Krisen sætter fut i danske webshops: ”Det minder om Black Friday hver mandag”

Danske webshops blomster under nedlukningen af samfundet. Små virksomheder, der allerede krisen havde styr på webshop og fragt, overhaler større virksomheder indenom. Distributøren Webshipper har fået 90 procent nye kunder den seneste måned.

Webshippers kunder har i gennemsnit solgt 25 procent mere end normalt under coronakrisen. Arkivfoto..

14.05.2020

SCM.dk

”Hver mandag har netbutikkerne noget, der minder om Black Friday”, siger Thomas Andersen, der er administrerende direktør i Webshipper.

”Vi ser, at der hver mandag sker en væsentlig stigning på i antallet af pakker, som butikkerne sender afsted til deres kunder. Det vidner om, at danskerne sidder og handler massivt online i weekenderne”.

Det store antal forsendelser sætter deres præg på salget hos de 2.500 webshops, der bruger Webshippers online platform. Thomas Andersen kan se på deres kunders aktivitet, at netbutikkerne i gennemsnit har solgt 25 procent mere end normalt under coronakrisen.

”Et eksempel er en af vores kunder, som sælger it-udstyr. De har oplevet en markant vækst den sidste måneds tid, fordi folk pludselig skulle etablere hjemmekontor og har manglet kabler eller headset”, fortæller han.

Gavner små, men etablerede webshops
Men ikke alle netbutikker oplever lige stor vækst, fortæller Thomas Andersen:

”De netbutikker, der har været etableret i mere end 12 måneder, klarer sig bedst. Det betyder, at små spillere på markedet vokser hurtigt, hvis de allerede havde styr på deres webshop og fragt inden corona. Mange af de større brands har fået travlt de seneste par uger og har først fået en online butik op at køre nu", siger han og fortsætter:

"Men selvom du er kendt i forvejen, er du nødt til at opbygge tillid online, og det tager tid. På den måde kan en mindre webshop pludselige overhale et større brand, fordi det er nemt at handle online hos dem. Det gavner de små, men etablerede webshops i en krise som denne, hvor folk står klar til at handle på nettet”, forklarer han.

Webshipper automatiserer fragt- og ordrehåndtering for deres kunder, som både tæller klassiske webshops og fysiske butikker, der også tilbyder online salg.

Teknologien sparer netbutikkerne tid på lageret – og det er der efterspørgsel på under coronakrisen.

”Vi har oplevet en fremgang med 90 procent nye kunder den seneste måned. I en almindelig måned får vi cirka 60 procent nye kunder. Derudover har vi ansat to nye medarbejdere under corona”.

Læs også: Coronakrisen giver verdensomspændende flaskehalse for godstransporten

Webshipper var allerede gearet til væksten efter en tocifret millioninvestering i efteråret 2019, der foreløbig har betydet rekruttering af 10 nye medarbejdere til kontoret i Silkeborg. Væksten kommer så bare på en lidt anden måde, end man havde forudset i efteråret.

- SMF

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online