Lagerautomater har åbent døgnet rundt

Lantmännen Schulstad har indført lagerautomater, så medarbejderne har adgang til forbrugsvarer døgnet rundt. Medarbejderne trækker selv varer i automaterne, og software sørger automatisk for genbestilling.

”Udover vores forbrug af varer bliver reduceret, og vi aldrig løber tør for varer, så letter indførelsen af StockMaster også i høj grad vores lagermands arbejde. Vi optimerede på mange parameter ved at indføre lagerautomaterne,” siger Kenneth Staal, der er teknisk chef for Lantmännen Schulstads bageri i Hvidovre. Foto: Sanistål.

03.01.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Tidligere kunne medarbejderne ikke få udleveret forbrugsvarer og forskellige værktøjer om natten og i weekenden, hvor lageret var lukket. Det var stressende, og derfor hamstrede de ofte batterier, handsker, bor osv. for at undgå at løbe tør, for det kunne i værste fald betyde, at produktionen måtte holde stille”, fortæller Kenneth Staal, der er teknisk chef på bageriet.

Automatiseret løsning
For tre år siden fandt han en løsning på udfordringerne, da Sanistål præsenterede ham for lagerstyrings- og optimeringskonceptet StockMaster. Det består af vendingautomater, hvor medarbejderne selv kan trække forbrugsvarer. Samtidig sikrer en særlig software, at der sker automatisk registrering, genbestilling og genopfyld af varerne.

”StockMaster har åbent døgnet rundt, og mine folk har altid adgang til det, som de skal bruge. Dertil bliver automaterne automatisk fyldt op af Sanistål, så det skal vi heller ikke bekymre os om. Det er virkelig smart”, siger Kenneth Staal.

Reducerer forbruget
Bageriets første automat blev fyldt op med mere værdifulde forbrugsvarer som fx batterier og bor. Især batterierne fyldte meget i automaten i begyndelsen, men sådan er det ikke længere.

”Vores forbrug af batterier faldt drastisk, da vi fik systemet, og vi har også reduceret forbruget af fx handsker. Det er nok mest, fordi vi helt undgår svind, når systemet holder øje med vores forbrug,” forklarer Kenneth Staal.

I samarbejde med Sanistål fandt han frem til hvilke produkter, der så kunne komme på hylderne i automaten, når nu batterierne ikke behøvede at fylde noget særligt. Det gav fx plads til, at medarbejderne også kunne hente en skruetrækker, en tang o.lign. i automaten.

Værktøjsdeling af håndværktøj
”Udover vores forbrug af varer bliver reduceret, og vi aldrig løber tør for varer, så letter indførelsen af StockMaster også i høj grad vores lagermands arbejde. Vi optimerede på mange parametre ved at få automatiseret processen”, siger Kenneth Staal.

Derfor har han løbende udvidet antallet af automater og er snart oppe på i alt fire styk.

”Vi har en maskine med almindeligt håndværktøj som boremaskiner, vinkelslibere osv., hvor medarbejderne kan låne det i maskinen og lægge det tilbage efter brug. Det har reduceret vores indkøb af håndværktøj, og vi har fået styr på, hvem der har lånt hvad”, siger Kenneth Staal.

Læs også: Sanistål klar med to lagerstyringskoncepter

Derudover har bageriet også fået en automat til kemiprodukter, og endnu en automat til forbrugsprodukter er på vej.

”Vi har en løbende dialog med Sanistål, og vi holder blandt andet statusmøder og gennemgår data på hvilke produkter, der bliver brugt, og om der er nogle produkter, der skal skiftes ud til fordel for andre. Det følger Sanistål op på, så vi hele tiden har den optimale løsning”, siger han.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025SCM.dk

IT-trusselsbilledet er fortsat på et konstant højt niveau

20.02.2025SCM.dk

Stor donation styrker AU’s forskning i digitale tvillinger

04.02.2025SCM.dk

Ny rapport: GenAI-revolution sender virksomheders klimaaftryk i vejret

04.02.2025SCM.dk

Nyt højteknologisk udstyr skal forbedre overfladebelægninger

03.02.2025SCM.dk

Brintrør til Tyskland rykker tættere på virkelighed

03.02.2025SCM.dk

Danskernes onlinehandel nåede nye højder i december

31.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed og cyberrisici vil præge verdens virksomheder i 2025

29.01.2025AGR

Sponseret

Bliv Klar til Fremtidens Forsyningskæde: Indsigt og Strategier til 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online