Nye varekategorier sætter turbo på lagerautomation i Lyreco

Nye varekategorier som catering, hygiejne og sikkerhedsudstyr udgør en voksende andel af forretningen hos Lyreco. Det skaber pres på lageret i Roskilde, som nu investerer et millionbeløb i lagerautomation.

Michael Gade foran de tre Kardex-lagerautomater, Lyreco har fået stillet op på lageret i Roskilde. Nederst ses også en del af det 1,5 km lange transportbånd, der snor sig gennem lageret med plukkede varer. Foto: Lyreco.

26.01.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Nye efterspørgselsmønstre intensiverer investeringerne i lagerautomation hos Lyreco, som Danmarks største leverandør af kontorudstyr og andre løsninger til arbejdspladsen. Tre nye syv meter høje Kardex-lagerautomater flytter fra årsskiftet ind på virksomhedens 12.000 kvadratmeter store lager i Roskilde.

Om Lyreco

Lyreco er Nordens største leverandør af produkter og løsninger til arbejdspladsen. Danmark er nordisk hub for i alt 600 medarbejdere. Lyreco har fuld kontrol med hele værdikæden med eget lager og egne chauffører. Lyreco er helt i front på kvalitet, har et bredt sortiment på over 13.000 produkter og en stærk bæredygtig profil. Virksomheden er familieejet og har salgsselskaber i over 40 lande.

Med investeringen løser Lyreco både et akut pladsproblem og skaber et endnu mere fleksibelt og effektivt plukke- og pakkeflow. Det er anden gang på lidt over et år, Lyreco investerer i lagerautomation. I august 2016 købte virksomheden også tre lagerautomater, som hurtigt tjente sig hjem.

”Vores kunder køber bredere ind og med kortere levering end tidligere. Så vi skal både have plads til et større sortiment på lageret og håndtere flere ordrelinjer hurtigere. En medarbejder ved en lagerautomat kan plukke op til 160 ordrelinjer i timen, hvor det ved den almindelige reol ligger på 80-120 linjer. Det er en væsentlig effektivitetsgevinst for en virksomhed som vores, der er kendt for hurtig, korrekt levering. Det er ikke noget, vi vil gå på kompromis med, selvom vi har travlt”, siger lagerchef i Lyreco, Michael Gade.

Meget mere end kuglepenne
Op til 80 procent af de 12.000 ordrer, Lyreco ekspederer dagligt, er dag-til-dag leverancer, og det er ikke længere traditionelle kontorartikler som blyanter og kuglepenne, der fylder op i forsendelserne.

”Vi leverer nu alt til arbejdspladsen fra rengøringsmidler og toiletpapir til kaffe, te og kager. Det er klart, at det skærper kravene til vores fleksibilitet. Vi ved reelt ikke, hvad der venter os, når vi møder ind på lageret om morgenen, for de fleste ordrer tikker ind i løbet af dagen og håndteres med det samme. Ved at automatisere en del af plukkearbejdet opnår vi en smidighed i forhold til at håndtere uforudsete arbejdspukler”, siger Michael Gade.

Vores kunder køber bredere ind og med kortere levering end tidligere. Så vi skal både have plads til et større sortiment på lageret og håndtere flere ordrelinjer hurtigere

Michael Gade

1,5 km transportbånd
Som noget unikt har Lyreco koblet lagerautomaterne til et halvanden kilometer langt transportbånd, som snor sig gennem lageret. I stedet for at lægge varerne på en vogn, lægges de direkte i leveringskassen på transportbåndet og køres frem til tjek, hvorefter de lukkes og sendes. Derved sparer Lyreco en arbejdsgang.

Læs også: Robotskabere melder sig ind i kampen mod Amazon

”Alle ordrer tjekkes en ekstra gang, inden de sendes, også dem der er plukket automatisk. Vi har fra start valgt at fastholde denne kvalitetskontrol, selvom fejlprocenten er meget lav ved lagerautomaterne. Vi kunne spare endnu en arbejdsgang, hvis vi stolede blindt på lagerautomaterne, men for os er korrekthed et varemærke, så det gør vi ikke”, siger Michael Gade.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online