Lagerautomater har åbent døgnet rundt

Lantmännen Schulstad har indført lagerautomater, så medarbejderne har adgang til forbrugsvarer døgnet rundt. Medarbejderne trækker selv varer i automaterne, og software sørger automatisk for genbestilling.

”Udover vores forbrug af varer bliver reduceret, og vi aldrig løber tør for varer, så letter indførelsen af StockMaster også i høj grad vores lagermands arbejde. Vi optimerede på mange parameter ved at indføre lagerautomaterne,” siger Kenneth Staal, der er teknisk chef for Lantmännen Schulstads bageri i Hvidovre. Foto: Sanistål.

03.01.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Tidligere kunne medarbejderne ikke få udleveret forbrugsvarer og forskellige værktøjer om natten og i weekenden, hvor lageret var lukket. Det var stressende, og derfor hamstrede de ofte batterier, handsker, bor osv. for at undgå at løbe tør, for det kunne i værste fald betyde, at produktionen måtte holde stille”, fortæller Kenneth Staal, der er teknisk chef på bageriet.

Automatiseret løsning
For tre år siden fandt han en løsning på udfordringerne, da Sanistål præsenterede ham for lagerstyrings- og optimeringskonceptet StockMaster. Det består af vendingautomater, hvor medarbejderne selv kan trække forbrugsvarer. Samtidig sikrer en særlig software, at der sker automatisk registrering, genbestilling og genopfyld af varerne.

”StockMaster har åbent døgnet rundt, og mine folk har altid adgang til det, som de skal bruge. Dertil bliver automaterne automatisk fyldt op af Sanistål, så det skal vi heller ikke bekymre os om. Det er virkelig smart”, siger Kenneth Staal.

Reducerer forbruget
Bageriets første automat blev fyldt op med mere værdifulde forbrugsvarer som fx batterier og bor. Især batterierne fyldte meget i automaten i begyndelsen, men sådan er det ikke længere.

”Vores forbrug af batterier faldt drastisk, da vi fik systemet, og vi har også reduceret forbruget af fx handsker. Det er nok mest, fordi vi helt undgår svind, når systemet holder øje med vores forbrug,” forklarer Kenneth Staal.

I samarbejde med Sanistål fandt han frem til hvilke produkter, der så kunne komme på hylderne i automaten, når nu batterierne ikke behøvede at fylde noget særligt. Det gav fx plads til, at medarbejderne også kunne hente en skruetrækker, en tang o.lign. i automaten.

Værktøjsdeling af håndværktøj
”Udover vores forbrug af varer bliver reduceret, og vi aldrig løber tør for varer, så letter indførelsen af StockMaster også i høj grad vores lagermands arbejde. Vi optimerede på mange parametre ved at få automatiseret processen”, siger Kenneth Staal.

Derfor har han løbende udvidet antallet af automater og er snart oppe på i alt fire styk.

”Vi har en maskine med almindeligt håndværktøj som boremaskiner, vinkelslibere osv., hvor medarbejderne kan låne det i maskinen og lægge det tilbage efter brug. Det har reduceret vores indkøb af håndværktøj, og vi har fået styr på, hvem der har lånt hvad”, siger Kenneth Staal.

Læs også: Sanistål klar med to lagerstyringskoncepter

Derudover har bageriet også fået en automat til kemiprodukter, og endnu en automat til forbrugsprodukter er på vej.

”Vi har en løbende dialog med Sanistål, og vi holder blandt andet statusmøder og gennemgår data på hvilke produkter, der bliver brugt, og om der er nogle produkter, der skal skiftes ud til fordel for andre. Det følger Sanistål op på, så vi hele tiden har den optimale løsning”, siger han.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

25.10.2024SCM.dk

Nyt samarbejde skal styrke små og mellemstore virksomheders it-sikkerhed

24.10.2024Industriens Fond

Sponseret

Kunstig intelligens gør vindmølle-reparationer mere præcise

24.10.2024SCM.dk

Ny software til optimering af materialehåndtering

23.10.2024SCM.dk

Green-tech startups får hjælp til at åbne USA

23.10.2024SCM.dk

Tool-kit skal bane vejen for nye AI-innovationer for robotter

22.10.2024AGR

Sponseret

AGR bliver modulopbygget for at imødekomme B2B-virksomheders behov

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online