Læringer fra COVID-19 krisen for lagerstyring og pakkelogistik

Vanderlande har netop offentliggjort en rapport, der belyser, hvilke udfordringer og konsekvenser internationale aktører og logistikvirksomheder står overfor som følge af coronakrisen. Det hele ser dog ikke helt sort ud. Rapporten kommer nemlig også med mulige løsninger, der kan ruste virksomheder til bedre at kunne håndtere lignende kriser i fremtiden.

Vanderlande giver i sin nye rapport blandt andet nogle bud på, hvordan man i fremtiden kan afbøde lignende kriser som udbruddet af COVID-19..

03.08.2020

SCM.dk

Det globale udbrud af COVID-19 har stadig voksende indflydelse og potentielt omfattende konsekvenser for international økonomi. Markeder verden over begrænses af udgangsforbud, rejserestriktioner og tiltag med fokus på at holde afstand, hvilket har resulteret i mærkbare ændringer i måden at forbruge på.

Det er ændringer, der også har påvirket international lagerstyring og pakkelogistik. Det fremgår af materialehåndterings- og logistikudbyderen Vanderlandes rapport ”Expect the unexpected: lessons learned from COVID-19 affecting warehousing and parcel logistics operations”, der afdækker, hvilke konsekvenser coronakrisen har haft på henholdsvis e-handlen, fødevareindustrien og modemarkedet.

Særligt det at holde afstand og nedlukningen af barer, restauranter og andre offentlige steder har haft en markant effekt på forbrugeradfærden. Panikkøb og hamstring har resulteret i uventede sving i efterspørgsel med fødevarevirksomheder, der har set en stigning i omsætning på mellem 30 og 50 procent.

Læs også: MiR-robotter optimerer den interne logistik hos Honeywell

Også online-handel har mærket coronakrisens vidtrækkende skygge. Rapporten oplyser blandt andet, hvordan onlinesalget blandt de fem største EU-lande blev mere end fordoblet (+129 procent) i uge 17 – en tendens, der har betydet flaskehalse ved flere last-mile-leveringer og dermed betydelige forsinkelser ved den globale transport.

Modeindustrien har endvidere måtte lide med butikslukninger, knækkede forsyningskæder, og en kundebase, der står overfor en fremtid med finansiel usikkerhed. Vanderlande estimerer f.eks., at den globale industri står overfor en faldende omsætning på mellem 27 og 30 procent i 2020.

Coronakrisen giver også muligheder
Ifølge rapporten har coronakrisen således gjort det klart, hvordan ansatte i logistikindustrien skal være bedre forberedt på pludselige ændringer i efterspørgsel – noget, der stadig er aktuelt på nuværende tidspunkt. Konkret har udfordringerne vist sig således:

  • Mangel på hurtig op- eller nedskalering som efterspørgslen ændrer sig.
  • For mange ansættelser, resulterende i en ineffektiv arbejdsplads.
  • Bibeholdelse af kundetilfredshed.
  • Opretholdelse af rentabilitet.

Læs også: Logistikcenter opgraderer på det helt tunge udstyr

Hvordan tackler man så disse udfordringer? Rapporten understreger, at der findes flere muligheder for at kunne forudse, forberede og reagere på uventede markedsændringer, hvis man som virksomhed arbejder med lagerstyring og pakkelogistik. Blandt andet:

  • Værktøjer, der giver indsigt og planlægningsmuligheder i automatisering, emulering og processtyring.
  • Process engineering til optimering af aktiviteter, holde et vågent øje med automatiserede systemer og planlægge systemmodificeringer  .
  • Brug af blandt andet Tactical and operational planning og Operational Control Centre.

Selvom pandemien har været hård mod flere, og at det endnu står uklart, hvor længe den vil vare, mener Vanderlande dog, at der aldrig har været et bedre tidspunkt at gennemgå og evaluere sit automatiseringsniveau, da det kan give mulighed for at håndtere fremtidige udviklinger, forblive fleksible og reagere på ændringer i efterspørgsel, forårsaget af uventede begivenheder.

- HCL

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.08.2025GS1 Denmark

Sponseret

Lige om lidt rammer producentansvar for emballager stort set alle danske virksomheder

14.08.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Vil du være først med det nyeste fra SCANLOX?

14.08.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

11.08.2025SSI Schäfer

Sponseret

Ny ledelse af plastdivisionen hos SSI SCHÄFER

08.08.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER tildelt sølvmedalje i EcoVadis-rating

08.08.2025SCM.dk

Bæredygtighed skal være del af alle supply chain beslutninger

07.08.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Vil I gerne i gang med automation, men har manglet midlerne til at tage det første skridt?

05.08.2025SCM.dk

Cyberrisici i din forsyningskæde - find dit svageste led

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

25.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup