Nye varekategorier sætter turbo på lagerautomation i Lyreco
Nye varekategorier som catering, hygiejne og sikkerhedsudstyr udgør en voksende andel af forretningen hos Lyreco. Det skaber pres på lageret i Roskilde, som nu investerer et millionbeløb i lagerautomation.
Nye efterspørgselsmønstre intensiverer investeringerne i lagerautomation hos Lyreco, som Danmarks største leverandør af kontorudstyr og andre løsninger til arbejdspladsen. Tre nye syv meter høje Kardex-lagerautomater flytter fra årsskiftet ind på virksomhedens 12.000 kvadratmeter store lager i Roskilde.
Om Lyreco
Lyreco er Nordens største leverandør af produkter og løsninger til arbejdspladsen. Danmark er nordisk hub for i alt 600 medarbejdere. Lyreco har fuld kontrol med hele værdikæden med eget lager og egne chauffører. Lyreco er helt i front på kvalitet, har et bredt sortiment på over 13.000 produkter og en stærk bæredygtig profil. Virksomheden er familieejet og har salgsselskaber i over 40 lande.
Læs også: COOP skruer op for lagerautomatiseringen
Med investeringen løser Lyreco både et akut pladsproblem og skaber et endnu mere fleksibelt og effektivt plukke- og pakkeflow. Det er anden gang på lidt over et år, Lyreco investerer i lagerautomation. I august 2016 købte virksomheden også tre lagerautomater, som hurtigt tjente sig hjem.
”Vores kunder køber bredere ind og med kortere levering end tidligere. Så vi skal både have plads til et større sortiment på lageret og håndtere flere ordrelinjer hurtigere. En medarbejder ved en lagerautomat kan plukke op til 160 ordrelinjer i timen, hvor det ved den almindelige reol ligger på 80-120 linjer. Det er en væsentlig effektivitetsgevinst for en virksomhed som vores, der er kendt for hurtig, korrekt levering. Det er ikke noget, vi vil gå på kompromis med, selvom vi har travlt”, siger lagerchef i Lyreco, Michael Gade.
Meget mere end kuglepenne
Op til 80 procent af de 12.000 ordrer, Lyreco ekspederer dagligt, er dag-til-dag leverancer, og det er ikke længere traditionelle kontorartikler som blyanter og kuglepenne, der fylder op i forsendelserne.
”Vi leverer nu alt til arbejdspladsen fra rengøringsmidler og toiletpapir til kaffe, te og kager. Det er klart, at det skærper kravene til vores fleksibilitet. Vi ved reelt ikke, hvad der venter os, når vi møder ind på lageret om morgenen, for de fleste ordrer tikker ind i løbet af dagen og håndteres med det samme. Ved at automatisere en del af plukkearbejdet opnår vi en smidighed i forhold til at håndtere uforudsete arbejdspukler”, siger Michael Gade.
Vores kunder køber bredere ind og med kortere levering end tidligere. Så vi skal både have plads til et større sortiment på lageret og håndtere flere ordrelinjer hurtigere
Michael Gade
1,5 km transportbånd
Som noget unikt har Lyreco koblet lagerautomaterne til et halvanden kilometer langt transportbånd, som snor sig gennem lageret. I stedet for at lægge varerne på en vogn, lægges de direkte i leveringskassen på transportbåndet og køres frem til tjek, hvorefter de lukkes og sendes. Derved sparer Lyreco en arbejdsgang.
Læs også: Robotskabere melder sig ind i kampen mod Amazon
”Alle ordrer tjekkes en ekstra gang, inden de sendes, også dem der er plukket automatisk. Vi har fra start valgt at fastholde denne kvalitetskontrol, selvom fejlprocenten er meget lav ved lagerautomaterne. Vi kunne spare endnu en arbejdsgang, hvis vi stolede blindt på lagerautomaterne, men for os er korrekthed et varemærke, så det gør vi ikke”, siger Michael Gade.