Kun hvert femte store transportselskab følger Parisaftalens mål

Blot 19 procent af virksomhederne i en analyse af bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren har reduktionsplaner for sine udledninger, der er i tråd med Parisaftalens temperaturmål. Generelt går udviklingen for langsomt, og specielt luftfarten halter bagud.

Shippingsektoren bliver ofte hængt ud som en af de største klimasynder, men målt på udledningsintensitet er eksempelvis luftfarten langt værre, påpeger undersøgelse..

13.12.2019

SCM.dk

I en ny undersøgelse fra det såkaldte Transition Pathway Initiative (TPI) ved London School of Economics har forskere undersøgt 57 af verdens største transportvirksomheder inden for bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren ift. deres indsats på klimaområdet.

Læs også: Mærsk: slut med CO2 i 2050

Selvom mange af selskaberne i undersøgelsen har sat sig mål på området, så har kun hvert femte (19 procent) planer for reduktion af deres udledninger, der stemmer overens med målsætningerne i Parisaftalen om at begrænse den globale opvarmning til højst to grader, og gerne 1½, i 2100.

Direkte udledninger fra transportsektoren tegner sig for næsten en fjerdedel af det energirelaterede CO2-udslip på verdensplan, så selvom der er fremskridt i de forskellige industrier, er det samlede billede skuffende, mener folkene bag projektet, også med henvisning til klimatopmødet COP25, der slutter i dag.

”Fra fragtskibe til Ferrarier er det opmuntrende at de fleste store transportvirksomheder har udstukket en kurs mod en low carbon-fremtid. Men de bevæger sig ikke hurtigt nok. Beskeden til verdens luftfarts-, bil- og shippinggiganter fra både FN’s klimamøde og TPI’s forskning er meget klar: I takt med at den grønne omstilling tager fart i 2020, risikerer transportsektoren at blive efterladt på perronen”, siger TPI’s medformand Faith Ward.

Som eksempel peger hun på, at der blandt de 22 store bilfabrikanter i undersøgelsen kun er to, hvis strategier vil være med til at holde den globale temperaturstigning på to grader eller mindre. Og det er ikke engang den største hovedpine i analysen.

Kompensation er utroværdig
Luftfarten er således den helt store synder, påpeger forskerne. Sektorens klimabevidsthed er godt nok i fremgang, men når det kommer til det egentlige CO2-aftryk, er flyselskaberne værre end alle andre sektorer, TPI studerer, med undtagelse af olie og gas.

Det gælder ikke mindst, fordi mange af selskaberne baserer deres strategier på de forskellige kompensationsordninger (offsetting), hvor de populært sagt køber aflad ved eksempelvis at medvirke til skovplantning rundt om i verden, for på den måde at modveje sine udledninger.

”Flyselskabernes kompensationsplaner er for ugennemsigtige indtil videre. IEA (det internationale energiagentur, red.) har slået fast, at udledningerne fra flyselskabernes egen drift skal nedbringes, så reduktionsplanser, der i for høj grad bygger på kompensation, er ikke troværdige”, siger undersøgelsens hovedforfatter, professor Simon Dietz.

”Flyselskaber, der fastsætter netto-reduktionsmål skal fremlægge mere information om, hvor meget deres brutto-udledninger vil falde, og hvor meget, der vil afhænge af kompensation”, tilføjer han.

For de tre sektorer lyder hovedkonklusionerne som følger:

Shipping:

Shippingsektoren står for tre procent af de menneskeskabte drivhusgasudledninger og bliver ofte stemplet som den miljømæssigt største synder. Men når man ser på udledningsintensiteten, dvs. udledningen i relation til mængden af gods og afstanden, det bliver transporteret, som TPI har gjort, så er billedet et andet.

Otte ud af de 13 shippingselskaber (61 procent) i undersøgelsen er således på linje med de ambitiøse temperaturmålsætningers benchmark i 2030, hvilket er en langt højere andel end i de to andre sektorer.

Her noterer TPI sig dog, at de man har undersøgt de 13 største børsnoterede selskaber (baseret på markedsværdi), og at disse ofte har mere moderne og brændstofeffektive skibe i sine flåder end de privatejede, hvorfor de derfor formentlig ikke er repræsentative for sektoren som helhed.

Med modeller som e-Fuso er Daimler blandt de få selskaber i TPI's undersøgelse, der er på linje med temperaturmålsætningerne i Parisaftalen. Foto: Daimler.

Bilfabrikanter:

Bilfabrikanterne viser stabilt fremskridt, mener rapporten. Ni ud af de 21 selskaber, TPI har undersøgt, har forbedret deres ledelseskvalitetsscore i år. Sektoren klarer sig desuden godt, når det gælder om at indarbejde klimamål i ledelseslønningerne, og at offentliggøre udledninger fra deres produkter.

Selvom ni selskaber ud af de 21 forudses at overholde deres egne respektive Parisløfter for 2030, så er kun to virksomheder, Daimler og Tesla, på rette vej, når det handler om det langsigtede temperaturmål.

Luftfarten:

Her går det kun langsomt fremad, og sektorens CO2-udslip er som nævnt det værste i TPI’s database, kun overgået af olie- og gasindustrien.

På papiret har næsten 60 procent af de 22 flyselskaber, undersøgelsen omfatter, reduktionsmål, der stemmer overens med Parisløfterne for 2020, men videre frem er de fleste af disse mål baseret på netto-udledninger inkl. kompensationer.

Læs også: Volvo: Vi har kapaciteten, og vi bør ikke vente

Disse regner TPI for at være for usikre til, at man vil tælle dem med, og derfor ser man kun to flyselskaber, Easyjet og Wizz Air, som værende på linje med nogle af målene frem mod 2030, og kun sidstnævnte er med, når det gælder 2-gradersmålet.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.12.2024DTU Learn for Life

Sponseret

Bliv skarpere på SCM med diplomkurser på DTU

19.12.2024SCM.dk

Klimakredit-diskussionen er langt fra slut

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

12.12.2024SCM.dk

It-aktør lancerer CSRD-løsning der forenkler compliance

10.12.2024SCM.dk

Erhvervsleder: Bestyrelserne skal omfavne EU-krav

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jagten på at skabe en bedre fremtid

09.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Mere sikkerhed - mindre aftryk

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup