14.05.2020 | Branchenyt
Krisen sætter fut i danske webshops: ”Det minder om Black Friday hver mandag”
Danske webshops blomster under nedlukningen af samfundet. Små virksomheder, der allerede krisen havde styr på webshop og fragt, overhaler større virksomheder indenom. Distributøren Webshipper har fået 90 procent nye kunder den seneste måned.
Webshippers kunder har i gennemsnit solgt 25 procent mere end normalt under coronakrisen. Arkivfoto.
I den seneste måned, hvor Danmark har været delvist lukket ned, har de danske netbutikker fået mere og mere travlt. Det ser de tydeligt hos Webshipper, som håndterer netbutikkers fragt og logistik via en online platform.
Læs også: Hvordan behandler Amazon egentlig sine ansatte under coronakrisen?
”Hver mandag har netbutikkerne noget, der minder om Black Friday”, siger Thomas Andersen, der er administrerende direktør i Webshipper.
”Vi ser, at der hver mandag sker en væsentlig stigning på i antallet af pakker, som butikkerne sender afsted til deres kunder. Det vidner om, at danskerne sidder og handler massivt online i weekenderne”.
Det store antal forsendelser sætter deres præg på salget hos de 2.500 webshops, der bruger Webshippers online platform. Thomas Andersen kan se på deres kunders aktivitet, at netbutikkerne i gennemsnit har solgt 25 procent mere end normalt under coronakrisen.
”Et eksempel er en af vores kunder, som sælger it-udstyr. De har oplevet en markant vækst den sidste måneds tid, fordi folk pludselig skulle etablere hjemmekontor og har manglet kabler eller headset”, fortæller han.
Gavner små, men etablerede webshops
Men ikke alle netbutikker oplever lige stor vækst, fortæller Thomas Andersen:
”De netbutikker, der har været etableret i mere end 12 måneder, klarer sig bedst. Det betyder, at små spillere på markedet vokser hurtigt, hvis de allerede havde styr på deres webshop og fragt inden corona. Mange af de større brands har fået travlt de seneste par uger og har først fået en online butik op at køre nu", siger han og fortsætter:
"Men selvom du er kendt i forvejen, er du nødt til at opbygge tillid online, og det tager tid. På den måde kan en mindre webshop pludselige overhale et større brand, fordi det er nemt at handle online hos dem. Det gavner de små, men etablerede webshops i en krise som denne, hvor folk står klar til at handle på nettet”, forklarer han.
Webshipper automatiserer fragt- og ordrehåndtering for deres kunder, som både tæller klassiske webshops og fysiske butikker, der også tilbyder online salg.
Teknologien sparer netbutikkerne tid på lageret – og det er der efterspørgsel på under coronakrisen.
”Vi har oplevet en fremgang med 90 procent nye kunder den seneste måned. I en almindelig måned får vi cirka 60 procent nye kunder. Derudover har vi ansat to nye medarbejdere under corona”.
Læs også: Coronakrisen giver verdensomspændende flaskehalse for godstransporten
Webshipper var allerede gearet til væksten efter en tocifret millioninvestering i efteråret 2019, der foreløbig har betydet rekruttering af 10 nye medarbejdere til kontoret i Silkeborg. Væksten kommer så bare på en lidt anden måde, end man havde forudset i efteråret.
- SMF
Denne artikel er en del af temaet Coronavirus
Branchenyt

Individuel støtte til unge viser lovende resultater
Det hjælper at bruge en særlig metode med individuel støtte, når unge i psykisk mistrivsel skal i arbejde eller uddannelse. Det viser de foreløbige resultater fra et seksårigt forskningsstudie fra Københavns Professionshøjskole. Men de gode resultater kræver, at metoden bliver fulgt nøje, lyder det fra forskerne bag.
Innovation

SAS Institute investerer massivt i udvikling af industri-specifikke AI-løsninger
SAS Institute, den førende globale virksomhed inden for dataanalyse og AI til arbejdsbrug, vil investere knap 7 milliarder danske kroner i udviklingen af praktiske og værdiskabende AI-løsninger til offentlige og private virksomheder.
Lager & distribution

De danske havne oplever stigende aktivitet
I 2022 blev der langet 97,2 millioner ton gods over de danske kajanlæg. Det er en stigning på 2 procent sammenlignet med året før, og den største godsmængde de danske havne har håndteret siden 2008, hvor der gik 106,1 millioner ton gods igennem de danske havne.
Branchenyt

Strømlining af organisationen sætter guldaftryk på bundlinien
Columbus oplevede godt momentum i årets første kvartal. Omsætningen steg med 7 procent (12 procent i lokale valutaer), og driftsresultatet steg med hele 33 procent i Q1 2023. Optimeringen af leveranceorganisationen slår nu for alvor igennem med et løft i effektiviteten til 67 procent mod 62 procent i Q1 2022.
Lager & distribution

Et internationalt emballageflow betyder en mere effektiv forsyningskæde
Emballagens betydning for forsyningskæden bliver større, fordi EU er i færd med at indføre direktiv for producentansvar. Det kan virke som en hæmsko. Men det i virkeligheden en gave, mener en ekspert.
Branchenyt

Ørsted lancerer Europas største produktion af e-methanol
Ved et arrangement i Örnsköldsvik i det nordlige Sverige tog Ørsted det første spadestik på Europas største e-methanolprojekt, FlagshipONE. Det markerer ikke kun starten på byggeriet af projektet, men også det første skridt i en ny epoke inden for grøn søfart, hvor store produktionsanlæg vil levere methanol til en stadig voksende flåde af methanoldrevne fartøjer.