Kun hvert femte store transportselskab følger Parisaftalens mål

Blot 19 procent af virksomhederne i en analyse af bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren har reduktionsplaner for sine udledninger, der er i tråd med Parisaftalens temperaturmål. Generelt går udviklingen for langsomt, og specielt luftfarten halter bagud.

Shippingsektoren bliver ofte hængt ud som en af de største klimasynder, men målt på udledningsintensitet er eksempelvis luftfarten langt værre, påpeger undersøgelse..

13.12.2019

SCM.dk

I en ny undersøgelse fra det såkaldte Transition Pathway Initiative (TPI) ved London School of Economics har forskere undersøgt 57 af verdens største transportvirksomheder inden for bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren ift. deres indsats på klimaområdet.

Læs også: Mærsk: slut med CO2 i 2050

Selvom mange af selskaberne i undersøgelsen har sat sig mål på området, så har kun hvert femte (19 procent) planer for reduktion af deres udledninger, der stemmer overens med målsætningerne i Parisaftalen om at begrænse den globale opvarmning til højst to grader, og gerne 1½, i 2100.

Direkte udledninger fra transportsektoren tegner sig for næsten en fjerdedel af det energirelaterede CO2-udslip på verdensplan, så selvom der er fremskridt i de forskellige industrier, er det samlede billede skuffende, mener folkene bag projektet, også med henvisning til klimatopmødet COP25, der slutter i dag.

”Fra fragtskibe til Ferrarier er det opmuntrende at de fleste store transportvirksomheder har udstukket en kurs mod en low carbon-fremtid. Men de bevæger sig ikke hurtigt nok. Beskeden til verdens luftfarts-, bil- og shippinggiganter fra både FN’s klimamøde og TPI’s forskning er meget klar: I takt med at den grønne omstilling tager fart i 2020, risikerer transportsektoren at blive efterladt på perronen”, siger TPI’s medformand Faith Ward.

Som eksempel peger hun på, at der blandt de 22 store bilfabrikanter i undersøgelsen kun er to, hvis strategier vil være med til at holde den globale temperaturstigning på to grader eller mindre. Og det er ikke engang den største hovedpine i analysen.

Kompensation er utroværdig
Luftfarten er således den helt store synder, påpeger forskerne. Sektorens klimabevidsthed er godt nok i fremgang, men når det kommer til det egentlige CO2-aftryk, er flyselskaberne værre end alle andre sektorer, TPI studerer, med undtagelse af olie og gas.

Det gælder ikke mindst, fordi mange af selskaberne baserer deres strategier på de forskellige kompensationsordninger (offsetting), hvor de populært sagt køber aflad ved eksempelvis at medvirke til skovplantning rundt om i verden, for på den måde at modveje sine udledninger.

”Flyselskabernes kompensationsplaner er for ugennemsigtige indtil videre. IEA (det internationale energiagentur, red.) har slået fast, at udledningerne fra flyselskabernes egen drift skal nedbringes, så reduktionsplanser, der i for høj grad bygger på kompensation, er ikke troværdige”, siger undersøgelsens hovedforfatter, professor Simon Dietz.

”Flyselskaber, der fastsætter netto-reduktionsmål skal fremlægge mere information om, hvor meget deres brutto-udledninger vil falde, og hvor meget, der vil afhænge af kompensation”, tilføjer han.

For de tre sektorer lyder hovedkonklusionerne som følger:

Shipping:

Shippingsektoren står for tre procent af de menneskeskabte drivhusgasudledninger og bliver ofte stemplet som den miljømæssigt største synder. Men når man ser på udledningsintensiteten, dvs. udledningen i relation til mængden af gods og afstanden, det bliver transporteret, som TPI har gjort, så er billedet et andet.

Otte ud af de 13 shippingselskaber (61 procent) i undersøgelsen er således på linje med de ambitiøse temperaturmålsætningers benchmark i 2030, hvilket er en langt højere andel end i de to andre sektorer.

Her noterer TPI sig dog, at de man har undersøgt de 13 største børsnoterede selskaber (baseret på markedsværdi), og at disse ofte har mere moderne og brændstofeffektive skibe i sine flåder end de privatejede, hvorfor de derfor formentlig ikke er repræsentative for sektoren som helhed.

Med modeller som e-Fuso er Daimler blandt de få selskaber i TPI's undersøgelse, der er på linje med temperaturmålsætningerne i Parisaftalen. Foto: Daimler.

Bilfabrikanter:

Bilfabrikanterne viser stabilt fremskridt, mener rapporten. Ni ud af de 21 selskaber, TPI har undersøgt, har forbedret deres ledelseskvalitetsscore i år. Sektoren klarer sig desuden godt, når det gælder om at indarbejde klimamål i ledelseslønningerne, og at offentliggøre udledninger fra deres produkter.

Selvom ni selskaber ud af de 21 forudses at overholde deres egne respektive Parisløfter for 2030, så er kun to virksomheder, Daimler og Tesla, på rette vej, når det handler om det langsigtede temperaturmål.

Luftfarten:

Her går det kun langsomt fremad, og sektorens CO2-udslip er som nævnt det værste i TPI’s database, kun overgået af olie- og gasindustrien.

På papiret har næsten 60 procent af de 22 flyselskaber, undersøgelsen omfatter, reduktionsmål, der stemmer overens med Parisløfterne for 2020, men videre frem er de fleste af disse mål baseret på netto-udledninger inkl. kompensationer.

Læs også: Volvo: Vi har kapaciteten, og vi bør ikke vente

Disse regner TPI for at være for usikre til, at man vil tælle dem med, og derfor ser man kun to flyselskaber, Easyjet og Wizz Air, som værende på linje med nogle af målene frem mod 2030, og kun sidstnævnte er med, når det gælder 2-gradersmålet.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Bredana Axcite A/S
Webinar
Står I overfor at skulle vælge jeres næste ERP-løsning?

Måske kommer I fra Dynamics AX eller et andet ældre system og går med overvejelsen, om Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management (FO) er det rigtige valg eller dækker Dynamics 365 BC jeres behov.

Dato

26.11.2025

Tid

10:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

26.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online