Kun hvert femte store transportselskab følger Parisaftalens mål

Blot 19 procent af virksomhederne i en analyse af bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren har reduktionsplaner for sine udledninger, der er i tråd med Parisaftalens temperaturmål. Generelt går udviklingen for langsomt, og specielt luftfarten halter bagud.

Shippingsektoren bliver ofte hængt ud som en af de største klimasynder, men målt på udledningsintensitet er eksempelvis luftfarten langt værre, påpeger undersøgelse..

13.12.2019

SCM.dk

I en ny undersøgelse fra det såkaldte Transition Pathway Initiative (TPI) ved London School of Economics har forskere undersøgt 57 af verdens største transportvirksomheder inden for bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren ift. deres indsats på klimaområdet.

Læs også: Mærsk: slut med CO2 i 2050

Selvom mange af selskaberne i undersøgelsen har sat sig mål på området, så har kun hvert femte (19 procent) planer for reduktion af deres udledninger, der stemmer overens med målsætningerne i Parisaftalen om at begrænse den globale opvarmning til højst to grader, og gerne 1½, i 2100.

Direkte udledninger fra transportsektoren tegner sig for næsten en fjerdedel af det energirelaterede CO2-udslip på verdensplan, så selvom der er fremskridt i de forskellige industrier, er det samlede billede skuffende, mener folkene bag projektet, også med henvisning til klimatopmødet COP25, der slutter i dag.

”Fra fragtskibe til Ferrarier er det opmuntrende at de fleste store transportvirksomheder har udstukket en kurs mod en low carbon-fremtid. Men de bevæger sig ikke hurtigt nok. Beskeden til verdens luftfarts-, bil- og shippinggiganter fra både FN’s klimamøde og TPI’s forskning er meget klar: I takt med at den grønne omstilling tager fart i 2020, risikerer transportsektoren at blive efterladt på perronen”, siger TPI’s medformand Faith Ward.

Som eksempel peger hun på, at der blandt de 22 store bilfabrikanter i undersøgelsen kun er to, hvis strategier vil være med til at holde den globale temperaturstigning på to grader eller mindre. Og det er ikke engang den største hovedpine i analysen.

Kompensation er utroværdig
Luftfarten er således den helt store synder, påpeger forskerne. Sektorens klimabevidsthed er godt nok i fremgang, men når det kommer til det egentlige CO2-aftryk, er flyselskaberne værre end alle andre sektorer, TPI studerer, med undtagelse af olie og gas.

Det gælder ikke mindst, fordi mange af selskaberne baserer deres strategier på de forskellige kompensationsordninger (offsetting), hvor de populært sagt køber aflad ved eksempelvis at medvirke til skovplantning rundt om i verden, for på den måde at modveje sine udledninger.

”Flyselskabernes kompensationsplaner er for ugennemsigtige indtil videre. IEA (det internationale energiagentur, red.) har slået fast, at udledningerne fra flyselskabernes egen drift skal nedbringes, så reduktionsplanser, der i for høj grad bygger på kompensation, er ikke troværdige”, siger undersøgelsens hovedforfatter, professor Simon Dietz.

”Flyselskaber, der fastsætter netto-reduktionsmål skal fremlægge mere information om, hvor meget deres brutto-udledninger vil falde, og hvor meget, der vil afhænge af kompensation”, tilføjer han.

For de tre sektorer lyder hovedkonklusionerne som følger:

Shipping:

Shippingsektoren står for tre procent af de menneskeskabte drivhusgasudledninger og bliver ofte stemplet som den miljømæssigt største synder. Men når man ser på udledningsintensiteten, dvs. udledningen i relation til mængden af gods og afstanden, det bliver transporteret, som TPI har gjort, så er billedet et andet.

Otte ud af de 13 shippingselskaber (61 procent) i undersøgelsen er således på linje med de ambitiøse temperaturmålsætningers benchmark i 2030, hvilket er en langt højere andel end i de to andre sektorer.

