03.08.2020  |  Strategi & ledelse

Læringer fra COVID-19 krisen for lagerstyring og pakkelogistik

Vanderlande har netop offentliggjort en rapport, der belyser, hvilke udfordringer og konsekvenser internationale aktører og logistikvirksomheder står overfor som følge af coronakrisen. Det hele ser dog ikke helt sort ud. Rapporten kommer nemlig også med mulige løsninger, der kan ruste virksomheder til bedre at kunne håndtere lignende kriser i fremtiden.

Det globale udbrud af COVID-19 har stadig voksende indflydelse og potentielt omfattende konsekvenser for international økonomi. Markeder verden over begrænses af udgangsforbud, rejserestriktioner og tiltag med fokus på at holde afstand, hvilket har resulteret i mærkbare ændringer i måden at forbruge på.

Det er ændringer, der også har påvirket international lagerstyring og pakkelogistik. Det fremgår af materialehåndterings- og logistikudbyderen Vanderlandes rapport ”Expect the unexpected: lessons learned from COVID-19 affecting warehousing and parcel logistics operations”, der afdækker, hvilke konsekvenser coronakrisen har haft på henholdsvis e-handlen, fødevareindustrien og modemarkedet.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Særligt det at holde afstand og nedlukningen af barer, restauranter og andre offentlige steder har haft en markant effekt på forbrugeradfærden. Panikkøb og hamstring har resulteret i uventede sving i efterspørgsel med fødevarevirksomheder, der har set en stigning i omsætning på mellem 30 og 50 procent.

Læs også: MiR-robotter optimerer den interne logistik hos Honeywell

Også online-handel har mærket coronakrisens vidtrækkende skygge. Rapporten oplyser blandt andet, hvordan onlinesalget blandt de fem største EU-lande blev mere end fordoblet (+129 procent) i uge 17 – en tendens, der har betydet flaskehalse ved flere last-mile-leveringer og dermed betydelige forsinkelser ved den globale transport.

Modeindustrien har endvidere måtte lide med butikslukninger, knækkede forsyningskæder, og en kundebase, der står overfor en fremtid med finansiel usikkerhed. Vanderlande estimerer f.eks., at den globale industri står overfor en faldende omsætning på mellem 27 og 30 procent i 2020.

Coronakrisen giver også muligheder
Ifølge rapporten har coronakrisen således gjort det klart, hvordan ansatte i logistikindustrien skal være bedre forberedt på pludselige ændringer i efterspørgsel – noget, der stadig er aktuelt på nuværende tidspunkt. Konkret har udfordringerne vist sig således:

  • Mangel på hurtig op- eller nedskalering som efterspørgslen ændrer sig.
  • For mange ansættelser, resulterende i en ineffektiv arbejdsplads.
  • Bibeholdelse af kundetilfredshed.
  • Opretholdelse af rentabilitet.

Læs også: Logistikcenter opgraderer på det helt tunge udstyr

Hvordan tackler man så disse udfordringer? Rapporten understreger, at der findes flere muligheder for at kunne forudse, forberede og reagere på uventede markedsændringer, hvis man som virksomhed arbejder med lagerstyring og pakkelogistik. Blandt andet:

  • Værktøjer, der giver indsigt og planlægningsmuligheder i automatisering, emulering og processtyring.
  • Process engineering til optimering af aktiviteter, holde et vågent øje med automatiserede systemer og planlægge systemmodificeringer  .
  • Brug af blandt andet Tactical and operational planning og Operational Control Centre.

Selvom pandemien har været hård mod flere, og at det endnu står uklart, hvor længe den vil vare, mener Vanderlande dog, at der aldrig har været et bedre tidspunkt at gennemgå og evaluere sit automatiseringsniveau, da det kan give mulighed for at håndtere fremtidige udviklinger, forblive fleksible og reagere på ændringer i efterspørgsel, forårsaget af uventede begivenheder.

- HCL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere