COOP skruer op for lagerautomatiseringen

COOP har med et nyt automatisk kasselager på non-food lageret i Odense sat turbo på automatiseringen af lagerprocesserne. Men det må ikke gå udover den fremtidige fleksibilitet.

Arbejdsstationerne til det nye kasselager tilbyder ifølge teknisk chef Christian Flindt markant bedre arbejdsmiljø for medarbejdere end andre løsninger. Foto: Dematic..

24.06.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

COOPs logistik har de sidste år gennemgået en større transformation, der har resulteret i ganske markante gevinster som fx:

  • Kraftig forbedret leveringspræcision til butikker, som ligger stabilt over målsætningen.
  • Servicegrad til butik er forbedret kraftigt og stabiliteten er øget de sidste 3½ år.
  • Lagerbindingen er reduceret med 325 millioner kroner siden januar 2013.
  • Lagereffektiviteten er forbedret kraftigt på alle DC’er med Odense og Vejen som topscorere i 2015.
  • 90 procent af medarbejderne deltog i medarbejdermålingen i 2015, og den viste en fremgang på 25 point i målemetoden e-NPS i forhold til 2014.
  • Kundetilfredsheden målt som NPS er forbedret med 9 point i forhold til 2014.

”Der er grænser for, hvor meget vi vil automatisere, fordi vi i princippet ikke aner, hvad der vil ske rundt om hjørnet. Vi lever i en usikker verden, og vi skal være parate til at tilpasse os”, fortæller Nicolaj Boysen, logistikdirektør, Coop. Foto: Coop..

”Vi måler vores præstationer på tre grundparametre: Lønsomhed, kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed. Vi har opnået gode resultater de sidste år, og vores ambitioner for 2016 og 2017 er at fortsætte den gode udvikling”, fortæller Nicolaj Boysen, logistikdirektør.

Èn af mange brikker i arbejdet med at forbedre COOPs logistikmaskine er det 55.000 m2-store distributionscenter i Odense. Distributionscenteret lagrer og håndterer både non-food og tørvarer. Det omfatter næsten 17.000 varenumre, som er slow-movers eller c-varer i COOPs sortiment, altså varer med lavere omsætningshastighed end fast-movers som mælk, brød, kød og andre af de ferskvarer, som danske forbrugere køber meget og hyppigt af. Det er alt fra tandstikkere og halogenpærer over vaskepulver og spiritus til drivhuse og cykler. Cirka 8.000 af de 17.000 varer er små nok til at blive opbevaret i det højautomatiserede kasselager, som Odense-centeret implementerede i 2012. Kasselageret er et såkaldt multi-shuttle anlæg leveret af Dematic. De store fordele ved kasselageret er:

  • hurtig og effektiv indlagring samt pluk,
  • høj håndteringskvalitet,
  • bedre arbejdsmiljø og
  • behov for færre lager-m2.

530 pluk i timen

”Vi fylder omkring 570 kolli i timen, foretager cirka 530 pluk i timen, og vores fejlrate er meget lav. Arbejdsstationerne tilbyder desuden markant bedre arbejdsmiljø for vores medarbejdere end andre løsninger”, fortæller teknisk chef Christian Flindt og tilføjer: ”Vi forventer en tilbagebetalingstid på kasselageret på lidt over seks år”. Han oplyser, at oppetiden på kasselageret er 99,43 procent, og at det tager under 15 minutter at skifte en shuttle-enhed, som er fejlramt. Distributionscenteret (DC) har fast to servicemedarbejdere fra Dematic, der løbende sørger for, at kasselageret er i topform.

DC’et består udover kasselageret af et højlager med plads til cirka 36.000 paller, en varemodtagelse, en forsendelse og et konventionelt pluklager samt et e-handelslager, der forsyner kunderne på platformen Coop.dk med varer.

”Kasselageret betyder, at mange flere af vores pluk foregår ved vare-til-mand som kontrast til, at vores plukmedarbejdere kører rundt og plukker med en truck. Cirka 70 procent af en trucks arbejdstid er spildtid i form af ikke-værdiskabende transporttid. Det gør os langt mere produktive”, fortæller Christian Flindt.