Her noterer TPI sig dog, at de man har undersøgt de 13 største børsnoterede selskaber (baseret på markedsværdi), og at disse ofte har mere moderne og brændstofeffektive skibe i sine flåder end de privatejede, hvorfor de derfor formentlig ikke er repræsentative for sektoren som helhed.

Med modeller som e-Fuso er Daimler blandt de få selskaber i TPI's undersøgelse, der er på linje med temperaturmålsætningerne i Parisaftalen. Foto: Daimler.

Bilfabrikanter:

Bilfabrikanterne viser stabilt fremskridt, mener rapporten. Ni ud af de 21 selskaber, TPI har undersøgt, har forbedret deres ledelseskvalitetsscore i år. Sektoren klarer sig desuden godt, når det gælder om at indarbejde klimamål i ledelseslønningerne, og at offentliggøre udledninger fra deres produkter.

Selvom ni selskaber ud af de 21 forudses at overholde deres egne respektive Parisløfter for 2030, så er kun to virksomheder, Daimler og Tesla, på rette vej, når det handler om det langsigtede temperaturmål.

Luftfarten:

Her går det kun langsomt fremad, og sektorens CO2-udslip er som nævnt det værste i TPI’s database, kun overgået af olie- og gasindustrien.

På papiret har næsten 60 procent af de 22 flyselskaber, undersøgelsen omfatter, reduktionsmål, der stemmer overens med Parisløfterne for 2020, men videre frem er de fleste af disse mål baseret på netto-udledninger inkl. kompensationer.

Læs også: Volvo: Vi har kapaciteten, og vi bør ikke vente

Disse regner TPI for at være for usikre til, at man vil tælle dem med, og derfor ser man kun to flyselskaber, Easyjet og Wizz Air, som værende på linje med nogle af målene frem mod 2030, og kun sidstnævnte er med, når det gælder 2-gradersmålet.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Det skete da Eldorado fik Dynamics 365

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

11.03.2025SCM.dk

Kvinder i ledelse: Stadig langt til ligeløn

10.03.2025SCM.dk

Fødevaregigant i problemer: Må satse alt på ny metode

07.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 Intern Auditor

07.03.2025SCM.dk

ESG er stadig top of mind hos supply chain ledere

06.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 14001 Intern Auditor

06.03.2025SCM.dk

Omnibus: Hvad skal virksomheder gøre nu?

05.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Risk Management

05.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Har du et krav om, er du interesseret i, eller ønsker du blot at undersøge muligheden for en certificering i en af de generiske standarder: ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001? Så gå ikke glip af vores webinar onsdag den 12. marts 2025, hvor du bliver introduceret til standarderne i korte træk samt får forståelse for kravene og virksomhedens forpligtelser i forbindelse med en certificering.

Dato

12.03.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

13.03.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Seminar
ISO 45001 Inspirationsseminar

ISO 45001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for kravelementerne i ISO 45001 standarden samt betingelserne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409, og hvad det vil sige at være certificeret efter ISO 45001 standarden samt Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409.

Dato

17.03.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

AGR
Webinar
Unlock the future of inventory management with SaaS and AGR

What if you could take control of your supply chain challenges before they arise? Tune in live from Copenhagen for expert insights and practical forecasting tips designed to help you optimise inventory management and stay ahead of market changes. This is your opportunity to learn, connect, and thrive—don’t miss out!

Dato

18.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online through Webinargeek

Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Som Lead Auditor spiller du en central rolle i at sikre, at organisationens ledelsessystem effektivt støtter ledelsen i at opnå deres mål. ISO 9001-standarden er globalt den mest udbredte og blev revideret i 2015. Den fungerer som et grundlæggende styringsværktøj for optimering og effektivisering af processer i forskellige typer af organisationer, herunder inden for produktion, service, sundhedssektoren m.fl. Vedligeholdelse af disse processer er afgørende for at opnå vedvarende resultater, og audits er en del af plan-do-check-act processen”.

Dato

24.03.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby