Krisen sætter fut i danske webshops: ”Det minder om Black Friday hver mandag”

Danske webshops blomster under nedlukningen af samfundet. Små virksomheder, der allerede krisen havde styr på webshop og fragt, overhaler større virksomheder indenom. Distributøren Webshipper har fået 90 procent nye kunder den seneste måned.

Webshippers kunder har i gennemsnit solgt 25 procent mere end normalt under coronakrisen. Arkivfoto..

14.05.2020

SCM.dk

”Hver mandag har netbutikkerne noget, der minder om Black Friday”, siger Thomas Andersen, der er administrerende direktør i Webshipper.

”Vi ser, at der hver mandag sker en væsentlig stigning på i antallet af pakker, som butikkerne sender afsted til deres kunder. Det vidner om, at danskerne sidder og handler massivt online i weekenderne”.

Det store antal forsendelser sætter deres præg på salget hos de 2.500 webshops, der bruger Webshippers online platform. Thomas Andersen kan se på deres kunders aktivitet, at netbutikkerne i gennemsnit har solgt 25 procent mere end normalt under coronakrisen.

”Et eksempel er en af vores kunder, som sælger it-udstyr. De har oplevet en markant vækst den sidste måneds tid, fordi folk pludselig skulle etablere hjemmekontor og har manglet kabler eller headset”, fortæller han.

Gavner små, men etablerede webshops
Men ikke alle netbutikker oplever lige stor vækst, fortæller Thomas Andersen:

”De netbutikker, der har været etableret i mere end 12 måneder, klarer sig bedst. Det betyder, at små spillere på markedet vokser hurtigt, hvis de allerede havde styr på deres webshop og fragt inden corona. Mange af de større brands har fået travlt de seneste par uger og har først fået en online butik op at køre nu", siger han og fortsætter:

"Men selvom du er kendt i forvejen, er du nødt til at opbygge tillid online, og det tager tid. På den måde kan en mindre webshop pludselige overhale et større brand, fordi det er nemt at handle online hos dem. Det gavner de små, men etablerede webshops i en krise som denne, hvor folk står klar til at handle på nettet”, forklarer han.

Webshipper automatiserer fragt- og ordrehåndtering for deres kunder, som både tæller klassiske webshops og fysiske butikker, der også tilbyder online salg.

Teknologien sparer netbutikkerne tid på lageret – og det er der efterspørgsel på under coronakrisen.

”Vi har oplevet en fremgang med 90 procent nye kunder den seneste måned. I en almindelig måned får vi cirka 60 procent nye kunder. Derudover har vi ansat to nye medarbejdere under corona”.

Læs også: Coronakrisen giver verdensomspændende flaskehalse for godstransporten

Webshipper var allerede gearet til væksten efter en tocifret millioninvestering i efteråret 2019, der foreløbig har betydet rekruttering af 10 nye medarbejdere til kontoret i Silkeborg. Væksten kommer så bare på en lidt anden måde, end man havde forudset i efteråret.

- SMF

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Bredana Axcite A/S
Webinar
Står I overfor at skulle vælge jeres næste ERP-løsning?

Måske kommer I fra Dynamics AX eller et andet ældre system og går med overvejelsen, om Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management (FO) er det rigtige valg eller dækker Dynamics 365 BC jeres behov.

Dato

26.11.2025

Tid

10:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

26.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online