Kun hvert femte store transportselskab følger Parisaftalens mål

Blot 19 procent af virksomhederne i en analyse af bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren har reduktionsplaner for sine udledninger, der er i tråd med Parisaftalens temperaturmål. Generelt går udviklingen for langsomt, og specielt luftfarten halter bagud.

Shippingsektoren bliver ofte hængt ud som en af de største klimasynder, men målt på udledningsintensitet er eksempelvis luftfarten langt værre, påpeger undersøgelse..

13.12.2019

SCM.dk

I en ny undersøgelse fra det såkaldte Transition Pathway Initiative (TPI) ved London School of Economics har forskere undersøgt 57 af verdens største transportvirksomheder inden for bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren ift. deres indsats på klimaområdet.

Læs også: Mærsk: slut med CO2 i 2050

Selvom mange af selskaberne i undersøgelsen har sat sig mål på området, så har kun hvert femte (19 procent) planer for reduktion af deres udledninger, der stemmer overens med målsætningerne i Parisaftalen om at begrænse den globale opvarmning til højst to grader, og gerne 1½, i 2100.

Direkte udledninger fra transportsektoren tegner sig for næsten en fjerdedel af det energirelaterede CO2-udslip på verdensplan, så selvom der er fremskridt i de forskellige industrier, er det samlede billede skuffende, mener folkene bag projektet, også med henvisning til klimatopmødet COP25, der slutter i dag.

”Fra fragtskibe til Ferrarier er det opmuntrende at de fleste store transportvirksomheder har udstukket en kurs mod en low carbon-fremtid. Men de bevæger sig ikke hurtigt nok. Beskeden til verdens luftfarts-, bil- og shippinggiganter fra både FN’s klimamøde og TPI’s forskning er meget klar: I takt med at den grønne omstilling tager fart i 2020, risikerer transportsektoren at blive efterladt på perronen”, siger TPI’s medformand Faith Ward.

Som eksempel peger hun på, at der blandt de 22 store bilfabrikanter i undersøgelsen kun er to, hvis strategier vil være med til at holde den globale temperaturstigning på to grader eller mindre. Og det er ikke engang den største hovedpine i analysen.

Kompensation er utroværdig
Luftfarten er således den helt store synder, påpeger forskerne. Sektorens klimabevidsthed er godt nok i fremgang, men når det kommer til det egentlige CO2-aftryk, er flyselskaberne værre end alle andre sektorer, TPI studerer, med undtagelse af olie og gas.

Det gælder ikke mindst, fordi mange af selskaberne baserer deres strategier på de forskellige kompensationsordninger (offsetting), hvor de populært sagt køber aflad ved eksempelvis at medvirke til skovplantning rundt om i verden, for på den måde at modveje sine udledninger.

”Flyselskabernes kompensationsplaner er for ugennemsigtige indtil videre. IEA (det internationale energiagentur, red.) har slået fast, at udledningerne fra flyselskabernes egen drift skal nedbringes, så reduktionsplanser, der i for høj grad bygger på kompensation, er ikke troværdige”, siger undersøgelsens hovedforfatter, professor Simon Dietz.

”Flyselskaber, der fastsætter netto-reduktionsmål skal fremlægge mere information om, hvor meget deres brutto-udledninger vil falde, og hvor meget, der vil afhænge af kompensation”, tilføjer han.

For de tre sektorer lyder hovedkonklusionerne som følger:

Shipping:

Shippingsektoren står for tre procent af de menneskeskabte drivhusgasudledninger og bliver ofte stemplet som den miljømæssigt største synder. Men når man ser på udledningsintensiteten, dvs. udledningen i relation til mængden af gods og afstanden, det bliver transporteret, som TPI har gjort, så er billedet et andet.

Otte ud af de 13 shippingselskaber (61 procent) i undersøgelsen er således på linje med de ambitiøse temperaturmålsætningers benchmark i 2030, hvilket er en langt højere andel end i de to andre sektorer.

Her noterer TPI sig dog, at de man har undersøgt de 13 største børsnoterede selskaber (baseret på markedsværdi), og at disse ofte har mere moderne og brændstofeffektive skibe i sine flåder end de privatejede, hvorfor de derfor formentlig ikke er repræsentative for sektoren som helhed.

Med modeller som e-Fuso er Daimler blandt de få selskaber i TPI's undersøgelse, der er på linje med temperaturmålsætningerne i Parisaftalen. Foto: Daimler.

Bilfabrikanter:

Bilfabrikanterne viser stabilt fremskridt, mener rapporten. Ni ud af de 21 selskaber, TPI har undersøgt, har forbedret deres ledelseskvalitetsscore i år. Sektoren klarer sig desuden godt, når det gælder om at indarbejde klimamål i ledelseslønningerne, og at offentliggøre udledninger fra deres produkter.

Selvom ni selskaber ud af de 21 forudses at overholde deres egne respektive Parisløfter for 2030, så er kun to virksomheder, Daimler og Tesla, på rette vej, når det handler om det langsigtede temperaturmål.

Luftfarten:

Her går det kun langsomt fremad, og sektorens CO2-udslip er som nævnt det værste i TPI’s database, kun overgået af olie- og gasindustrien.

På papiret har næsten 60 procent af de 22 flyselskaber, undersøgelsen omfatter, reduktionsmål, der stemmer overens med Parisløfterne for 2020, men videre frem er de fleste af disse mål baseret på netto-udledninger inkl. kompensationer.

Læs også: Volvo: Vi har kapaciteten, og vi bør ikke vente

Disse regner TPI for at være for usikre til, at man vil tælle dem med, og derfor ser man kun to flyselskaber, Easyjet og Wizz Air, som værende på linje med nogle af målene frem mod 2030, og kun sidstnævnte er med, når det gælder 2-gradersmålet.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler.

Dato

19.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Global AGV
Messe
Kom til Automationsdag hos BILA A/S

Inspiration, networking og hands-on demoer - Kom med d. 19. november 🚀

Dato

19.11.2025

Tid

09:00

Sted

BILA A/S, Industrivej 8, 7900 Nykøbing Mors

Consafe Logistics
Webinar
Smarter Warehouse Automation - Lessons from a global Retailer

In this webinar, you’ll discover how a leading global retailer joined forces with AutoStore and Consafe Logistics to overcome these challenges. We’ll explore how the combination of automation and smart orchestration enhanced efficiency, quality, and scalability—laying the groundwork for sustainable future growth.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Live online webinar

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø