produktet inden køb – nu er det et stramt budget, der er den største forhindring.

Men økonomien er ikke den eneste udfordring. Leveringsproblemerne fortsætter med at tynge e-handelens potentiale ned. For forbrugerne er bekvemmelighed afgørende, og en ud af fem afskrækkes fra at handle mere online på grund af negative leveringsoplevelser. Pålideligheden mangler, og miljøhensyn er blevet vigtigere for nutidens bevidste forbrugere. Det nævnes også som en faktor, der påvirker beslutninger om køb.

Levering er blevet en konkurrenceparameter
Det måske mest slående er, at leveringen i sig selv er blevet en central konkurrencefordel. Tidligere handlede det om pris og produktsortiment, men nu er det, hvor hurtigt, sikkert og miljøvenligt leveringen kan ske, der er afgørende for, om kunderne vender tilbage. Leveringssikkerhed og nøjagtighed i leverancerne bliver en stadig vigtigere faktor. Især dyre varer kræver større omhu – forbrugerne forventer detaljeret sporbarhed og endda billedbevis på, at varerne er leveret.

Forhandlere, der formår at tilbyde fleksible og sikre leveringsmuligheder, har en klar fordel på markedet. Det handler ikke længere kun om hurtig levering – omkostningseffektive løsninger, der stadig tilbyder punktlighed og sikkerhed, er mindst lige så vigtige. Forbrugerne begynder også at blive mere selektive. Undersøgelsen viser, at 44 procent foretrækker billigere levering frem for hurtighed. Samtidig efterspørger 20 procent præcise leveringsvinduer, hvor de kan planlægge efter, hvornår pakken bliver leveret. Dette behov for skræddersyede løsninger viser, at en ’one-size-fits-all’-tilgang ikke længere fungerer.

Værdien af den rigtige leveringsmodel
Virksomheder, der kan aflæse deres kunders præferencer – fra ønsket type af levering, til hvor hurtigt og til hvilken pris – har en stor fordel. Kunderne forventer også, at forhandlerne tager ansvar for bæredygtighed. Tilbud om miljøvenlige leveringsalternativer bliver et krav snarere end en bonus.

Det er blevet tydeligt, at e-handelsvirksomheder skal tilbyde forskellige alternativer afhængigt af kundernes behov. Hvis de klarer disse udfordringer og samtidig finder den rigtige balance mellem hastighed, sikkerhed og omkostninger, kan de ikke bare fastholde deres kunder, men også tiltrække nye. I en tid med økonomisk usikkerhed og stor konkurrence er det netop leverancen, der kan afgøre, om en virksomhed får succes på lang sigt.

Kort sagt kan e-handel kun fortsætte med at vokse, hvis virksomhederne lykkes med den sidste brik i puslespillet – leveringen.

Find den fulde undersøgelse her.

De syv vigtigste konklusioner fra undersøgelsen

  • 39 procent flere e-handelstransaktioner fra 2023 til 2024 – i kontrast til et fald på 16 procent fra 2022 til 2023.
  • 57 procent af forbrugerne foretog indkøb i nye kategorier.
  • 57 procent angiver bekvemmelighed som vigtigste årsag for vækst i e-handelskøb.
  • 67 procent oplevede leveringsproblemer.
  • 63 procent har foretaget en form for handling, der påvirkede e-handelsbutikkens eller leveringsselskabets omdømme negativt.
  • 44 procent foretrækker lavomkostnings-levering, mens 28 procent foretrækker hurtigere levering.
  • 66 procent foretrækker leveringsmuligheder, som kan resultere i leveringsomkostninger for sælger eller leveringsselskab.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Bæredygtig last-mile levering i verdensklasse

Væksten i den globale e-handel er gået lidt ned i tempo, men der er stadig godt gang i e-handelshjulene. Forbrugere over det meste af verdenen køber mere, køber hyppigere og udvider deres varekategorier til en bredere portefølje.

Der er dog stadig udfordringer forbundet med den bæredygtige last-mile-levering af varer til forbrugere. Området omfatter de miljøvenlige og effektive metoder, der anvendes til at transportere varer fra et distributionscenter eller en lokal leveringshub til forbrugernes hjem eller arbejdspladser. Dette segment af forsyningskæden er kendt som ’sidste kilometer’, og det er ofte det dyreste, mest tidskrævende og miljøbelastende skridt i hele leveringsprocessen. Bæredygtige sidste kilometer løsninger søger at reducere drivhusgasemissioner, trafikbelastning og luftforurening, samtidig med at de opretholder eller forbedrer leveringshastighed og kundetilfredshed. Det er ikke så let.

Relateret indhold

19.12.2024Zetes

Sponseret

Galp adopts ZetesAres solution to improve delivery visibility and efficiency

19.12.2024SCM.dk

Skiftet fra -18 til -15 grader i den kolde forsyningskæde vinder opbakning

09.12.2024SCM.dk

Brancheorganisation: Staten skal hjælpe grønt flybrændstof i gang

06.12.2024SCM.dk

Store mængder af pakker er på vej til landets udleveringssteder

05.12.2024SCM.dk

Coops butikker håndterer millioner af pakker i december måned

05.12.2024SCM.dk

Nyt værktøj hjælper transportbranchen med ESG-rapportering

04.12.2024SCM.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

04.12.2024SCM.dk

Danskerne forbereder sig omhyggeligt til årets største shoppingdage

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup