Lagerautomater har åbent døgnet rundt

Lantmännen Schulstad har indført lagerautomater, så medarbejderne har adgang til forbrugsvarer døgnet rundt. Medarbejderne trækker selv varer i automaterne, og software sørger automatisk for genbestilling.

”Udover vores forbrug af varer bliver reduceret, og vi aldrig løber tør for varer, så letter indførelsen af StockMaster også i høj grad vores lagermands arbejde. Vi optimerede på mange parameter ved at indføre lagerautomaterne,” siger Kenneth Staal, der er teknisk chef for Lantmännen Schulstads bageri i Hvidovre. Foto: Sanistål.

03.01.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Tidligere kunne medarbejderne ikke få udleveret forbrugsvarer og forskellige værktøjer om natten og i weekenden, hvor lageret var lukket. Det var stressende, og derfor hamstrede de ofte batterier, handsker, bor osv. for at undgå at løbe tør, for det kunne i værste fald betyde, at produktionen måtte holde stille”, fortæller Kenneth Staal, der er teknisk chef på bageriet.

Automatiseret løsning
For tre år siden fandt han en løsning på udfordringerne, da Sanistål præsenterede ham for lagerstyrings- og optimeringskonceptet StockMaster. Det består af vendingautomater, hvor medarbejderne selv kan trække forbrugsvarer. Samtidig sikrer en særlig software, at der sker automatisk registrering, genbestilling og genopfyld af varerne.

”StockMaster har åbent døgnet rundt, og mine folk har altid adgang til det, som de skal bruge. Dertil bliver automaterne automatisk fyldt op af Sanistål, så det skal vi heller ikke bekymre os om. Det er virkelig smart”, siger Kenneth Staal.

Reducerer forbruget
Bageriets første automat blev fyldt op med mere værdifulde forbrugsvarer som fx batterier og bor. Især batterierne fyldte meget i automaten i begyndelsen, men sådan er det ikke længere.

”Vores forbrug af batterier faldt drastisk, da vi fik systemet, og vi har også reduceret forbruget af fx handsker. Det er nok mest, fordi vi helt undgår svind, når systemet holder øje med vores forbrug,” forklarer Kenneth Staal.

I samarbejde med Sanistål fandt han frem til hvilke produkter, der så kunne komme på hylderne i automaten, når nu batterierne ikke behøvede at fylde noget særligt. Det gav fx plads til, at medarbejderne også kunne hente en skruetrækker, en tang o.lign. i automaten.

Værktøjsdeling af håndværktøj
”Udover vores forbrug af varer bliver reduceret, og vi aldrig løber tør for varer, så letter indførelsen af StockMaster også i høj grad vores lagermands arbejde. Vi optimerede på mange parametre ved at få automatiseret processen”, siger Kenneth Staal.

Derfor har han løbende udvidet antallet af automater og er snart oppe på i alt fire styk.

”Vi har en maskine med almindeligt håndværktøj som boremaskiner, vinkelslibere osv., hvor medarbejderne kan låne det i maskinen og lægge det tilbage efter brug. Det har reduceret vores indkøb af håndværktøj, og vi har fået styr på, hvem der har lånt hvad”, siger Kenneth Staal.

Læs også: Sanistål klar med to lagerstyringskoncepter

Derudover har bageriet også fået en automat til kemiprodukter, og endnu en automat til forbrugsprodukter er på vej.

”Vi har en løbende dialog med Sanistål, og vi holder blandt andet statusmøder og gennemgår data på hvilke produkter, der bliver brugt, og om der er nogle produkter, der skal skiftes ud til fordel for andre. Det følger Sanistål op på, så vi hele tiden har den optimale løsning”, siger han.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

19.11.2024SCM.dk

Indspark: I praksis er AI langt fra de sci-fi-scenarier, der dominerer mediebilledet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online