Lageret forsyner alle COOPs cirka 1200 butikker med de såkaldte c-varer, og det sker på butikstilpassede paller, der bliver bygget af en robot. Resultatet er, at butiksmedarbejderne i princippet kan plukke varerne fra pallen og placere dem direkte på hylden i den rækkefølge, der nu passer til den pågældende butiks layout. ”Pladsen i butikkerne er ofte meget begrænset, og det er mere effektivt, hvis vi tager os af den logistiktunge opgave at bygge pallen på den mest butikstilpassede måde end, at butiksmedarbejderne skal bruge tid og kræfter på at rode rundt med varerne ude på butiksgulvet. Butiksmedarbejdere skal bruge så lidt tid på logistik som muligt og så meget tid som muligt på at betjene kunderne”, fortæller Christian Flindt. De butikstilpassede paller har reduceret butikkernes tidsforbrug på at tømme en palle fra to timer til 20 minutter.

Fakta om COOP Logistik

  • 1800 medarbejdere, der servicerer 1200 butikker.
  • Lagerfører cirka 30.000 varer og har et totalt sortiment på cirka 38.000 varer.
  • Over 300.000 m2 lager, det svarer til cirka 50 fodboldbaner.
  • Styrer hver uge mere end 200 lastvognlæs op gennem Europa og mere end 55 containere via skib.
  • Distribuerer hver dag cirka 14.000 paller, det svarer til cirka 425 hele lastvognlæs.
  • Håndterer over 4.300 vareleverancer hver sag, det svarer til cirka tre i minuttet, 24 timer i døgnet.
  • Kører årligt cirka 40 millioner km., det svarer til 50 ture til månen og tilbage.

Klar til vækst og e-handel

COOP har i flere år solgt dagligvarer på nettet og har nu samlet salg af varer via nettet på Coop.dk. Indtil starten af april bestod udbuddet af varer som kosmetik, boligudstyr, havemøbler og plæneklippere. Men den 7. april blev netbutikken udvidet med 8000 dagligvarer, der også omfatter fødevarer og bliver lagret på COOPs lager i Vallensbæk. Man skal købe for mindst 500 kr., betale op til 79 kr. i fragt foruden emballageafgift, og ved køb over 1200 kr. er fragten gratis. ”Mange spørger, om dagligvarer på nettet bliver stort, og det er vi også selv lidt i tvivl om. Men vi læser et kundebehov, og så føler vi, at vi skal komme med et tilbud”, siger COOPs topchef Peter Høgsted til Dagbladet Børsen.

I Odense ser teknisk chef Christian Flindt lidt bekymret ud, da vi går igennem den del af lageret, der huser e-handelsvarer. ”Det er svært at sætte system i tingene her efter omsætningshastighed, og det er endnu sværere at automatisere pluk og håndtering af e-handelsvarer til en pris, der retfærdiggør en acceptabel tilbagebetalingstid med den nuværende volumen. Vores plukproduktivitet her er naturligt nok i en helt anden liga end på kasselageret. Men efterhånden som volumenen vokser, vil vi også på e-handelslagrene se på muligheder for at automatisere”, fortæller han.

Mod 99 procent servicegrad

  • Logistikdirektør Nicolaj Boysen sætter følgende tal på ambitionerne for COOPs logistikrejse frem mod 2017:
  • Effektivitet: COOP enhedsomkostning må ikke stige trods prisstigninger på løn og transport.
  • Servicegrad: Servicegraden ud af butikkerne på de vigtigste varer skal øges til 99 procent.
  • Kundetilfredshed: Kæden kunder skal anbefale COOP og kædens NPS-score (Net Promoter Score, red.) skal forbedres med 27 point.
  • Medarbejdertilfredshed: Logistikorganisationen skal være ambassadører for COOP Logistik som den gode arbejdsplads og flytte e-NPS scoren til 55.
  • Lagerbinding: Det samlede lager skal reduceres med 300 millioner kroner.

”Det skal ske gennem tiltag inden for en lang række områder. Det vigtigste er, at alle tiltag er synkroniseret med strategien; at der er balance mellem kundetilfredshed, medarbejdertilfredshed og lønsomhed; at der er balance mellem risici og gevinster; og at vi fastholder fleksibilitet i fremtiden”, fortæller han og tilføjer: ”Der er grænser for, hvor meget vi vil automatisere, fordi vi i princippet ikke aner, hvad der vil ske rundt om hjørnet. Vil e-handel vokse sig stor, og hvad vil det betyde for vores lagerstruktur? Vi lever i en usikker verden, og vi skal være parate til at tilpasse os, hvis og når der bliver behov for det”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online